گوگل ارث (‌Google Earth) چیست؟ 15 مورد از امکانات این سرویس فوق‌العاده

گوگل ارث (‌Google Earth) چیست؟ 15 مورد از امکانات این سرویس فوق‌العاده

گوگل ارث Google Earth به یک برنامه جغرافیایی کاربردی و منحصر به فرد گفته می‌شود که می‌تواند نقشه‌ای کامل و تکامل یافته با استفاده از روش تصویربرداری و عکس گرفتن در اختیار ما قرار دهد. این سرویس مهم و کاربردی میلیون‌ها عکس را از سایر نقاط کره زمین در اختیار کاربران قرار می‌دهد و شما با دیدن هر کدام از عکس‌هایی که Google Earth در اختیار شما قرار خواهد داد شگفت زده خواهید شد.

این ابزار کاربردی چند کار را برای کاربران انجام می‌دهد و شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز برای انجام دادن کارهای خاصی از گوگل ارث استفاده می‌کنند. خیلی از عکس‌ها و تصاویری که شما از طریق گوگل ارث مشاهده می‌کنید متعلق به مکان‌هایی است که هرگز آنجا را ندیده‌اید و یا به آنجا سفر نکرده‌اید، با دیدن تصاویر منازل خودتان از فضا می‌توانید به بخشی از کاربردی گوگل ارث پی ببرید.

گوگل ارث چه امکاناتی دارد

در ادامه به برسی امکانات Google Earth اشاره خواهیم کرد:

۱_ Show Navigation

با استفاده از این امکان شما می‌توانید ابزار مرورگری که در سطح زمین قرار دارد را غیر فعال یا فعال کنید، ماوس سیستم شما می‌تواند کار این ابزار را برای شما انجام دهد.

۲_ Atmosphere

با فعال کردن این گزینه می‌توانید میزان اتمسفر سطح زمین را مشاهده کنید و نمای بهتری را از این کره خاکی در دسترس داشته باشید.

۳_ Overviwe Map

زمانی که شما این بخش را در گوگل ارث فعال کنید، می‌توانید موقعیت جغرافیایی خود را در هرکجایی که هستید مشاهده کنید.

۴_ Toolba

تولبار یک گزینه پرکاربرد در گوگل ارث است که نوار ابزار امکانات این برنامه را در اختیار شما قرار می‌دهد.

۵_ Full Screen

این گزینه برای مشاهده کردن برنامه در ابعاد بزرگ است، شما برای اینکه بتوانید برنامه گوگل ارث را به صورت تمام صفحه مشاهده کنید می‌توانید دکمه ی f11 را کلیک کنید.

۶_ Sidebar

شما می‌توانید این گزینه را که از امکانات مهم گوگل ارث نیز محسوب می‌شود در قسمت چپ برنامه فعال کنید.

۷_ Scale Legend

برای مشخص کردن مقیاس عکاسی در زمان عکس گرفتن از سطح زمین می‌توانید این ابزار استفاده کنید، یک مقیاس خطی کوچکی برای انجام دادن این کار در سمت چپ پایین برنامه در اختیار شما قرار دارد.

۸_ Sun

Sun این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید موقعیت دقیق شب و روز را در کره زمین متوجه شوید، برای اینکه بتوانید از این امکان استفاده کنید باید ساعت و تاریخ کامپیوتر شما تنظیم شده و دقیق باشد در غیر این صورت باید یک بار کامپیوتر خودتان را خاموش روشن کنید و دوباره این پروسه را سپری کنید.

۹_ Make this my Start location

این قابلیت این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید در هر جایی که دوست دارید گوگل ارث را تنظیم کنید و بر روی هر نقطه که می‌خواهید آن را قرار دهید.

۱۰_ Historical Imagery

این ابزار برای این است که شما بتوانید در برخی شهرهای مهم عکس‌های قدیمی آنها را نیز مشاهده کنید.

۱۱_ Water Surface

با فعال کردن این گزینه شما می‌توانید سطح آب‌هایی که در دریا و اقیانوس‌ها وجود دارد همراه با موج‌های آنها مشاهده کنید.

۱۲_ Explore

این ابزار به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید سطح مریخ، سطح ماه و آسمان را به زیبایی تماشا کرده و از دیدن آنها لذت ببرید.

۱۳_ Grid

این گزینه به شما این دسترسی را خواهد داد تا بتوانید به صورت مختصات‌بندی شده سطح زمین را تقسیم‌بندی کنید.

۱۴_ Status Bar

این ابزار برای فعال کردن نوار وضعیتی است که در گوگل ارث وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد، شما با استفاده از آن این امکان را دارید تا میزان بارگزاری دیتا، مختصات و ارتفاع محلی و ارتفاع روئیت سطح زمین را به خوبی مشاهده کنید و از این اطلاعات استفاده کنید.

۱۵_ Reset

این ابزار که در نسخه 6 گوگل ارث ارائه شده است و امکان را برای شما مهیا خواهد ساخت تا مشکل دید شما را حل کرده و زاویه‌های شمال و جنوب را به خوبی برای شما مشخص کند، در واقع شما زمانی که از گوگل ارث استفاده می‌کنید سردرگم و گمراه نشوید.

تاریخچه گوگل ارث

در سال 2005 بود که گوگل یک نقشه ترکیبی تعاملی را به اسم گوگل ارث معرفی کرد و در اختیار کاربران قرار داد، سال 2015 بود که تیم توسعه دهنده Google Earth نسخه باز طراحی شده و جدیدی را با هدف تمرکز بر روی دسترسی‌ها در اختیار کاربران قرار دادند.

طولی نکشید که در سال 2017 نسخه جدید و بروزرسانی شده گوگل ارث از طریق گوگل کروم و اپلیکیشن‌های اختصاصی معرفی شد تا کاربران بتوانند زیبایی‌هایی را که در سطح کره زمین وجود دارد به خوبی مشاهده کرده و از این تصاویر لذت ببرند. تیم توسعه دهنده که در Google Earth فعالیت دارد از 30 مهندس و 5 طراح تجربه کاربری ux تشکیل شده است تا این بستر را برای تمامی افراد فراهم سازند تا تصاویر و منظر‌های بسیار زیادی را در سطح کره زمین با کیفیت بالایی مشاهده کنند.

سخن پایانی

 پژوهش گران با استفاده از گوگل ارث می‌توانند تغییرات آب و هوایی را برسی کرده و به اطلاعات کامل و جامعی از اخبار مربوط به آب هوا دست یابند و همچنین می‌توانند با استفاده از این ابزار کاربردی و مفید تاریخ را برای آیندگان به ثبت برسانند. روزبه روز به کاربردهای این نقشه‌کش دیجیتالی اضافه خواهد شد و با استفاده از اطلاعات و داده‌ها این امکان برای کسانی که به محیط زیست علاقه‌مند هستند فراهم می‌شود تا الگوهای تغییرات گیاهی و جانوری را در ابعاد بسیار بزرگی و به خوبی مشاهده کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.