کسب و کار چیست؟

کسب و کار چیست؟

سال به سال به جمعیت جهان افزوده می‌شود و سیاست‌های کلی و جزئی برای کنترل و هدایت تمامی افراد در جامعه وضع می‌گردد. وقتی که روند رو به رشد افراد در یک جامعه صعودی باشد آن جامعه باید تمامی ابزارها و سخت افزارهای لازم را برای کنترل و راهنمایی افراد در اختیار داشته باشد تا آن جامعه دچار آشفتگی و بی نظمی نشود. یکی از دغدغه‌ها و موضوعات مهم تمامی انسان‌ها در طول زندگی شغل و کار آنها می باشد.

تمامی انسان‌ها دوست دارند که در زمان مناسب شاغل شوند و آن کاری را که به آن علاقه دارند انجام دهند و از این طریق به امرار معاش و زندگی کردن بپردازند. همانقدر که جوامع برای تحصیل و آموزش اهمیت قائل هستند به شاغل شدن و سرکار رفتن افراد نیز بعد از پایان دوران تحصیل باید اهمیت دهند و بستر شغلی را برایشان مهیا سازند. چه لذت بخش است که شغل و کسب و کارمان متناسب با شخصیت و علایقمان باشد.

تعریف کسب و کار

به مجموعه افرادی که به صورت تیمی در یک مجموعه مشغول به فعالیت هستند و تمامی کارهایشان به صورت زنجیروار به یکدیگر مرتبط است و در حقیقت تکمیل کننده کار یکدیگر می‌باشند کسب کار گفته می‌شود. به بیان دیگر مجموعه فعالیت‌هایی که تولید، خرید و فروش محصول با هدف به دست آوردن سود بیشتر را شامل می شود کسب و کار می‌گویند.

شایان ذکر است که کسب و کار و اشتغال زایی با کارآفرینی تفاوت دارد زیرا در اشتغال زایی هدف ایجاد شغل برای افراد جامعه است در صورتی که در کارآفرینی امکان دارد شغلی ایجاد نشود و کار مورد نظر به صورت انفرادی مدیریت شود.

عناصر تشکیل دهنده کسب و کار

به صورت کلی در تمامی کسب‌کارها یک سری عوامل اصلی تشکیل دهنده وجود دارد که شامل:

۱_ تعیین هدف

مهم‌ترین نکته که قبل از شروع کسب و کار باید به آن توجه داشته باشید تعیین هدف و ارزیابی از مسیر پیش رو است. باید چشم انداز ماموریت و هدفمان را تعیین کنیم و برای به دست آوردنش تمامی تلاشمان را انجام دهیم.

۲_ مرحله اجرا

با قرار گرفتن در این مرحله باید کارهایی را که برای آنها برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کرده‌ایم را به اجرا بگذاریم، اگر قرار است که محصولی را به مشتریانتان به فروش برسانید آن محصولات باید از کیفیت بالا و قیمت مناسب برخوردار باشد. برای محصولتان خدمات پس از فروش قرار دهید و به بهترین نحو ممکن در روند بهبود و کیفیتش کوشا باشید.

۳_ نتیجه‌گیری

وقتی که اسم نتیجه‌گیری به میان می‌آید همه فکرشان به سوی درآمدزایی و پولسازی می‌رود. بله درست است! اینها بخشی از قسمت نتیجه‌گیری هستند اما نکته مهم این است که شما باید بستری را فراهم سازید تا مشتریان و مخاطبان تان را از دست ندهید و فقط شرایط حال حاضر آن را نسنجید. بهترین نتیجه برای هر کسب و کار که می‌تواند مهم و اثربخش باشد، جلب رضایت مشتری است. زیرا مشتری وقتی نباشد از کسب و کار و پول‌سازی هم خبری نخواهد بود.

حفظ مشتری، رضایتمندی، ارتقا در خدمات رسانی مناسب به مشتری و موارد دیگر جزو مهم‌ترین ارکان نتیجه‌گیری محسوب می‌شوند. زمانی که شما به مشتریان خدمات ارزنده‌ای را ارائه می‌دهید باعث خواهید شد که آنها به شما اعتماد کنند و اعتماد از شما یک برند خوشنام و با اعتبار خواهد ساخت.

روش‌های درآمدزایی در کسب و کار

روش‌های مختلفی برای درآمدزایی و سودآوری در کسب‌ و کار وجود دارد که ما در ادامه به برسی مهم‌ترین آنها خواهیم پرداخت:

روش اول : راه‌اندازی کسب و کار کوچک

به این دسته از افراد کاسب گفته می‌شود. مغازه‌هایی که به شکل سنتی در جای جای شهر شما وجود دارند شامل این نوع از کسب کارها می‌شوند. در واقع کاسبان رفتار و شخصیت‌های منطقی دارند و از تمامی قشرها در این نوع از کسب و کارها فعالیت دارند، به قول این افراد کاسبی فوت و فن‌هایی دارد که نباید آنها را به هر کسی نشان داد زیرا باعث می‌شود که برایشان رقیب ساخته شود.

گاهی اوقات پیش می‌آید که این افراد حتی شاگردانشان را نیز اخراج کنند و مرتب شاگرد جدید استخدام می‌کنند که این مسئله از دید خودشان یاد نگرفتن شاگرد از فوت و فن کاسبی می‌باشد. درآمد این کار بسته به نوع کار و شغلشان با یکدیگر متفاوت است، اما با توجه به سنتی بودن و وسعت مغازه‌ای که در اختیار دارند تا حد امکان درآمدزایی و پیشرفت برایشان فراهم است.

روش دوم: کارمند شدن

در واقع شغل‌هایی محسوب می‌شوند که اکثر اشخاص تمایل دارند که جزء آن دسته باشند. شاید تمامی کارمندان درآمدزایی آن چنانی نداشته باشند اما از تضمین شغلی بالاتری برخوردار هستند. البته قشر خاصی از کارمندان حقوق‌های عالی دریافت می‌کنند اما به علت امنیت شغلی که دارند و میزان درآمد مشخصی که در هر ماه خواهند داشت طبق آن می‌توانند برنامه‌ریزی کنند. یکی از دغدغه‌های افراد کارمند قبل از هر چیز دیگری امنیت شغلی و ثبات است.

روش سوم: راه‌اندازی کسب و کار بزرگ

این دسته از افراد را باید جزء افراد ویژه دانست. زیرا به لحاظ آزادی مالی، آزادی وقت، سرمایه زیاد و حق انتخابی که دارند دستشان باز است و با پشتیبانی قوی که دارند اقدام به راه‌اندازی شرکت و کارخانه و تولیدی بزرگ می‌کنند. ریسک پذیری در این افراد بالاست و اصطلاًحا دوست دارند کارهای بزرگ انجام دهند تا اینکه بخواهند برای دیگران کار کنند.

این افراد با مسئولیت پذیریی که دارند کارآفرین محسوب می‌شوند. با وجود مشکلات اقتصادی در جوامع آنها آسیب پذیرترین افراد محسوب می‌شوند اما با پشتکار و توانمندی که در انجام کارهایشان دارند و با برنامه‌ریزی‌های مداوم به نتیجه دلخواهشان رسیده‌اند.

روش چهارم: سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری به معنی آن است که شما بتوانید از پولتان کار بکشید و به قول معروف و عامیانه تر از پول، پول در بیاورید. این افراد با سرمایه گذاری در بورس، اوراق بهادار، املاک زمین، گذاشتن پول در بانک و غیره می‌توانند کسب درآمد کنند. اما باید جوانب این کار را نیز در نظر داشت زیرا اینکه چه زمانی و کجا سرمایه‌گذاری کرد خود یک هنر است و تبحر خاصی را می‌طلبد. چه بسیار کسانی بوده‌اند که یک شبه با سرمایه‌گذاری اشتباه و نادرست درآمد خودشان را از دست داده و ورشکست شده‌اند. البته عکس این موضوع هم صدق دارد.

در کل باید نوع سرمایه گذاری هدفمند و اصولی باشد تا موفقیت در آن مشهود شود. سرمایه گذاری فقط متعلق به قشر خاصی نیست و کسانی وجود دارند که علی‌رغم اینکه کسب و کارشان بازاری ‌است اما سرمایه‌گذاری نیز انجام می دهند و یا کسانی که کارمند یا شاغل در شرکت هستند در کار سرمایه گذاری نیز سهیم هستند.

به دلیل اینکه شما نیاز نیست در امر سرمایه‌گذاری ساعات خاصی را برای کسی و یا جایی سرکار باشید و با وقت آزادی که دارید می‌توانید در سرمایه‌گذاری نیز شرکت کنید. مهم‌ترین نکته ای که باید در هنگام سرمایه‌گذاری به آن توجه کرد تا از گزند و آسیب‌های نابود کننده آن در امان بود، به جا و درست سرمایه‌گذاری کردن است. قبل از سرمایه گذاری در حوزه یا محصول، اطلاعات و شرایط لازم آن را به دقت بررسی کرده و از کارشناسان نیز در این کار مشاوره بگیرید.

انواع کسب و کار

۱_ کسب و کار خانگی

۲_ کسب و کار اینترنتی

۳_ کسب و کار روستایی

۴_ کسب و کار خانوادگی

۵_ کسب و کارهای کوچک

۶_ کسب و کار شرکتی

ویژگی‌های کسب و کار

۱_ سودآوری یکی از مهم‌ترین عوامل در اداره کسب و کارها است

۲_ انجام معاملات کالاها و خدمات رسانی

۳_ به فروش رساندن محصول کالا برای به دست آوردن اعتبار

۴_ ریسک بالا، به دلیل اینکه کسب و کارها روی آینده سرمایه‌گذاری می‌کنند و از آنجایی که آینده نیز نامشخص است همیشه ریسک بالایی را تجربه می‌کنند

۵_ تکرار کردن معامله تداوم در فروش و تقاضا

هدف کسب و کار امروزی

در محیط پیچیده کسب و کار امروزی به علت وجود رقابت‌های پی در پی و افزایش توقعات مردم در زمینه‌های گوناگون، صاحبان کسب و کارها دیگر نمی‌توانند هر کالا یا محصولی را به راحتی به مردم بفروشند. به طور کلی کسب و کارها تمام تمرکز خود را روی حفظ مشتری و ارائه خدمات گوناگون به آنها گذاشته‌اند تا بتوانند در درجه اول علایق و سلیقه مشتری را بشناسند و در مرحله بعد کالا را به او عرضه کنند.

با توجه به این مسئله هدف کسب و کارها امروزی تنها فروش محصول یا کالا نیست، در حقیقت صاحبان کسب و کار تمام تلاش خود را روی برند‌سازی محصول خود انجام داده‌اند تا بتوانند از این طریق به سودآوری قابل توجهی دست پیدا کنند.

سخن پایانی

تمامی انسان‌ها برای زندگی کردن نیاز دارند تا کار و درآمد داشته باشند و از طریق آن خرج و مخارج خود را تأمین کنند، تمامی کسب و کارها با توجه به شرایطی که دارند دارای مزیت و معایبی هستند اما میزان درآمد هر کدام متفاوت است. برای انتخاب کسب و کار مورد نظرتان باید توانایی، شخصیت، علاقه و شرایط خودتان را در نظر بگیرید تا در آینده با مشکل روبرو نشوید. و این را بدانید که خواستن توانستن است و هر انسانی با پشتکار و برنامه‌ریزی می‌تواند در هر کسب کاری به موفقیت‌های زیادی دست یابد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.