پسوند دامنه چیست؟

پسوند دامنه چیست؟

دامنه (Domain) به معنای گسترده است و به آدرسی می‌گویند که شما با وارد کردن آن درمرورگر سیستم و جستجوی آن وارد وب‌سایت مورد نظر می‌شوید. دامنه یا دامین متشکل از دو بخش اسم و پسوند است که در کنار هم سایت شما را تشکیل می‌دهند. اسم (نام) دامنه چیزی است که خودتان با توجه به ویژگی وب‌سایتتان و موضوع مقالات آن برای جذب مشتری انتخاب می‌کنید. پسوند دامنه زیادی وجود دارد مانند com ،ir ،org، همچنین به طور کلی دو نوع پسوند وجود دارد که از آن‌ها برای دامنه اینترنتی استفاده می‌شود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

انواع پسوند دامنه

در ادامه به برسی انواع دامنه می‌پردازیم:

1. پسوند دامنه عمومی

جزء پرکاربرد‌ترین پسوندهای اینترنتی‌ هستند که عموم مردم بدون هیچ محدودیتی از آنها استفاده می‌کنند و قدمت این نوع پسوند‌ها نسبت به سایر پسوند‌ها بیشتر است، در ادامه چند نمونه از پسوند‌های عمومی می‌پردازیم:

Mobi

فروش و سرویس ‌دهی محصولات موبایل با این پسوند دامنه انجام می‌شود.

Biz

مخفف کلمه‌ی business است که در تجارت و کسب و کار از آن استفاده می‌شود.

Name

افرادی که نیاز دارند یک وب‌سایت خصوصی را برای خودشان داشته باشند از آن استفاده می‌کنند.

Org

مخفف کلمه ی (organizations) است و مورد استفاده سازمان‌ها و مراکز غیر انتفاعی می‌باشد.

Net

مخفف کلمه‌ی network بوده و از این نوع پسوند برای شبکه‌های اجتماعی و کارهای اینترنتی استفاده می‌شود.

Info

مخفف کلمه‌ی information است که برای سایت‌های خبری و اطلاع رسانی از این نوع پسوند استفاده می‌شود.

Com

این پسوند مخفف commercial است که عموم مردم به اشتباه آن را مخفف Company می‌دانند. شرکت‌های تجاری و بنگاه‌های اقتصادی از این نوع پسوند استفاده می‌کنند. پسوند com از محبوب‌ترین پسوند‌های دامنه است و در اکثر نام‌های دامنه این کلمه به چشم می‌خورد.

Pro

مخفف کلمه‌ی professional است. این پسوند با توجه به معنی خود مخصوص افراد ماهر است و در فعالیت‌های حرفه‌ای از آن استفاده می‌شود. برای استفاده از این پسوند نیاز به مجوز دارید.

Café

یکی از پسوند‌های جدید به حساب می‌آید و مخصوص کافه‌ها می‌باشد.

Photography

این پسوند مختص به عکاسان است.

Car

این پسوند مربوط به اتوموبیل‌ها و فعالیت مرتبط با آن مثل تعمیرات، خرید و فروش، نمایشگاه‌های ماشین و از این قبیل خدمات است.

Shoes

مربوط به کفش و خدمات نظیر آن مثل تولید، خریدو فروش، تعمیرات و غیره… است.

2- پسوند دامنه ملی

تمام کشورها با توجه به کلمه اختصاصی خود، دارای دامنه مختص به خود نیز هستند که مردم آن کشور مجاز به استفاده از آنها می‌باشند. دامنه‌هایی که مخصوص کشور ایران است عبارتند از:

ir

این نوع دامنه متعلق به ایران است که تمام اشخاص در جامعه می‌توانند از آن استفاده کنند. این دامنه از حروف اول نوشتاری ایران شکل گرفته است.

id.ir

کسانی که می‌خواهند از این نوع پسوند استفاده کنند باید اشخاصی باشند که تابعیت کشور ایران را داشته و این اشخاص حتماً باید حقیقی باشند.

net.ir

این نوع پسوند مخصوص شرکت‌هایی است که خدمات شبکه ارائه می‌‌دهند. برای استفاده از این نوع پسوند، شرکت مربوطه باید کپی مجوز isp را برای استفاده از این پسوند داشته باشد.

gov.ir

در بخش‌های اجرایی سه قوه از این نوع پسوند استفاده می‌شود که برای ثبت آن باید مدارک مربوطه را ارائه داد.

org.ir

موسسات علمی، بین ‌المللی و انجمن‌های تحقیقاتی از این نوع پسوند استفاده می‌کنند.

co.ir

از این پسوند، درسازمان‌ها و نهادهای خصوصی استفاده می‌شود.

seh.ir

موسسات آموزشی و مدارسی که مدارک لازم را ارائه دهند می‌توانند از این پسوند بهره ببرند.

ac.ir

موسسات آموزش عالی، وزارت علوم، وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی با دارا بودن مدارک لازم می‌توانند از این پسوند بهره ببرند.

دامنه کشور‌های مختلف

مردم کشورهای جهان برای ایجاد سایت‌های گوناگون نیاز به پسوند‌های مختص کشور خود دارند تا بتوانند از آنها برای فعالیت‌های خود استفاده کنند. این پسوندها که به پسوندهای ملی مشهور هستند توسط خود کشورها و به طور مجزا از سایر کشورها استفاده می‌شود. تعدادی از دامنه‌های معروف که مختص کشور خاصی هستند را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

مصر : eg

مالزی : my

یونان : gr

کره جنوبی : kr

ژاپن : jp

بلژیک : be

افغانستان : af

عراق : iq

استرالیا : au

اسپانیا : es

فرانسه : fr

اتحادیه اروپا : eu

امارات عربی : ae

کانادا : ca

آمریکا : us

ایتالیا : it

ترکیه : tr

چین : cn

سوئیس : ch

بریتانیا : gb

ارمنستان: am

آرژانتین: ar

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم به بررسی پسوند دامنه عمومی و ملی در مشاغل مختلف بپردازیم و کاربرد هر یک از آنها را بیان کنیم، شما برای داشتن یک وب‌سایت باید با توجه به فعالیت خود نام دامنه و پسوند مرتبط با آن را انتخاب کنید. پسوند‌ها جزء یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که شما برای انتخاب نام وب‌سایتتان باید از آن بهره ببرید تا در آینده دچار مشکل نشوید. ما سعی کردیم برای شناخت هرچه بهتر شما در نوع انتخاب و استفاده از دامنه برخی از پسوند‌های معروف و پرکاربرد را در این مقاله ذکر نمائیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.