نسبت متن به کد (Text to Code Ratio) چیست؟

نسبت متن به کد (Text to Code Ratio) چیست؟

یک از مباحث مهمی که در طراحی سایت باید توجه زیادی به آن داشت، نسبت متن به کد است که باید آن را یک به یک به دقت مورد برسی قرار داد. رعایت کردن موارد html تاثیرات زیادی را بر روی بهبود سئو سایت و رتبه‌بندی وب‌سایت شما می‌گذارد که به این مقوله کمتر پرداخته شده است.

Text to Code Ratio از فاکتورهای مهمی محسوب نمی‌شود که در رنک و جایگاه وب‌سایت تاثیرات زیادی داشته باشد، این عامل سبب شده است که نسبت متن به کد از اولویت کمتری در نزد متخصصان سئو برخوردار باشد و در واقع نسبت متن به کد تاثیرات مستقیمی را بر روی جایگاه و ارزش یک وب‌سایت نمی‌گذارد اما باید توجه داشت با متحول کردن تجربه کاربری وب‌سایت امکان به وجود آمدن تاثیرات شگرف و مثبت را به وجود خواهد آورد.

اهمیت نسبت متن به کد در وب‌سایت

نسبت متن به کد یا Text to Code Ratio به همان نسبت متن به کار رفته به کدهایی که در آن صفحه نوشته شد هستند برای اینکه آن صفحه به نمایش در آید گفته می‌شود. هر وب‌سایتی با توجه به زیر ساختی که دارد دارای یک مقدار مشخص از کد بوده و متن و مشخصات تعیین شده‌ای در ظاهر هر وب‌سایت وجود دارد که به آنها نسبت متن به کد گفته می‌شود.

از دید موتورهای جستجو برای ارزیابی کردن فاکتورهایی که با سئوسایت مرتبط هستند Text to Code Ratio دارای تاثیرات مستقیمی نیست اما می‌تواند تاثیرات زیادی را بر روی پارامترهای زیادی بگذارد که باعث خواهد شد تا نتایج مثبت و بهتری را در نتایج جستجو برای شما به ارمغان بیاورد.

برای بالا بردن نسبت متن به کد باید چه نکاتی را رعایت کرد

  • پاک کردن فاصله‌های خالی که اضافه هستند
  • استفاده نکردن از جدول‌ها
  • بهینه سازی تصاویر
  • دقت داشته باشید که تا حد امکان از استفاده کردن کدهای فلش و جاوا بپرهیزید.
  • حذف کردن متن‌هایی که برای بازدید کنندگان قابل روئیت نیستند
  • حذف کردن کدهای اضافی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند
  • حذف کردن توضیحاتی که در کدها وجود دارد
  • استفاده کردن از کدهای css
  • حذف کردن تصاویر اضافی
  • توجه داشته باشید که حجم صفحه را باید کمتر از 300 کلیوبایت نگه دارید

نسبت کد به متن چه مزایایی به همراه دارد

در ادامه به مزایای Text to Code Ratio اشاره خواهیم کرد:

۱_ رضایت بازدیدکنندگان

نسبت کد به متن این امکان را برای شما فراهم خواهد ساخت تا بتوانید مطالب زیادتری را در اختیار بازدید کنندگان قرار داده که این عامل سبب خواهد شد تا بازدید کنندگان از شما رضایت داشته و به وب‌سایت شما بیشتر سر بزنند. این موضوع سبب می‌شود تا رتبه و جایگاه وب‌سایت شما ارتقاء پیدا کند.

۲_ ایندکس شدن بهتر وب‌سایت

با توجه به اینکه موتورهای جستجو علاقه زیادی به متن دارند و در واقع هیچ محتوای به اندازه متن برای موتورهای جستجو با ارزش نیست، زمانی که کدهای بهتر و تمیزتری را نسبت به متن قرار دهید ایندکس کردن وب‌سایت شما برای موتورهای جستجو به راحتی اتفاق خواهد افتاد.

۳_ اهمیت قائل شدن برای بازدید کنندگان

توجه داشته باشد آن صفحاتی که از نسبت متن به کد بالاتری برخوردار هستند، برای بازدید کنندگان نیز از فهم و خوانایی بالاتری برخوردار خواهند بود. این عامل سبب می‌شود تا موتورهای جستجو به اهمیتی که شما برای بازدید کنندگان وب‌سایت خودتان قائل هستید پی ببرند و امتیاز مثبتی را برای شما در نظر بگیرند و تاثیرات مثبتی را بر روی سئو سایت شما بگذارد.

۴_ بالا بردن سرعت بارگذاری

زمانی که شما از کدهای کمتر در وب‌سایت خودتان استفاده کنید این عامل به این معنا است که شما کدهایی را که در وب‌سایت شما اضافی بوده‌اند حذف کرده‌اید، این موضوع باعث خواهد شد تا سرعت بارگذاری در وب‌سایت شما بالا رود.

ابزار رایگانی که به صورت آنلاین نسبت متن به کد صفحات وب‌سایت شما را محاسبه خواهند کرد

  • ابزار: SEOChat
  • ابزار: DevSEO
  • ابزار: Maierwalter

سخن پایانی

نسبت متن به کد نرمال باید بین 25 تا 75 عدد باشد که این نسبت را با توجه به متن آشکاری که از محتوا به مجموع کدهای html، اطلاعات پنهان و تصاویری که در صفحه وجود دارد محاسبه می‌کنند. اگر توجه کرده باشید مشاهده خواهید کرد که وب‌سایت‌هایی که جایگاه و رتبه بهتری در نتایج گوگل دارند از محتواهای مفید و زیادتری نسبت به دیگر وب‌سایت ها برخوردار هستند و این امر وقتی بسیار مورد توجه قرار گرفت که گوگل الگوریتم پاندا که وظیفه‌ی آن برسی محتواهای وب‌سایت‌ها است را معرفی کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.