پنالتی گوگل (Google penalty) چیست؟ 7 عامل که باعث محو شدن سایت می‌شود

پنالتی گوگل (Google penalty) چیست؟ 7 عامل که باعث محو شدن سایت می‌شود

 هر وب‌سایت اینترنتی برای دستیابی به نتایج بالای صفحات گوگل کارهای زیادی را باید انجام دهد تا بتواند رضایت کاربران را جلب کند، به واسطه‌ی رضایت کاربر گوگل نیز به آن وب‌سایت توجه کرده و برای قدردانی از زحماتی که در جهت رضایت کاربران انجام می‌دهد آن سایت را در رتبه بالای نتایج جستجو نشان خواهد داد . اما باید توجه داشت که گوگل دارای یک سری قوانین است و سایت‌ها برای اینکه با پنالتی گوگل مواجعه نشوند باید از این اصول و قوانین پیروی کنند.

با ذکر یک مثال به این موضوع می‌بپردازیم، اگر ما در یک مسابقه کشتی ورزشکاری را در نقش یک سایت قرار دهیم و داور تشک را در نقش گوگل، کشتی گیر باید تابع قوانین و مقررات باشد و اگر خطایی از او سر بزند یا رفتار غیره حرفه‌ای را از خود نشان دهد با اختار داور مواجه خواهد شد. اگر کشتی گیر مرتکب اشتباهات بزرگتری مثل دعوا با کشتی گیر دیگر و یا درگیری با داور شود، شدت جریمه او زیاد خواهد بود و گاها با محرومیت و جریمه سنگین روبرو می‌شود.

گوگل نیز دقیقا مشابه این مثالی که زدیم عمل می‌کند و با مشاهده کردن هر گونه تخلفی با توجه به نوع و مقدار تخلف با وب‌سایت مورد نظر برخورد خواهد کرد و برای سایت جریمه‌هایی را در نظر خواهد گرفت، در صورت تکرار خطاها امکان اینکه وب‌سایت با پنالتی گوگل مواجعه شود زیاد خواهد بود. در کشتی برای اینکه قوانین به درستی اجرا شود از وی ای آر و دیدن فیلم کشتی استفاده می‌کنند، گوگل نیز برای کنترل و عملکرد بهتر از ربات‌ها خزنده و الگوریتم‌هایش کمک می‌گیرد. 

جریمه‌های پنالتی گوگل به چه صورت است

به صورت کلی جریمه‌های گوگل را به دو بخش می‌توان تقسیم کرد:

بخش اول: جریمه‌های دستی گوگل

به جریمه گفته می‌شود که توسط متخصصان و اپراتورهای گوگل اعمال می‌شود، بیشترین جریمه که در قسمت دستی به ثبت می‌رسد مربوط به نقص حقوق کپی رایت است. زمانی که یک وب‌سایت با استفاده از ترفندهای سئو کلاه سیاه فعالیت می‌کند ربات‌های خزنده‌ی گوگل نمی‌توانند به درستی متوجه این موضوع شوند و کارشناسان گوگل با استفاده از ابزار حرفه‌ای و دستی که در اختیار دارند به برسی وضعیت سایت متخلف خواهند پرداخت.

بخش دوم: جریمه‌های الگوریتم‌های گوگل

در این نوع جریمه الگوریتم‌های گوگل با برسی کردن خودکار اقدام به ثبت وب سایت‌هایی می‌کنند که در زمینه‌های گوناگونی شرایط و ضوابط گوگل را زیر پا گذاشته‌اند، با توجه به نوع و حجم تخلف صورت گرفته الگوریتم‌های گوگل برای سایت خاطی جریمه در نظر خواهند گرفت. با توجه به آمار قریب به 70 درصد از این نوع جریمه‌ها توسط الگوریتم‌های گوگل ثبت می‌شود و هیچ گونه دخالت دستی در آن وجود ندارد.

مهم‌ترین دلایل پنالتی گوگل برای سایت‌ها

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود تا یک وب‌سایت مورد غصب پنالتی گوگل قرار گیرد، در ادامه به مهم‌ترین دلایل Google penalty اشاره خواهیم کرد:

۱_ قرار دادن مطالب کپی و تکراری در سایت

اگر در وب‌سایتی از محتواهای کپی استفاده شده باشد آن سایت جریمه خواهد شد زیرا گوگل بارها تاکید کرده است که محتواهای دست نوشته و یونیک ارزش بالایی دارند. با توجه به پیشرفتی که الگوریتم‌های گوگل داشته‌اند تشخیص دادن محتواهای تکراری به راحتی برای آنها قابل تشخیص است و در صورت مشاهده محتوای تکراری با سایت متخلف برخورد می‌شود.

۲_ استفاده زیاد از متن لینک باعث پنالتی گوگل می‌شود

توجه داشته باشید که نحوه لینک‌سازی وب‌سایت را به صورت طبیعی انجام دهید زیرا در صورت استفاده از متن لینک این عامل می‌تواند برای شما جریمه پنالتی گوگل را به همراه داشته باشد.

۳_ استفاده بیش از اندازه ازهدینگ‌ها و تگ h1

تگ h1 به موتورهای جستجو این امکان را خواهد داد تا به راحتی تشخیص دهند محتوای صفحه راجبه چه موضوعی است. اگر سایتی از تگ‌های h1 زیاد استفاده کند گوگل این موضوع را به زور وارد شدن در نتایج جستجو می‌پندارد و خطر پنالتی گوگل برای وب‌سایت‌ها خاطی در چنین وضعیتی وجود خواهد داشت. در هر صفحه از وب‌سایت فقط باید ۱ بار از تگ h1 استفاده شود و استفاده آن در عنوان اصلی صفحه باید باشد.

۴_ بروز خطای 404 در وب‌سایت

گوگل دوست دارد که هر وب‌سایتی به محتویات خودش اهمیت زیادی دهد و در صورت بروز هر خطایی آن را به سرعت بر طرف سازد. زمانی که خطای 404 در یک سایت رخ دهد نشان دهند‌ی این است که کاربران نمی‌توانند به اطلاعات درخواستی خودشان در این صفحه دسترسی داشته باشند و این نشانگر بی تفاوت بودن سایت خاطی است، اگر تعداد ارورهای 404 وب‌سایت شما افزایش یابد این امکان وجود دارد که با پنالتی گوگل مواجعه شوید.

۵_ خرید کردن لینک برای سایت

وقتی که شما از لینک‌های خریداری شده در سایت استفاده می‌کنید، از دید گوگل این اقدام شما برای دستکاری و بالا رفتن در صفحات نتایج جستجو قلمداد خواهد شد و با توجه به مخرب بودن این نوع از لینک‌ها برای سایتی که از آنها استفاده کند جریمه پنالتی گوگل در نظر گرفته خواهد شد.

۶_ استفاده از لینک‌های محفی

دقت داشته باشید که تمامی لینک‌های سایت شما باید مفید و قابل مشاهده باشند و اگر شما از لینک‌های مخفی استفاده کنید به دلیل اینکه این گونه لینک‌ها هم رنگ پس زمینه سایت هستند و با چشم به سختی دیده می‌شوند، با جریمه های گوگل مواجعه خواهید شد. در صورت تداوم استفاده از این ترفند گوگل سایت شما را پنالتی خواهد کرد.

۶_ استفاده غلط از تگ CANONICAL

اگر شما به صورت اشتباهی از تگ کونیکال استفاده کنید، باعث خواهد شد که محتوای وب‌سایت شما به صورت اشتباهی ایندکس شود و گوگل نتواند این موضوع را درست تشخیص دهد و به صورت اشتباهی محتوای مورد نظر را تکراری در نظر بگیرد، این عامل می‌تواند جریمه‌های زیادر برای سایت خاطی به همراه داشته باشد که پنالتی گوگل یکی از این جریمه‌ها محسوب می‌شود.

۷_ تکرار زیاد کلمات کلیدی

زمانی که شما در محتوای خودتان از کلمات کلیدی زیادی استفاده می‌کنید، ربات‌های گوگل متوجه این موضوع خواهند شد و این ترفند برای شما امتیاز منفی به همراه خواهد داشت. سعی کنید از تعداد کلمات کلیدی مناسب و درستی در مطالب وب‌سایت استفاده کنید.

با توجه به چه مواردی تشخیص دهیم سایت ما پنالتی شد است

  • زمانی که صفحه اصلی سایت شما بدون هیچ گونه اقدامی جای خودش را با صفحات دیگر سایت در نتایج جستجو عوض کند.
  • حذف شدن تمامی صفحات یک وب‌سایت در عرض چند ساعت.
  • وقتی که سایت شما در نتایج ظاهر شود اما نتایج جستجوی در صفحه HOME PAGE قرار نگیرند.
  • اگر شما با سرچ نام برندتان وب‌سایتتان را در نتایج جستجو مشاهده نکردید به احتمال زیادی سایت شما توسط گوگل پنالتی شده است.
  • می‌توانید با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس به برسی چگونگی ترافیک سایت خوتان بپردازید، اگر وب‌سایت شما با افت شدید کاربران مواجعه شده باشد احتمال پنالتی شدن سایت شما وجود خواهد داشت.
  • وقتی که شما در زمان سرچ کردن نام برندتان پیج فیسبوک، کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام خود را در نتایج جستجو مشاهده کردید احتمال پنالتی شدن وب‌سایت شما توسط گوگل ممکن است.

نکته پایانی

اگر گوگل برای وب‌سایت‌هایی که از قوانین سرپیچی می‌کنند جریمه پنالتی را در نظر می‌گیرد به خاطر این است که بتواند دنیای مجازی را به مکانی واقعی و امن تبدیل کند تا افراد بتوانند به صورت درست و سالم در این فضای دوست داستنی فعالیت کرده و به بهترین نحوه ممکن از آن استفاده کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.