چگونه یک پسورد مطمئن انتخاب کنیم؟ 13 راهکار مهم برای ساختن کدواژه‌ی ایمن

چگونه یک پسورد مطمئن انتخاب کنیم؟ 13 راهکار مهم برای ساختن کدواژه‌ی ایمن

با توجه به پیشرفت‌های زیادی که در زمینه تکنولوژی حاصل شده است، لابه لای آن نیز هکرها برای هک کردن اطلاعات شخصی افراد از روش‌های زیادی استفاده می‌کنند و با توجه به این حملات انتخاب یک پسورد مطمئن و ایمن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. گاهی اوقات خود کسانی هم که در صنعت وب متخصص هستند در نوع انتخاب کردن پسورد مناسب دچار اشتباه می‌شوند، طوری که یک پسورد نامناسبی را برای حفاظت از سیستم و داده‌ها خود انتخاب می‌کنند و دست هکرها را برای دسترسی به اطلاعات شخصیشان باز می‌گذارند.

چرا باید از پسورد مطمئن استفاده کرد

انتخاب کردن یک پسورد مطمئن خیلی کار راحتی محسوب نمی‌شود و گاهی اوقات افراد حرفه‌ای نیز از پسوردهای قابل حدس و اطلاعات شخصی خودشان استفاده می‌کنند که حدس ردن این اطلاعات برای افرادی که قصد به سرقت بردن داده‌های شما را دارند راحت خواهد بود.

وقتی که در باره گذرواژه یا پسورد سخن به میان می‌آید منظورمان استفاده کردن از کدواژه‌ای است که حداقل از 8 تا 15 کاراکتر تشکیل شده و ترکیبی از اعداد و حروف باشد که تشخیص دادن آن برای دیگران کار راحتی نباشد و کسی نتواند آن را تشخیص دهد.

برای انتخاب کردن کدواژه از کلمات فرهنگ لغت و کلمات ترکیبی که در صفحه کلید وجود دارد استفاده نکنید و هر چند وقت یکبار اقدام به عوض کردن رمز عبور خوتان کنید. در ادامه بهترین تکنیک‌هایی که شما می‌توانید یک رمز عبور و کدواژه قوی را با استفاده از این روش‌ها بسازید را برای شما توضیح خواهیم داد.

بهترین راهکارها برای ایجاد پسورد مطمئن

  • برای ایجاد پسورد مطمئن می‌توانید از حرف بزرگ capital letter و یک حرف کوچک lowercase letter استفاده کنید، زیرا استفاده از این حروف سبب خواهد شد تا حدس زدن پسورد شما کار سختی باشد.
  • کپی کردن پسورد و نگه داشتن آن در یک جای امن باعث خواهد شد تا شما در صورت فراموشی پسورد بدون هیچ گونه نگرانی دوباره آن را در دسترس داشته باشید، توجه داشته باشد در چنین موقعیتی بهتر است پسورد کپی خودتان را در جایی نگهدار ی کنید که فقط خودتان از آن اطلاع داشته باشید و کسی به جز شما به آن دسترسی نداشته باشد.
  • از کلمه یا عبارتی که در زندگی شما معنی خاصی دارد مانند تاریخ تولد، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی و … به هیچ وجه استفاده نکنید تا پسورد شما به راحتی قابل حدس زدن نباشد. استفاده کردن از پسوردهای پیش فرز نیز کار اشتباهی است و اگر در جایی با این نوع از پسوردها برخورد کردید اقدام به عوض کردن آن کنید.
  • استفاده کردن از پسوردهای یکسان برای لاگین‌های گوناگون کار اشتباهی است و استفاده کردن از یک پسورد در ماهای متوالی کار درستی نیست، سعی داشته باشد پسورد خوتان را مرتبا تغییره داده و به روز کنید تا یک پسورد مطمئن در اختیار داشته باشید.
  • زمانی که شما پسورد خود را به دیگران می‌گویید یعنی اینکه شما به راحتی تمامی اطلاعات خودتان را در اختیار آنها قرار داده‌اید، از گفتن پسورد و کدواژه خود به دیگران اجتناب کنید.
  • اگر نرم‌افزاری که با آن کار می‌کنید اجازه دهد می‌توانید از دکمه فاصله برا قرار دادن پسورد مورد نظر استفاده کنید زیرا space در افزایش امنیت پسورد بسیار موثر میباشد.
  • در زمان انتخاب پسورد سعی داشته باشید تا از پسوردهای طولانی استفاده کنید. هر چقدر پسورد و کدواژه‌ای که شما انتخاب می‌کنید از طول بیشتری برخوردار باشد امنیت آن بالاتر خواهد بود. البته بعضی از وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهایی هستند که به شما این امکان را نمی‌دهند که از پسوردهای طولانی استفاده کنید.
  • استفاده کردن از پسوردهای مشابه ولی با کلمات متمایز کار مفید است برای استفاده کردن از رمز عبور در وب‌سایت‌های مختلف، زیرا این کار سبب خواهد شد تا شما هم پسورد خود را راحتر به یاد داشته باشید و هم پسورد شما از امنیت بالایی برخوردار باشد.
  • استفاده کردن از یک عدد و یک کاراکتر امنیت پسورد را بالا خواهد برد.
  • پسورد خوتان را هیچ وقت و برای هیچ کسی ایمیل نکنید.
  • زمانی که یک وب‌سایت از شما می‌خواهد که یک گذرواژه یا یک پسورد را وارد کنید حتما توجه داشته باشید که سایت مورد نظر از پروتکل امن https استفاده کرده باشد.
  • در زمان ورود به یک وب‌سایت و قرار دادن اطلاعات خود در آن توجه داشته باشید که آدرس url آن سایت با آدرس نوشته شده یکی باشد و از درستی آن اطمینان کسب کنید. دقت کنید که وب‌سایتی که شما در حال دیدن آن هستید شاید هدف مورد نظر شما نباشد ولی احتمال جعلی بودن آن وب‌سایت وجود دارد.
  • شاید به یاد داشتن یک پسورد قوی دیگر برای ما کارسختی نیست اما اگر تعداد پسوردهای مورد استفاده ما زیاد شوند فراموش کردن آن به یک اتفاق عادی مبدل خواهد شد. شرکت‌های مشهوری هستند که با ارائه پسورد منیجیر کار را برای کاربران راحت کرده و شما می‌توانید از خدمات این شرکت‌ها استفاده کنید و پسوردهای خودتان را در محیط امن آنها دخیره‌سازی کنید و در صورت نیاز از آن استفاده کنید. شرکت‌هایی نظیر اپل و گوگل این پسورد منیجیرها را ارائه می‌دهند.

سخن پایانی

در اختیار داشتن یک پسورد مطمئن هویت شما در فضای وب محسوب می‌شود و همان گونه که شما از محیط منزل و خانواده خودتان مراقبت می‌کنید تا از اتفاقات و حوادث در امان باشند باید نسبت به اطلاعات سیستم خودتان نیز بسیار حساس باشید تا آینده کاری و تجاری خوتان را به خطر نیندازید.

در این مقاله به مشخصات مهمی که در زمان ساختن پسورد مطمئن باید به آن دقت داشته باشید پرداختیم و با راهکارهایی که برا شما شرح دادیم می‌توانید بهترین و مطمئن‌ترین پسورد و کد واژه را در هر سایت یا نرم‌افزاری برای خودتان بسازید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.