هک رشد چیست؟ 8 مرحله اجرایی آن

هک رشد چیست؟ 8 مرحله اجرایی آن

زمانی که حرف از هک به میان می‌آید ذهن افراد ناخوداگاه به سمت اتاق تاریکی می‌رود که یک فرد با ظاهری نا مشخص بر روی یک میز نشسته است و در حال کارکردن با یک لب تاپ است و انگاری قصد دارد تا یک سازمان بزرگ را هک کرده و تمامی اطلاعات این سازمان را تخلیه کند. هدف اصلی که یک بازاریاب حرفه‌ای دنبال می‌کند رشد و پایداری فروش محصول و حفظ ثبات آن است که می‌تواند با توجه به آن مشتریان زیادی را جذب کرده و فروش خود را افزایش دهد.

 هک رشد یک فرآیند است که در آن مسیرهای بازاریابی مانند فروش محصول، توسعه محصول و تمامی مواردی که در رشد آن دخیل هستند مورد ارزیابی خطا و آزمایش قرار خواهند گرفت تا یک کسب کار بتواند در بهترین روشی که هم به صرفه باشد و هم رشد سریعی را به همراه داشته باشد به موفقیت دست یابد.

هک رشد را نمی‌توان یک ابزار دانست در واقع یک نگرش ذهنی است که طرز تفکر فرد را در مورد تغییرات و چگونگی حل کردن مساله به صورت روشنی بیان خواهد کرد. هک رشد فرآیندی است که می‌تواند با استفاده از بازخوردهایی که در نوع بازاریابی به دست می‌آورید بهترین و موثرترین روش را مورد استفاده قرار دهید و باید توجه داشت که این روش‌ها را باید با توجه به آمار و مهارتی که دارید به دست بیاورید.

تاریخچه هک رشد

شان الیس اولین کسی بود که اصطلاح هک رشد را بیان کرد، شان الیس با کمکی که به چند استارتاپ کوچک کرد سبب شد تا آنها در بازده زمانی کوتاهی رشد زیادی را شاهد باشند، از آن پس هر کسب کاری که نیاز داشت تا با رشد خوبی مواجه شود از شان الیس کمک می‌گرفت و در قبال این کمک در کسب‌کارهای آنها شریک می‌شد.

زمانی که شان الیس برای ارتقاء یک کسب‌کار از هک رشد استفاده می‌کرد با چیدمان سرعت رشد به صورت منطقی و اصلاح کردن فرآیندها می‌توانست یک تفکر استارتاپی مناسب را پایه‌گذاری کند و بهترین استراتژی را برای آن کسب کار پایه ریزی کند. تنها مساله‌ای که هر استارتاپ برای قرار گرفتن در جایگاه بالای موفقیت نیاز دارد رشد است.

مراحل اجرایی قدم به قدم هک رشد

هک رشد یک سری مرحله اجرایی درد که در ادامه به برسی قدم به قدم آنها خواهیم پرداخت:

1- ساختن محصولی که افراد دوست دارند

شما زمانی که اقدام به تولید یک محصول می‌کنید نیاز دارید تا بعد از تولید کردن محصول آن را به بهترین شکل به فروش برسانید، اما نکته اینجاست که آیا این محصول را مردم و جامعه هدف شما دوست دارند و به آن نیاز خواهند داشت، قبل از اینکه یک کالا به تولید انبوه برسد باید میزان رضایت و علاقه‌مندی افراد از این کالا مشخص شود تا در مراحل بعدی با مشکل مواجعه نشود.

2- تمامی افراد را به عنوان هدف بازاریابی محصول قرار ندهید

توجه داشته باشید که محصول تولیدی شما نمی‌تواند برای تمامی افراد مورد استفاده قرار گیرد و باید مشتریان هدفی را که محصول شما متناسب با نیاز آنها است شناسایی کنید و بعد از مشخص شدن این افراد خدمات را به آنها ارائه دهید.

3- معرفی و فراگیری

تمامی شرکت‌ها می‌توانند برای فروش محصولات از 3 روش استفاده کنند تا تعداد مشتریانی زیادی را ترغیب به خرید کنند، این 3 روش عبارتند از:

۱_ روش چسبندگی

شما می‌توانید اشخاص را در کنار خودتان نگه دارید و با توجه به اینکه آنها کنار شما هستند محصول بیشتری را از شما تهیه خواهند کرد و فروش بیشتری را تجربه می‌کنید.

۲_ روش پرداخت پول

در این روش از هک رشد شما یک هزینه را پرداخت می‌کنید و در قبال آن سود چند برابری را تجربه خواهید کرد، به عنوان مثال برای جذب مشتری 30 دلار می‌پردازید و در ازای آن 100 دلار از فروش محصول به مشتری به دست خواهید آورد.

۳_ روش ویروسی


یکی از تکنیک‌های موثر در هک رشد روش ویروسی است که در این روش شما از طریق دوستان و نزدیکان به افراد دیگر معرفی خواهید شد.

4- فعال سازی

شما با حذف کردن فیلدهای اضافه می‌توانید نرخ تبدیل خودتان را بالا ببرید و یکی از روش‌های مفید هک رشد محسوب می‌شود. به عنوان نمونه زمانی که افراد برای خرید محصول شما هنوز مراحل ثبت نام را انجام نداده‌اند درخواست اطلاعات کارت اعتباری بانکی اصلا کار درستی نیست زیرا آنها هنوز مجاب نشده‌اند که آیا از شما خرید کنند یا نه. زمانی که شما فیلدهای اضافی مثبت درخواست کارت اعتباری را حذف می‌کنید این کار باعث بالا رفتن نرخ تبدیل حدود 10 درصد خواهد شد.

5- حفظ مشتری

طبق آمار گرفته شده مشتریان تکراری بیشترین خرید را ثبت می‌کنند یعنی اینکه شما برای اینکه بیشترین تمرکزتان را بر روی مشتریان جدید بگذارید و هزینه و زمان زیادی را صرف پیدا کردن مشتری جدید کنید سعی کنید مشتریان قدیمی خودتان را نگه دارید زیرا آنها بیشترین سود را به شما می‌رسانند.

6- سودآوری

برای رسیدن به درآمدزایی بالا باید فروش بیشتری را تجربه کنید، با چیدن یک برنامه سالانه در منظم سازی جریان نقدی به شما کمک خواهد کرد و به رشد و توسعه شرکت شما خواهد انجامید که سبب خواهد شد تا شما فروش بیشتری را داشته باشید.

7- ارجاع

زمانی که یک مشتری محصولی را از شما خریداری می‌کند می‌تواند بعد از مصرف محصول آن را به دیگران نیز معرفی کند و یا بعد از استفاده از محصول در صورت عدم رضایت بدگویی محصول را در حضور دیگران خواهد کرد که برای کسب‌کار شما روی خوشی نخواهد داشت. باید توجه داشته باشید تا محصولی را به مشتری ارائه دهید که بعد از مصرف آن رضایت داشته باشد و با معرفی کردن محصول توسط مشتری به افراد دیگر فروش بالاتری را تجربه خواهید کرد.

8- بهبود محصول به صورت پیوسته

بالا نگه داشتن کیفیت محصولات باید به صورت مستمر باشد زیرا شما می‌توانید مشتریان قدیمی خودتان را حفظ کنید و مشتری جدید نیز به دست بیاورید. اگر کیفیت محصولات شما بالا و پایین شود مشتریان زیادی را از دست خواهید داد.

سخن پایانی

شرکت‌های زیادی هستند که در بازده زمانی طولانی به درآمدهای بالایی دست یافتند در صورتی که بعضی شرکت‌ها در مدت زمان کمتری این پرسه را طی کردند. به عنوان مثال فیسبوک که توانست بعد از گذشت 8 سال از شروع فعالیتش به درآمد 50 میلیارد دلاری برسد در صورتی که شرکت اوبر 50 میلیارد دلار را ظرف مدت 5 سال از شروع فعالیتش به دست آورد و این نشان دهنده چگونگی انجام تکنیک‌های هک رشد در بازاریابی و تجارت است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.