گوگل دیتا استودیو (Google Data Studio) چیست؟ 6 قدم برای استفاده از این سرویس

گوگل دیتا استودیو (Google Data Studio) چیست؟ 6 قدم برای استفاده از این سرویس

گوگل دیتا استودیو (Google Data Studio) سرویسی است که به صورت دیداری و تصویری این قابلیت را دارد تا گزارش‌های را از کانال‌ها داده‌گیری زیادی جمع آوری کند و این امکان را به کاربران بدهد تا گزارش‌های تولیدی را در اختیار داشته باشند، از ویژگی‌های جالبی Google Data Studio این است که به صورت خودکار گزارش‌ها را به روز رسانی می‌کند. مثلا اگر شما گزارش‌هایی دارید که باید آنها را به صورت روزانه و یا هفتگی بروزرسانی کنید گوگل دیتا استودیو این کار را برای شما انجام خواهد داد.

اهمیت استفاده از گوگل دیتا استودیو

طراحی جدول و گزارش نوشتن برای یک کار پروسه‌ای زمان بر است و افراد کمی وجود دارند که به این به کارها علاقه نشان دهند. در شرکت‌ها و سازمان‌ها گزارش‌های نوشتاری از جایگاهی بالایی برخوردار نیست و به جای این کار از نمودارها و جدول برای انجام دادن کارها استفاده می‌شود. روش ذخیره سازی اطلاعات در شرکت‌ها به این گونه است که این داده‌ها در یک فایل اکسل ذخیره‌سازی می‌شوند و به صورت یک نمودار یا جدول در انتها ارائه خواهند شد، اگر نیاز باشد که این داده‌ها و گزارش‌ها تکرار شوند فقط کافیست داده‌ها را تغیر دهید تا این کار به راحتی انجام شود.

اطلاعات را باید از مهم‌ترین ارکان هر کسب کار دانست که باید این اطلاعات و داده‌ها برای مدیران و مسئولین در هر شرکت و کسب‌کار گزارش‌گیری و ارسال شوند. گوگل دیتا استودیو برای این کار ساخته شده است تا به کمک آن بتوان پروسه گزارش دادن به صورت آسان و ساده‌ای انجام شود.

 گوگل دیتا استودیوچه مزایایی دارد

  • Google Data Studio یک ابزار رایگان محسوب می‌شود.
  • با گوگل دیتا استودیو می‌توانید به راحتی به انواع منابع داده متصل شوید.
  • در اختیار داشتن گزارش‌های لحظه‌ای در Google Data Studio.
  • این امکان را خواهید داشت تا داده‌ها و نمودارهای قابل تنظیمی را در گوگل دیتا استودیو تجسم کنید.
  • می‌توانید به سهولت به داده‌های گوناگونی متصل شوید.
  • می‌توانید در مورد گزارش ها با تیم و گروه خودتان همکاری مستمری داشته باشید.
  • زمانی که از Google Data Studio استفاده می‌کنید، می‌توانید با در اختیار داشتن گزارش‌های داخلی روند ایجاد کردن گزارش‌ها را تسریع کنید.

نحوه‌ی ثبت‌نام و کارکردن با گوگل دیتا استودیو

حال نوبت آن است تا شما را با چگونگی استفاده از Google Data Studio آشنا سازیم:

1- ثبت نام در گوگل دیتا استودیو

گوگل دیتا استودیو را یکی از پلت فرم‌های بازاریابی گوگل محسوب می‌شود و رابطی که با گوگل دارد به صورت درایو است، با توجه به رایگان بودن این پلتفرم شما می‌توانید از همان اکانتی که برای گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول استفاده می‌کنید در گوگل دیتا استودیو نیز با آن اکانت ثبت نام کنید.

2- گزارش جدید ایجاد کنید

برای اینکه بتوانید یک گزارش جدید را ایجاد کنید باید به بخش گزارشات بروید و در سمت چپ یا پایین سمت راست بر روی دکمه + کلیک کنید تا یک صفحه جدید خالی برای شما نمایش داده شود.

3- کانت کردن داده‌ها

کانت کردن به معنی ارتباط ایجاد کردن است و شما برای این کار باید در قسمت پایین سمت راست گوشه صفحه بر روی گزینه Create New Data Source کلیک کنید و می‌توانید گزارشها را به 18 منبع داده های گوگل متصل کنید. اگر شما از ابزار شرکت دیتا استودیو استفاده می‌کنید این امکان را دارید که گزارش هاست وب‌سایت خودتان را به 98 منبع داده وصل کنید.

4- شخصی‌سازی کردن گزارش‌ها

گزارش‌های شما به صورت یک شبکه خالی بدون هیچ گونه محتوایی است که شما می‌توانید هر تصویری را که مد نظر دارید به آن اضافه کنید، قبل از اینکه بخواهید تصاویر را به گزارش‌هایتان اضافه کنید امکان شخصی‌سازی طرح و قالب را خواهید داشت. اگر شما نیاز دارید تا منبعی دیگر نیز به گزارش‌ها اضافه کنید می‌توانید بر روی دکمه Resource کلیک کنید و بعد بر روی گزینه Manage added data sources کلیک کرده و زمانی که وارد این قسمت شدید بر روی Add a Data Source کلیک کنید و هر منبع داده‌ای را که دوس دارید به گزارش متصل شود می‌توانید در این بخش انتخاب کنید.

5- اضافه کردن نمودار

شما می‌توانید با استفاده از راه‌های زیادی داده‌ها را در Google Data Studio نمودار سازی کنید. می‌توانید از کارت امتیازی، نمودارگلوله‌ای، نمودار میله‌ای، نقشه جغرافیایی و غیره… استفاده کنید، همچنین می‌توانید تصاویر و متن را نیز به گزارش هایتان بیفزایید.

6- ویرایش کردن تصویر

در برگه گزارش یک نوار در سمت راست وجود دارد که می‌توانید با آن ابعاد، منبع داده و تصاویرتان را ویرایش کنید. این قابلیت وجود دارد که شما بتوانید تصویری که مربوط به داده‌های معین هستند را تبدیل به یک تصویر دیگر کنید، مرتب کردن داده‌ها و فیلتر کردن آنها نیز در این بخش امکان پذیر خواهد بود.

سخن پایانی

با استفاده از گوگل دیتا استودیو شما می‌توانید در چارت و جدول‌های گوناگونی داده‌های خودتان را تصویر سازی کنید مانند نمودارهای پای، نقشه‌های حرارتی، کارت‌های امتیازی، نمودارهای محیطی و … که با استفاده از این ابزار شما می‌توانید اطلاعاتی را نظیر لگو، پس زمینه، داشبورد و عکس را شخصی‌سازی کنید.

Google Data Studio اگوهایی دارد که شما می‌توانید با سرعت زیادی داشبورد و گزارش‌هایی را به وجود بیاورید. در گوگل دیتا استودیو یک پلت فرم وجود دارد به اسم گوگل مارکتینگ که شما می‌توانید با استفاده از این پلتفرم گزارش‌های داشبورد خودتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.