وردپرس یا بلاگر، کدامیک برای راه‌اندازی وبلاگ بهتر است؟

وردپرس یا بلاگر، کدامیک برای راه‌اندازی وبلاگ بهتر است؟

وردپرس و بلاگر هر دو پالتفرم‌هایی هستند که ما با استفاده از آنها می‌توانیم یک وبلاگ راه‌اندازی کنیم، اما سوالی که شاید برای خیلی از افراد به وجود بیاید این باشد که از میان این 2 پلفرم وردپرس یا بلاگر برای وبلاگ مناسبتر و بهتر است؟ هر دوی این پلتفرم‌های از گزینه‌های مناسبی برای راه‌اندازی وبلاگ قلمداد می‌شوند ولی شما باید یکی از آنها را انتخاب کنید و برای این کار یک انتخاب بیشتر نخواهید داشت.

انتخاب پلتفرم مناسب برای راه‌اندازی وبلاگ از این جهت هائز اهمیت است که شما فقط یکبار امکان انتخاب پلتفرم برای ساخت وبلاگ را دارید و اگر در انتخاب دچار اشتباه شوید و این پلتفرم نتواند نیازهای شما را برطرف سازد امکان شکست در کسب کار و تجارت شما وجود خواهد داشت، پس شما باید در انتخاب به شدت دقیق باشید و بهترین گزینه را از میان این 2 انتخاب کنید. اگر می‌خواهید تا به خوبی با وردپرس یا بلاگر آشنا شوید می‌توانید تا آخر این مقاله مار را همراهی کنید تا در انتها بتوانید بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

معرفی بلاگر

بلاگر به سرویسی تحت مالکیت گوگل گفته می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید وبلاگ مورد نظرتان را بسازید و آن را انتشار دهید. (PYRA LABS) را باید اولین کسی دانست که اقدام به ساخت و ایجاد کردن بلاگر کرد و مدت ها بعد و در سال 2003 شرکت گوگل اقدام به خرید کردن امتیاز بلاگر کرد. گوگل با توجه به تغییرات که در بلاگر انجام داد توانست آن را به عنوان یک سرویس برای وبلاگ نویسی معرفی کند، کار کردن با پلتفرم بلاگر راحت است و شما می‌توانید با سرعت زیادی و بدون نیاز به هاست وبلاگ مورد نظرتان را در این پلتفرم بنویسید، در ادامه به برسی مزیا و معایب بلاگر خواهیم پرداخت.

مزایا بلاگر

  • بلاگر به صورت رایگان ارائه می‌شود
  • قالب‌های رایگان زیادی در بلاگر وجود دارد
  • بلاگر امکان یکپارچه شده با ابزارهایی مانند گوگل ادسنس، گوگل پلاس و گوگل آنالیتیکس را دارد
  • بلاگر با توجه با یادگیری راحتی که دارد برای وبلاگ نویسان تازه کار مناسب و کاربردی است و خیلی سریع می‌توانند وبلاگ مورد نظرشان را راه‌اندازی کنند.
  • امکان استفاده از ساب دامین رایگان و یا استفاده از نام دامنه به صورت رایگان در پلتفرم بلاگر وجود دارد
  • مسئولیت امنیت هاستیگ در بلاگر بر عهده گوگل است

معایب بلاگر

  • مالکیت در بلاگر وجود ندارد و تمامی وبلاگ‌هایی که توسط بلاگر راه‌اندازی می‌شوند مالکیت هاست آنها را گوگل برعهده دارد
  • امکاناتی که در بلاگر وجود دارد محدود است و نیاز شما را برای داشتن یک وبلاگ قوی تامین نمی‌کند
  • از بلاگر فقط می‌توان برای راه‌اندازی وبلاگ استفاده کرد و امکان راه‌اندازی هیچ گونه وب‌سایت تجاری و یا شرکتی در این پلتفرم وجود ندارد
  • گزینه‌های سفارشی سازی که در بلاگر وجود دارد محدود است.
wordpressyabloger

معرفی وردپرس

وردپرس به سیستم متن باز و رایگانی گفته می‌شود که با استفاده از آن شما قادر هستید انواع وب‌سایت‌ها را طراحی و راه‌اندازی کنید. سیستم مدیریت محتوای وردپرس افزونه‌ها و قالب‌هایی زیاد دارد که برخی را به صورت رایگان و برخی را با پرداخت هزینه در اختیار کاربران قرار می‌دهد. cms وردپرس با توجه به قابلیت‌هایی که دارد از طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا برخوردار است و حدود 41 درصد از تمامی وب‌سایت‌هایی که در اینترنت به فعالیت مشغول هستند با استفاده از wordpress راه‌اندازی شده‌اند، در ادامه به برسی مزایا و معایب این سیستم مدیریت محتوای محبوب و کاربردی می‌پردازیم:

مزایای وردپرس

  • متن باز و رایگان
  • وردپرس دارای گزینه‌های سفارشی نامحدود زیادی می‌باشد
  • تمامی وبلاگ نویسان مبتدی و حرفه‌ای می‌توانند از وردپرس استفاده کنند
  • مدیریت پنل وردپرس راحت است و تمامی صاحبان و مدیران وب‌سایت وردپرسی به راحتی می‌توانند با این پنل مدیریت کار کنند
  • امکان استفاده از قالب‌ها و افزونه‌های زیاد در وردپرس
  • تمامی وب‌سایت‌ها را می‌توان با سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه‌اندازی کرد

معایب وردپرس

برای راه‌اندازی یک وب‌سایت نیاز به آموزش دارید و راه‌اندازی آن نیاز به زمان خواهد داشت

هر گونه مسئولیت نگهداری و امنیت وردپرس بر عهده خود شما است

برای راه‌اندازی وردپرس باید دامنه و هاست تهیه کنید

مقایسه هاست مورد استفاده در وردپرس یا بلاگر

زمانی که شما اقدام به انتخاب کردن سیستم مدیریت محتوای وردپرس می‌کنید باید مبلغی را برای هاست آن بپرازید و در واقع شما با وجود پرداخت هزینه هاست وردپرس صاحب هاست آن می‌شوید، ولی بلاگر به این شکل نیست زیرا شما هیچ گونه مبلغی برای هاست بلاگر پرداخت نمی‌کنید و از این سیستم به صورت رایگان استفاده می‌کنید اما مالک هاست آن گوگل است و شما هیچ گونه مدیریتی در قبال هاست بلاگر ندارید. اگر تا به اینجا باز در مورد انتخاب وردپرس یا بلاگر دچار تردید هستید با ما همراه باشید.

کنترل و استفاده از قابلیت‌های وردپرس یا بلاگر

زمانی که شما اقدام به راه‌اندازی یک وب‌سایت با سیستم مدیریت محتوای وردپرس می‌کنید باید وقت کافی را برای آن در نظر بگیرید. وردپرس این امکان را به شما خواهد داد تا به صورت کامل وب‌سایتتان را مدیریت کرده و آن را آپدیت کنید و هر امکانات و قابلیت‌هایی را که نیاز داشته باشید می‌توانید بر روی این cms نصب کنید.

بلاگر پلتفرمی است که شما می‌توانید در کمترین زمان و به صورت رایگان اقدام به نصب و استفاده از آن کنید. با توجه به اینکه بلاگر از قابلیت ارتقاء برخوردار نیست شما کنترل کاملی بر روی آن نخواهید داشت و توسعه دادن آن به خوبی امکان پذیر نبوده که باعث می‌شود شما تسلط کافی بر روی آن نداشته باشید، این عامل سبب می‌شود تا گزینه مناسبی برای ساخت سایت نباشد.

قابلیت و عملکر‌دهای وردپرس یا بلاگر

در سیستم مدیریت محتوای وردپرس شما هر گونه ابزار و امکاناتی را که در وب‌سایت نیاز داشته باشید می‌توانید نصب کنید و برای ارتقاء و بالا بردن کیفیت وب‌سایت از آنها استفاده کنید.

از مهم‌ترین نقاط ضعفی که در پلتفرم بلاگر وجود دارد این است که فاقد گزینه سفارشی سازی است و شما نمی‌توانید از هر امکانات و ابزاری در آن استفاد کنید و در واقع دست شما بسته است. اگر به دنبال این هستید که یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید تا به صورت کامل بتوانید هر قابلیت و امکاناتی را در آن استفاده کنید و در انتخاب بین وردپرس یا بلاگر مردد هستید، استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهترین گزینه برای شما است.

پشتیبانی در بلاگر و وردپرس

مقالات بسیار زیادی وجود دارد که در زمان نصب بلاگر به شما کمک خواهد کرد تا در مورد چگونگی استفاده از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس برای اینکه وب‌سایت را با آن مانیتورینگ کنید استفاده کنید و همچنین بلاگر دارای اسناد گسترده‌ای است که تمامی جزئیات را از چگونگی نصب بلاگر در اختیار شما قرار خواهد داد.

برای راه‌انداری سیستم مدیریت محتوای وردپرس اسناد گسترده و فرم‌های آنلاینی در اختیار شما قرار می‌گیرد، شاید طی کردن مراحل نصب و راه‌اندازی وردپرس برای یک فرد مبتدی و تازه کار سخت و کلافه کننده باشد ولی هیچ نگرانی در این باره وجود ندارد زیرا مجموعه sitebaseo.com آماده است تا شما ر از ابتدای راه‌اندازی و ساخت وب‌سایت وردپرسی تا رسیدن به یک درآمد مناسب همراهی و راهنمایی کند.

قالب‌های وردپرس یا بلاگر

wordpressyabloger1

قالب‌های سیستم مدیریت محتوای وردپرس هم از تنوع زیادی برخوردار هستند و هم جذابیت و زیبایی زیادی دارند و شما می‌توانید متناسب با فعالیت و حوزه کاری که دارید قالب مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.

قالب‌های بلاگر نیز از قابلیت‌های مناسبی برخوردار هستند ولی قالب‌هایی که در این پلتفرم قرار دارند در مقایسه با قالب‌های سیستم مدیریت محتوای وردپرس از کیفیت کمتری برخوردار می‌باشند. قالب‌هایی که در این دو پلتفرم وجود دارد دارای قابلیت‌های متفاوتی هستند ولی در مقایسه قالب‌های وردپرس یا بلاگر، وردپرس از قالب‌های با کیفیت و قابلیت بهتری برخوردار است.

امنیت و نگهداری وردپرس یا بلاگر

با توجه به اینکه امنیت مهم‌ترین عامل در حفظ اطلاعات و داده‌های وب‌سایت‌های اینترنتی است، سوالی که برای شما ایجاد می‌شود این است که امنیت وردپرس یا بلاگر، کدامیک دارای امنیت بیشتر و بهتری هستند؟

امنیت و نگهداری پلتفرم بلاگر را خود گوگل انجام می‌دهد و شما نیاز ندارید هیچ کاری را در این باره انجام دهید و برای انجام دادن چند کلیک و به صورت رایگان می‌توانید یک نسخه پشتیبانی را از آن تهیه کنید. در صورتی که امنیت در وردپرس به صورت کامل در اختیار شما است و شما باید با نصب کردن افزونه‌های امنیتی وب‌سایتتان را از کزنده آسیب‌ها و مشکلات احتمالی ایمن کنید، چند نمونه از افزونه‌هایی امنیتی مفید که می‌توانید در وب‌سایت‌های وردپرسی از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از:

VaultPress یا UpdraftPlus : با استفاده از دو افزونه شما می‌توایند از وب‌سایت وردپرسی خودتان به صورت منظم نسخه پشتیبانی تهیه کنیدو این برای این است که اگر وب‌سایت شما به هر دلیلی نیاز بود به نسخه‌های قبلی برگردد این کار با کمک این افزونه‌ها امکان پذیر خواهد بود.

W3 Total Cache: با استفاده از این افزونه می‌توانید سرعت وب‌سایت وردپرسی خودتان را بالا ببرید.

Wordfence Security: یکی از افزونه‌های مهم در وردپرس است که با استفاده از آن می‌توانید امنیت سایت وردپرسی خوتان را تا حد زیادی بالا ببرید.

حال جواب دادن با شما، با وجود موارد امنیتی که به آن اشاره کردیم وردپرس یا بلاگر امنیت بالاتری را برای وب‌سایت ما فراهم خواهد کرد؟

امنیت کاری در وردپرس یا بلاگر

اینکه شما اطلاعات زیادی از پلتفرمی که برای وب‌سایت از آن استفاده می‌کنید داشته باشید می‌تواند نقش زیادی را در آینده کاری شما داشته باشد.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس با توجه به متن باز بودن شما را وابسته به هیچ نهاد و شرکتی نمی‌کند و شما می‌توایند با تهیه کردن هاست و دامنه مناسب به خوبی وب‌سایتتان را مدیریت کنید که این نشان دهنده‌ی آینده کاری خوب این پالتفرم است. وقتی که شما از وردپرس برای مدیریت وب‌سایتتان استفاده می‌کنید، می‌توانید هر تغییر و تحول مفیدی را که دوست دارید در آن ایجاد کنید و از محتوای به روز و با کیفیت در سایت خوتان استفاده کنید و روز به روز رتبه و جایگاه خود را در نتایج جستجوی گوگل بالا ببرید. حال سوال اینجاست که امنیت وردپرس یا بلاگر بیشتر است؟

وقتی که شما از بلاگر استفاده می‌کنید با توجه به اینکه این پلتفرم توسط گوگل مدیریت می‌شود، به طبع آینده کاری شما نیز به گوگل بستگی دارد و شما نقش زیاد در آن نخواهید داشت، متاسفانه بلاگر مدت‌ها قبل بروزرسانی شده است و هنوز ورژن جدیدی از آن رونمایی نشده است و این به معنای بلاتکلیفی آن در آینده است. اما اگر قصد دارید تا از طریق وبلاگ درآمد بالایی داشته باشید می‌توایند از CMS وردپرس استفاده کنید و با استفاده از این سیستم مدیریت محتوای محبوب و قدرتمند کاربران زیادی را جذب وب‌سایتتان کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله به صورت مختصر برای شما وردپرس یا بلاگر را مورد برسی قرار دادیم و با مقایسه این دو پلتفرم قصد داریم تا شما در انتخاب هوشمندانتر و بهتر عمل کنید. پیشنهادی که ما برای شما در مورد استفاده از هر کدام از این پلتفرم‌ها داریم این است که اگر تمایل دارید از طریق وبلاگ درآمد مناسبی را به دست آورید و کاربران زیادی را جذب وب‌سایتتان کنید، می‌توایند از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنید. ولی اگر قصد دارید یک وبلاگ ساده با امکانات محدود و ابتدایی راه‌اندازی کنید و هدف شما گسترش دادن آن نیست می‌توایند از پلتفرم بلاگر استفاده کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.