وب دایرکتوری (Web Directory) چیست

وب دایرکتوری (Web Directory) چیست

Web Directory به وب‌سایت‌های تخصصی گفته می‌شود که با توجه به نوع فعالیتی که وب‌سایت های اینترنت دارند آنها را دسته بندی می‌کنند، از زمانی بحث وب دایرکتوری داغ شد که وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های هم موضوع و دارای رتبه برابر می‌بایست در یک دسته بندی قرار گیرند.

مزایایی که این کار به همراه داشت این بود که اگر ما نیاز به دانلود یک مقاله و یا محتوا در هر زمینه‌ای داشتیم باید وارد وب‌سایت مربوطه می‌شدیم و به دانلود کردن آن می‌پرداختیم اما قبل از اینکه اقدام به دانلود آن کنیم باید با خبر می‌شدیم که ریشه و منبع مقاله مورد نظر از چیست و از چه منبعی است.

با توجه به این عامل بود که در انتهای مقالات منبع نویسی رایج شد، بعدها با پیشرفت علم و تکنولوژی وب‌سایت‌ها و صفحاتی به وجود آمد که افراد آنها را به روزرسانی می‌کردند و نیازی به ربات‌ها و جستجوی مکانیکی نبود و این کارها سبب شد تا Web Directory به وجود بیاید.

با آمارهایی که متخصصان در حوزه وب اعلام کرداند تنها 7 درصد از کاربران از صفحات سوم به بعد نتایج جستجو گوگل دیدن می‌کنند، با توجه به این آمار تمام وب‌مستران و صاحبین وب‌سایت دوست دارند که در نتایج جستجوی صفحه اول گوگل قرار گیرند و وب‌سایت آنها در لینک‌های بالایی گوگل به کاربران‌نمایش داده شود.

انواع وب دایرکتوری

1- وب دایرکتوری پولی: در این نوع از وب دایرکتوری برای ثبت کردن لینک‌ها باید مبلغی را پرداخت کرد.

2- وب دایرکتوری رایگان: به وب دایرکتوری گفته می‌شود که برای ثبت کردن لینک نیازی به پرداخت هزینه ندارند.

تفاوت وب دایرکتوری پولی و مجانی

در ادامه به برسی تفاوت‌های وب دایرکتوری پولی و مجانی می‌پردازیم:

فرق اول این دو وب دایرکتوری در ارائه بک لینک است

با توجه به اینکه در وب دایرکتورهای پولی مبلغی که پرداخت می‌کنید نمای بهتری را از وب‌سایت شما نمایش خواهد داد و به دلیل اینکه شما از وب‌سایت‌هایی با رنک بالا بک لینک می‌گیرید، به دلیل بالا بردن ترافیک وب‌سایت شما از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که شما اقدام به ثبت رایگان وب‌سایت خودتان در Web Directory می‌کنید باعث خواهد شد تا بک لینک به حساب نیاید و برای شما موثر نخواهد بود.

دیگر تفاوتی در نوع نمایش آنها است

در واقع زمانی که شما اقدام به ثبت یک لینک به صورت پولی می‌کنید در خیلی از بخش‌های دایرکتوری موتورهای جستجو قابل نمایش خواهد بود، با توجه به این قابلیت این امکان را دارید تا آن لینک را مشاهده کرده و باعث بالا رفتن بازدید شود.

وب دایرکتوری چه تاثیری بر سئو و بهینه سازی وب‌سایت دارد

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین آیتم‌هایی که در زمان ثبت کردن Web Directory باید به آن توجه کرد انتخاب به جا و مناسب است، دقت داشته باشید که زمانی می‌توانید وب‌سایت را به صورت موفقی در وب دایرکتوری ثبت کنید که دسته‌بندی موضوعی مناسب و مفیدی داشته باشید. yahoo و dmoz از وب دایرکتورهای معتبر و معروفی هستند که در تاثیرات مثبت و خوبی را بر روی سئو و بهینه سازی وب‌سایت‌ها می‌گذارند. شاید بک لینک گرفتن از این وب‌سایت‌ها کار سختی باشد اما زمانی که وب‌سایت شما در این وب دایرکتورها ثبت شود می‌تواند اعتبار و ارزش زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.

Web Directory مناسب دارای چه ویژگی‌هایی است

ویژگی‌های وب دایرکتوری شامل:

ایندکس گوگل

 زمانی که یک وب دایرکتوری دارای ایندکس گوگل باشد هم می‌تواند باعث جذب بازدید کنندگان زیادی برای وب‌سایت شما شود و هم در رتبه‌بندی و تقویت وب‌سایت شما تاثیرات مثبتی را بر جا خواهد گذاشت.

بروزسانی منظم

با برسی کردند مرتب وب دایرکتوری در ساعات و روزهای مختلف می‌توانید از بروزرسانی وب دایرکتوری خودتان مطمئن شوید، وب دایرکتوری‌هایی که از ارزش زیادی برخوردار هستند به صورت مستمر و مرتب محتوای خود را به روزرسانی خواهند کرد.

ظاهری زیبا و مناسب

از دیگر ویژگی‌های مهمی که یک وب دایرکتوری باید داشته باشد، ظاهر مناسب و نحوه نمایش دادن آن است و باید از کیفیت بالایی در نمایش دادن محتوا برخوردار باشد.

باید در زمینه مشخص فعالیت داشته باشد

وقتی که قرار است وب دایرکتوری مد نظر خوتان را انتخاب کنید حتما به این نکته توجه داشته باشد که این وب دایرکتوری در یک زمینه مشخص فعالیت داشته باشد زیرا اگر یک Web Directory در یک زمینه مشخص فعالیت داشته باشد و تمام تمرکزش را بر روی یک حوزه فعالیت قرار دهد باعث بالا رفتن ارزش بک لینک شما خواهد شد، این عامل می‌تواند برای وب‌سایت شما ارزش بالایی را به همراه داشته باشد.

سخن پایانی

هر موتور جستجو با استفاده از فرمول خاص مختص به خودش در رتبه‌بندی وب‌سایت استفاده می‌شود و با توجه به سیاست‌هایی که دارد هر چند وقتی اقدام به تغییر دادن این فرمول ها خواهد کرد که با توجه به این موضوع برای اینکه هر وب‌سایتی بتواند به جایگاه مطلوب و مناسبی دست پیدا کند در این میان نقش Directory نیز مهم خواهد بود و وب دایرکتوری نقش بسزایی را در این میان ایفا خواهد کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.