وب اپلیکیشن (Web Application) چیست؟

وب اپلیکیشن (Web Application) چیست؟

Web Application به نرم‌افزاری گفته می‌شود که از طریق شبکه‌های محلی یا اینترنت و با استفاده از مرورگر از آن برای انجام دادن یک سری از کارها استفاده می‌شود، این برنامه را فقط می‌توان از طریق وب در دسترس داشت. با توجه به سیستمی که در وب اپلیکیشن‌ وجود دارد به کارکرد و عملکرد آنها توجه زیادی می‌شود ولی از محتوای بالایی برخوردار نیستند زیرا محتوا در آنها ارزش زیادی ندارد، مثلا جیمیل را باید یک سرویس وب اپلیکیشن معروف و کاربردی نام برد.

وب اپلیکیشن‌ها این امکان را برای کاربران و مخاطبان به وجود خواهند آورد که در هر ساعت از شبانه روز بتوانند به اطلاعات مربوط به کسب کارها دسترسی داشته باشند. Web Application با توجه به برسی دقیق نقش‌ها و عملکرد برای یک مجموعه طراحی و راه‌اندازی خواهد شد و این برنامه را می‌توان در اینترنت و شبکه‌های داخلی ارائه کرد.

در سال 2015 بود که شرکت گوگل از طرح جدید و کاربردی خود رونمایی کرد و آن را وب اپلیکیشن نام گذاری کرد. گوگل با معرفی کردن این سیستم جدید این امکان را به کاربران می‌دهد تا با استفاده از اپلیکیشن‌های تحت وب هر شخص بتواند یک وب‌سایت برای خودش داشته باشد که کارکردی شبیه به اپلیکیشن خواهد داشت.

وب اپلیکیشن چه ویژگی‌هایی دارد

در ادامه به ویژگی‌های وب‌ اپلیکیشن اشاره خواهیم کرد:

۱_ درگیر نکردن فضای رم سیستم شما

اکثر افراد در داخل گوشی همراه و یا کامپیوتر شخصی تعدادی از اپلیکیشن‌ها را نصب کرده‌اند که باعث شده است تا بخش زیادی از فضای رم و حافظه سیستم آنها را پر کند، برای اینکه شما بتوانید سیستم خودتان را سبک کنید باید برنامه‌هایی را که نیاز ندارید از حافظه گوشی همراه و کامپیوتر حذف کنید. زمانی که شما از وب اپلیکیشن در سیستم خودتان استفاده می‌کنید سبب می‌شود تا فضایی اضافی در سیستم شما اشغال نشود.

۲_ استفاده ار مرورگر گوگل کروم

در سیستم اپلیکیشن‌های تحت وب امکان استفاده‌ از مرورگرهای کرم وجود دارد و با توجه به اینکه برای دستیابی به آنها مرحله دانلود و نصبی وجود نخواهد داشت و این عامل باعث می‌شود تا سرعت و کاربری با این نوع از اپلیکیشن‌ها بالاتر از دیگر هم نوع بومی آن است.

۳_ امنیت بالای pwa

زمانی که شما در وب اپلیکیشن Web Application(PWA از بستر HTTPS استفاده می‌کنید باعث خواهد شد تا PWA از امنیت بالایی برخوردار باشد که یکی از مزیت‌های مهم آن محسوب می‌شود.

۴_ عدم محدودیت استفاده از سیستم عامل

دیگر ویژگی مهم و کاربردی که وب اپلیکیشن دارد این است که محدودیت‌های استفاده از اپلیکیشن اختصاصی سیستم عامل حذف خواهد شد. از زمان پیدایش وب اپلیکیشن افرادی که از اپلیکیشن‌های IOS و اندروید استفاده می‌کنند دیگر به استفاده از گوگل استور و آپ استور محدود نخواهند بود یعنی اینکه کاربرانی که از سیستم اندروید استفاده می‌کنند برای کارهای خودشان فقط باید از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنند که برای سیستم اندروید طراحی شده‌اند و کاربرانی که از سیستم عامل IOS استفاده می‌کنند برای استفاده از اپلیکیشن مورد نیازشان فقط باید از طریق آپ استور اقدام به انجام این کار کنند.

ولی زمانی که شما از وب اپلیکشن در دستگاه خوتان استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از هر سیستم عاملی و با سرچ کردن آدرس وب اپلیکیشن در نوار جستجوی مرورگر سیستم خودتان هر آپی را که نیاز داشته باشید در دسترس داشته باشید.

۵_ مچ بودن با هر دستگاهی

با وجود قابلیت‌هایی که وب اپلیکیشن دارد در هر دستگاهی که جستجو شود با ابعاد و اندازه صفحه نمایش آن دستگاه مچ بوده و به صورت درست و استاندار محتوای مورد نظر را به کاربر نمایش خواهد داد.

۶_ امکان بروزرسانی همیشگی

با توجه به اینکه وب اپلیکیشن از فرآیند سرویس ورکر استفاده می‌کند امکان به روز رسانی همیشگی را دارد در صورتی که در اپلیکیشن‌های بومی این قابلیت وجود ندارد و برای اینکه آنها به درستی کار کنند باید هر چند وقتی یکبار اقدام به بروزرسانی اپلیکیشن‌های بومی کنید.

چند نمونه از وب اپلیکیشن‌ها

  • word processors and spreadsheets
  • Video and photo editing
  • Webmail

وب اپلیکیشن چه ویژگی‌هایی دارد

1- وب اپلیکیشن داری دقت، سرعت و عملکرد بالا و مناسبی است

2 – وب اپلیکیشن می‌تواند با استفاده از یک کامپیوتر و به صورت محلی داده‌ها مورد نیاز را در سیستم ذخیره سازی کند

3- وب اپلیکیشن بدون استفاده کردن از هیچ نرم‌افزار جانبی قابلیت اجرا را دارد.

4- وب اپلیکیشن دارای ثبات و یکپارچگی بر روی دستگاه‌های مختلف است

5- وب اپلیکشن این قابلیت را دارد تا بر روی زبان‌های مختلفی طراحی شود.

 سخن پایانی

با ارائه دادن اپلیکیشن‌های تحت وب توسط گوگل می‌توان این چشم‌انداز را داشت که برندهای بزرگ و معروف با به کاربردن این طرح کاربردی با دامنه‌ای گسترده‌تر از کسب کار و تجارت روبرور شوند و از چهارچوب و محدودیت‌های android و ios بیرون آمده و شاهد تغییرات مثبت و ارزشمندی در حوزه وب باشند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.