مهمترین دلایل کاهش فروش چیست؟ 9 ترفند مهم برای پوشش آن

مهمترین دلایل کاهش فروش چیست؟ 9 ترفند مهم برای پوشش آن

زمانی که در یک شرکت یا سازمان در بخش فروش دچار مشکل شود، از مدیر عامل و رئیس آن مجموعه‌ها درباره علل عدم فروش سوال شود بیشترین جمله که توسط این مدیران به کار برده می‌شود این است که بازار دچار رکود شده است و ثبات اقتصادی وجود ندارد. در واقع این تعریف برای آنها جای تمامی ضعف‌های موجودی را که در مجموعه وجود دارد پوشش خواهد داد، در صورتی که ایراد اصلی چیز دیگری است که آنها به راحتی از کنار آن می‌گذرند. این افراد عوامل خارجی را به یک بهانه تبدیل کرده‌اند که از اهداف خودشان دور باشد، به راستی مهمترین دلایل کاهش فروش در یک کسب‌کار و تجارت چیست؟

زمانی که یک محصول و کالا از فروش خوبی برخوردار نیست و در بازار به فروش نمی‌رود، دلیلش عواملی متعددی هستند، افزایش فروش خود مستلزم انجام دادن کارهایی است که شما باید آنها را انجام دهید. زمانی که شما یک وب‌سایت برای فروش محصول و ارائه خدمات دارید و با فروش کمی مواجعه هستید از خودتان این سوال را خواهید کرد که چرا سایت من با این شرایط روبرو شده است و فروش کمی دارد؟ ما در این مقاله شما را با مهمترین دلایل کاهش فروش آشنا خواهیم کرد تا شما بتوانید در تجارت و کسب‌کارتان از این روش‌ها استفاده کنید.

آشنایی با مهمترین دلایل کاهش فروش

برای اینکه درک بهتری از مهمترین دلایل کاهش فروش به دست آورید در ادامه با ما همراه باشید:

۱_ استراتژی ضعیف در قیمت گذاری محصول

قیمت گذاری محصول یکی از مهمترین دلایل کاهش فروش است و نقش زیای را ایفا می‌کند. باید با توجه به رقبا این قیمت گذاری‌های صورت گیرد و با صرف کردن زمان و برسی لازم قیمت مناسبی را برای محصولاتتان در نظر بگیرید که هم برای شما از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد و هم برای مشتریان مبلغ سنگین و زیادی نباشد. توجه داشته باشد که این تصور که پایین گذاشتن قیمت محصولات می‌تواند به فروش بالا بیانجامد تصوری اشتباه است، زمانی که یک محصول پایین‌تر از قیمت مصوب ارائه می‌شود ذهنیت بدی را در مشتریان ایجاد خواهد کرد و باعث خواهد شد که شما در فروش دچار مشکل شوید.

۲_ عدم پشتیبانی

عدم پشتیبانی کردن از محصولات یکی دیگر از دلایلی است که میتواند به فروش شما ضربه وارد کرده و از مهمترین دلایل کاهش فروش به شمار می‌رود. وقتی که حرف از پشتیبانی به میان می‌آید منظور این است که به سوالات و پرسش‌هایی که مشتریان دارند پاسخ لازم داده شود. مشخص کردن بخش پشتیبانی یکی از کارهایی است که در هر وب‌سایتی باید وجود داشته باشد. شما می‌توانید با قرار دادن پشتیبانی تلفنی، پشتیبانی آنلاین، پشتیبانی ایمیلی و دیگر پشتیبانی‌ها این امکان را برای کاربران فراهم سازید تا بتوانند در هر ساعت از شبانه روی از خدمات پشتیبانی سایت شما استفاده کنند.

۳_ بالا بودن هزینه ارسال پست

هزینه بالا در ارسال کردن سفارشات یکی دیگر از مهمترین دلایل کاهش فروش قلمداد می‌شود، این موضوع سبب خواهد شد تا کاربران خرید کردن را کنسل کنند. زمانی که یک کاربر و یا مشتری مشغول طی کردن مراحل خرید از سایت مد نظر باشد، در ابتدا هزینه پست و ارسال برای او نمایش داده نمی‌شود اما به محض اینکه بخواهد مراحل پرداخت و خرید کردن محصول را بپردازد هزینه ارسال و پست نیز برای او محاسبه خواهد شد و کاربران با دیدن این وضعیت از یک وب‌سایت دیگر برای خرید کردن استفاده می‌کنند.

اگر شما یک وب‌سایت دارید و از طریق آن مشغول به فروش محصول و کالایی در اینترنت هستید، می‌توانید هزینه پست و ارسالی را از مشتریان دریافت نکنید، این عامل می‌تواند فروش شما را دوچندان کند.

۴_ درخواست اطلاعات درخواستی اضافه

حتما برای شما هم پیش آمده است که در زمان درخواست یک محصول از اینترنت سایت‌هایی که این کار این کالا را ارائه می‌داند از شما درخواست داشته باشند تا چند فیلد را پر کنید مثلا شماره تماس، ایمیل و نام از مواردی هستند که در این فیلدها از آنها استفاده می‌شود. توجه داشته باشد که استفاده نا به جا و زیاد از این فیلدها سبب خواهد شد تا کاربران از خرید کردن منصرف شوند و یکی از مهمترین دلایل کاهش فروش محصولات و خدمات محسوب می‌شود.

شما باید با پیاده‌سازی سیستم فروش در صورت نیاز از مشتریان در خواست داشته باشید تا فیلد مورد نظر را پر کنند و از هر گونه درخواست اطلاعات زیادی از مشتری اجتناب کنید.

۵_ وجود رابطه کاربری ضعیف و نامناسب

از دیگر مواردی که می‌تواند تاثیرات منفی در فروش بگذازد و یکی از مهمترین دلایل کاهش فروش محسوب می‌شود وجود رابطه کاربری نامناسبی است که در وب‌سایت شما وجود دارد. زمانی که سایت شما داری یک رابطه ضعیف کاربری است تامل کاربران و مشتریان وب‌سایت شما به راحتی امکان پذیر نیست و کاربران برای وارد شدن به قسمت‌های مختلفی مانند گالری تصاویر، تماس با ما، خرید محصول و دیگر بخش‌ها با مشکلاتی روبرو خواهند شد که سبب می‌شود تا کاربران سردرگم شوند.

کابران دوست دارند در زمان ورود به یک وب‌سایت اینترنتی به راحتی کارها و خرید خودشان را از آن سایت انجام دهند، اگر این کار را به راحتی انجام ندهند فروش شما پایین خواهد آمد و از مشتریان شما به صورت زیادی کاسته خواهد شد.

۶_ استفاده کردن از تصاویر بی‌کیفیت و مبهم

تصاویر محصولات می‌تواند توجه کاربران را در یک سایت به خودش جلب کند، اگر تصویر استفاده شده در سایت با محصولی که ارائه می‌شود یکی و مرتبت باشد می‌تواند نتایج خوبی را برای سایت شما به همراه داشته باشد. ولی اگر تصاویر استفاده شده در سایت شما از کیفیت پایینی برخوردار بوده و نتواند نظر کاربران و مشتریان را برآورد کند، آنها نیز به وب‌سایت شما سر نمی‌زنند. در این وضعیت شما با افت بازدید کاربران روبرو خواهید شد که به فروش کم خواهد انجامید.

۷_ استفاده کردن از فرآیند پیچیده برای خرید محصول

با توجه به اینکه اکثریت کاربران حال و حوصله انجام دادن مراحل زیاد و پیچیده را برای خرید ندارند، اگر وب‌سایتی دارای فرآیند پیچیده و سردرگم کنند‌ای برای فروش محصولات و خدمات خودش باشد سبب خواهد شد تا فروش این سایت کم شود و با مشتریان کمی همراه باشد. در این صورت مشتریان ترجیح خواهند داد تا از یک سایت دیگر برای خرید خودشان استفاده کنند.

۸_ سئو سایت نامناسب

یکی از مهمترین مواردی که در فروش یک سایت می‌تواند دخیل باشد سئو و بهینه سازی سایت است، زمانی که سایت شما داری سئو نامناسب و ضعیفی باشد در نتایج جستجوی گوگل به کاربران نمایش داده نمی‌شود و زمانی که کاربران نتوانند محصولات موجود در سایت شما را مشاهده کنند، فروش شما کم خواهد بود.

۹_ صفحه محصول ضعیف

از دیگر مهمترین دلایل کاهش فروش که نقش مهمی را ایفا می‌کند قرار داشتن صفحه محصولات ضعیف که این عامل سبب خواهد شد تا مشتریان در زمان خرید محصول و کالا منصرف شوند و به محض دیدن صفحه محصول ضعیف وب‌سایت شما اقدام به ترک کردن سایت کنند.

سخن پایانی

مهمترین دلایل کاهش فروش به تمامی کارهایی که باعث می‌شود وب‌سایت شما با فروش کمی مواجعه شود گفته می‌شود، هر چقدر بتوانید این موارد را پوشش دهید این امکان وجود دارد تا بتوانید فروش بهینه و خوبی را تجربه کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.