هاست ایرانی یا هاست خارج، تفاوت این دو در چیست؟

هاست ایرانی یا هاست خارج، تفاوت این دو در چیست؟

انتخاب هاست ایرانی یا هاست خارج از جمله سوالاتی است که بیشتر افرادی که قصد خرید یک فضای میزبانی برای وب‌سایتشان را دارند با آن روبرور هستند. با توجه به پیشرفت‌های زیادی که در سالیان اخیر در حوزه فن‌آوری اطلاعات و پهنای باند در داخل کشور شاهد آن بوده‌ایم، باعث شده است تا زیر ساخت‌های دیتا سنتر در شرکت‌هایی که هاست را به افراد ارائه می‌دهند تقویت شده و میزبانی‌های موفقی در سرویس‌های داخلی ارئه دهند هاست رخ دهد و با توجه به شرایط اقتصادی عموم افراد و صاحبین کسب‌کارهای اینترنتی از هاست‌های داخلی استفاده می‌کنند.

ولی همچنان تعداد زیادی از کسب‌کارهای اینترنتی و شرکت‌های وجود دارند که از هاست خارجی استفاده می‌کنند. به راستی دلیل انتخاب هاست خارجی توسط این افراد چیست؟ آیا استفاده کردن از هاست خارج مزیت‌هایی دارد که دیگران از آن بی‌خبرند؟ استفاده کردن از هاست ایرانی یا هاست خارجی کدامیک برای میزبانی فضای ذخیره سازی بهتر است؟ این سوالات و سوالاتی دیگر باعث شده تا ما در این مقاله به صورت شفاف به برسی و مقایسه بین هاست ایران و هاست خارج بپردازیم، پس برای درک بهتر این دو تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید.

هاست ایرانی یا هاست خارج برای مدیریت فضای میزبانی چه تفاوتی دارند

در ادامه برای اینکه به درک بهتری از این سرویس‌های میزبانی برسید، به برسی تفاوت‌های هاست ایرانی یا هاست خارج خواهیم پرداخت:

۱_ ترافیک ماهانه (پهنای باند)

پهنای باند به میزان اطلاعات و حجم داده‌ای گفته می‌شود که امکان انتقال از سایت شما و کامپیوتر بازدید کنند را دارد، با بالا بودن پهنای باند یک وب‌سایت تمامی نیازهای کاربران و مخاطبان را به خوبی برطرف خواهد شد. یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های خرید هاست سرعت لود و پهنای باند آن است که مکان جغرافیایی استقرار سروری که از سایت شما میزبانی می‌کند هر چقدر به شما نزدیکتر باشد، شما شاهد پهنای باند بیشتری خواهید بود و به این دلیل استفاده کردن از هاست ایران می‌تواند پهنای باند بیشتری را برای وب‌سایت‌ها ایجاد کند.

۲_ تحریم

بعضی از متخصصان وب اعتقاد دارند که شما زمانی که برای مدیریت فضای میزبانی وب‌سایت از یک هاست ایرانی استفاده می‌کنید خطر تحریم و از بین رفتن محتویات سایت شما تا حد زیادی پایین خواهد آمد. با توجه به اینکه شرکت‌های هاستینگ ایرانی مطمئن به صورت منظمی از اطلاعات و محتوای سایت شما بکاپ گیری می‌کنند و این بکاپ را برای امنیت بیشتر داخل چندین سرور حفاظت می‌کنند، بنابراین خطر از بین رفتن اطلاعات وب‌سایت به کمترین میزان خود خواهد رسید.

۳_ در دسترس بودن (پایداری)

از مهم‌ترین نکاتی که مدیران و صاحبین وب‌سایت‌ها توجه خاصی به آن دارند و برای آنها اهمیت زیادی قائل هستند، در دسترس بودن شبانه‌روزی وب‌سایت است. با توجه به اینکه سرورهایی که در داخل کشور هستند درون دیتا سنترهای ایرانی نگهداری می‌شوند اگر مشکل دسترسی اینترنت بین‌المللی به وجود آید خطر عدم دسترسی به اطلاعات وجود دارد. در واقع به دلیل اینکه سرور ما در داخل کشور قرار دارد امکان ضبط و توقیف شامل ما نخواهد شد در صورتی از سرور داخلی استفاده کنیم.

۴_ بالا بودن امنیت و نگهداری از اطلاعات وب‌سایت

از دیگر تفاوت‌های هاست ایرانی یا هاست خارجی امنیت است. امنیت را باید خط قرمز هر وب‌سایت دانست و بی شک مهم‌ترین پارامتری را که هر شرکت و کسب‌کاری برای انتخاب هاست مناسب در نظر خواهد گرفت بالا بودن امنیت هاست خواهد بود. توجه کنید که وب‌سایت‌های دولتی که حاوی اطلاعات و اسناد مهمی هستند از هاست ایران استفاده می‌کنند زیرا از بین رفتن اطلاعات و خطر تحریم در هاست ایرانی بسیار کمتر از هاست خاجی است.

۵_ سئو

درسته که سئو سایت بستگی به عوامل متعددی خواهد داشت اما دو عامل مهم وجود دارد که تاثیرات مهمی را در سئو و بهینه‌سازی ایجاد خواهد کرد. اول اینکه اگر شما از یک هاست مناسب برای وب‌سایتتان استفاده کنید ربات‌های جستجوی گوگل امکان دسترسی راحت و سریع به سایت شما را برای کاربران محیا خواهند کرد و دوم اینکه هاست مناسب مهم‌ترین عامل در دسترس بودن یک سایت و پایداری در آن است.

با توجه با این عوامل استفاده کردن از سرو ایرانی تاثیرات بهتری را بر روی عملکرد سایت خواهد داست. هاست داخلی از لحاظ امنیت در سطح بالایی قرار دارد و اطلاعات وب‌سایت شما به خوبی محافظت خواهد کرد، به همین خاطر به راحتی محتویات کسب‌کار آنلاین شما ایندکس خواهند شد.

۶_ سرعت پورت سرور

به سرعت اینترنتی را که سرورها در اختیار دارند (سرعت پورت) گفته می‌شود، سرورهای معمولی تقریبا حدود GB1 سرعت پورت دارند. در زمان تهیه هاست مناسب حتما سرعت پورت را هم در نظر بگیرید و بعدا اقدام به تهیه هاست مورد نظر کنید.

نکات مهم درباره هاست ایرانی یا خارجی

  • برخی از کاربران بر این باورند که اگر بخواهند از هاست ایران برای وب‌سایتشان استفاده کنند، حتما باید دامنه آنها نیز ir باشد. این فرضیه اصلا درست نیست و کلا اگه شما قصد استفاده از هاست ایرانی یا هاست خارجی را داشته باشید این امکان را دارید که از دامنه بین‌المللی و دامنه ملی در هر کدام از هاست‌ها استفاده کنید و هیچ گونه محدودیتی در این باره نخواهید داشت.
  • اینکه بعضی از افراد تصور می‌کنند که با خرید هاست ایران می‌توانند از نرم‌افزارهای غیر قانونی در داخل این سرویس استفاده کنند و تولید کنندگان خارجی نرم‌افزار نمی‌توانند از آنها شکایت کنند، باور اشتباهی است. توجه داشته باشید چه در هاست ایران و چه در هاست خارجی شما باید قوانین مربوط به کپی رایت را رعایت کنید.
  • نوع هاست سایت شما هیچ ربطی در به نمایش درآمدن وب‌سایت شما در داخل و خارج کشور را ندارد، یعنی اینکه شما اگر از هر کدام از هاست‌های ایرانی و یا خارجی استفاده کنید سایت شما برا تمامی افراد در تمامی نقاط دنیا در دسترس خواهد بود و اگر تمامی اصول و استانداردهای لازم در آن رعایت شود همه افراد می‌توانند سایت شما را در هر جایی‌ مشاهده کنند.

سخن پایانی

اینکه وب‌سایت شما چه نیازهایی دارد تعیین خواهد کرد که شما از هر کدام از انواع هاست ایرانی یا هاست خارج استفاده کنید و این باور که خیلیا تصور می‌کنند هاست خارج تفاوت زیادی با هاست ایران دارد باور غلطی است. اگر شما اقدام به تهیه هاست از یک شرکت معتبر و با کیفیت کنید همواره سرعت لود بالایی را در وب‌سایتتان تجربه خواهید کرد، توصیه ما به شما این است که از هاست‌های ایرانی استفاده کنید البته هاست را باید از شرکت‌های معتبر تهیه کرد. هاستی که بر روی یک سرور قدرتمند قرار دارد و نگران از دست دادن محتوا و اطلاعات آن نباشید و سرو آپتایم بالایی هم داشته باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.