کنترل پنل (Control Panel) چیست؟👈 آشنایی با 3 پنل مدیریت هاست

کنترل پنل (Control Panel) چیست؟👈 آشنایی با 3 پنل مدیریت هاست

زمانی که شما قصد دارید یک وب‌سایت نصب و راه‌اندازی کنید نیاز به یک هاست دارید تا تمامی اطلاعات و داده سایت خود را در آن قرار دهید، هاستی که شما برای وب‌سایت خودتان خریداری و تهیه می‌کنید داری یک کنترل پنل است که می‌توانید با استفاده از آن داده‌های موجود در هاست را مدیریت کنید، مقاله امروز ما در باره کنترل پنل است و قصد داریم تا شما را با این بخش مهم از هاست آشنا کنیم.

کنترل پنل (Control Panel) به یک محیطی نمایشی گفته می‌شود که به وب‌مستر و صاحب سایت این امکان را می‌دهد تا بتواند به راحتی قسمت‌های مختلف هاست را مدیریت کند. در واقع به وسیله Control Panel می‌توانید هر تغییری را که نیاز داشتید در وب‌سایت خود ایجاد کنید و سایت خودتان را مدیریت کنید. Control Panel ابزار است که توسط آن می‌توانید حساب‌های ایمیلی، مدیریت کردن فایل‌های سایت، کنترل کردن حساب‌های ftp، نظارت کردن بر پهنای باند، مدیریت فضای دیسک و غیره را … انجام داد. Control Panel هاست باعث می‌شود تا کارهای وب‌سایت به خوب انجام شود و با استفاده از آن می‌توانید جنبه‌های گوناگون را در میزبانی هاست مدیریت کنید.

موارد مهم در زمان انتخاب Control Panel

زمانی که قرار است Control Panel هاست مورد نظر را تهیه کنید باید مواردی را در نظر بگیرید، اول اینکه کنترل پنلی را باید انتخاب کنید که رابطه کاربری مناسب و مفیدی داشته باشد زیرا اگر از یک رابط کاربری مناسب و اصولی برخور دار باشد کاربران می‌توانند از هر جنبه‌ای میزبانی هاست خوشادن را مدیرت کنند. دوم اینکه پنل مدیریت هاست باید از سادگی برخوردار باشد زیرا اگر نتوان با کنترل پنل هاست به راحتی کار کرد مدیریت وب‌سایت با مشکل مواجعه خواهند شد.

انواع کنترل پنل هاست

شرکت‌های زیادی وجود دارند که با توجه به قابلیت و قیمت‌هایی که دارند ارائه دهنده هاست اشتراکی Control Panel هستند ولی امکانات پایه تمامی ارائه دهندگان کنترل پنل مثل هم نیست، ر ادامه به برسی انواع کنترل پنل‌هایی که برای هاست وجود دارد می‌پردازیم:

1- کنترل پنل دایرکت ادمین (DirectAdmin)

یکی از کنترل پنل‌هایی که برای کاربران لینوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد دایرکت ادمین است. به واسطه سرعت بالا، عملکرد خوب و قیمت مناسبی که DirectAdmin دارد انتخاب مناسبی برای وب سایت‌ها اینترنتی خواهد بود. به دلیل اینکه دایرکت ادمین از یک پشتیبانی قوی برخوردار است، اگر هر گونه اختلال و مشکلی در آن به وجود بیاید می‌توانید با پشتیبانی تماس گرفته و در کمترین زمان ممکن به کار شما رسیدگی خواهند کرد. Control Panel دایرکت ادمین را می‌توان بر روی انواع سرورها اجرا کرد زیرا حجم کمی دارد.

2- کنترل پنل پلسک (Plesk)

Plesk را می‌توان یکی از بهترین کنترل پنل‌های پر طرفداری دانست که محبوبیت زیادی در سطح دنیا دارد. Control Panel پلسک را می‌توان بر روی سیستم عامل لینوکس اجرا کرد، اما این کنترل پنل را زمانی که بر روی سیستم عامل ویندوز نصب می‌کنید بهینه‌سازی و کارکرد بهتر دارد. Control Panel این امکان را به شما خواهد داد تا بتوانید به خوبی سرورهای مجازی، اشتراکی و اختصاصی را مدیریت کنید، Plesk حرفه‌ای و ساده طراحی شده است.

3- کنترل پنل سی پنل (Cpanel)

این Control Panel را می‌توان یکی از پرطرفدارار ترین، محبوب‌ترین و بهترین پنل‌های کاربری در سرتار دنیا محسوب کرد. Cpanel مختص به سرورهای لینوکسی می‌باشد و نمی‌توان از آن برای سرورهای لینوکسی استفاده کرد. زمانی که از سی پنل استفاده می‌کنید خواهید توانست تا انواع وب‌سایت‌ها را در محی‌ های لینوکسی راه‌اندازی کرده و در آن به روش اتوماتیک امکان بکاپ گیری وجود دارد. تعداد زیادی از سرورهایی که در سرتاسر دنیا راه‌اندازی می‌شوند لینوکسی هستند، این سرورها توسط Control Pane سی‌ پنل در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

سخن پایانی

هدف اصلی از ساخت کنترل پنل این بوده است که راحتر بتوانید کارهای وب‌سایت خود را انجام دهید، برای استفاده کردن از Control Pane مناسب با درنظر گرفتن مواردی که ما در این مقاله برای شما توضیح دادیم می‌توانید با توجه به نیازتان اقدام به تهیه یک کنترل پنل مفید و با ارزش کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.