بهترین روش های بالا بردن امنیت سایت، آشنایی با 8 نکته‌ی مهم

بهترین روش های بالا بردن امنیت سایت، آشنایی با 8 نکته‌ی مهم

یکی از دغدقه‌های بزرگی که تمامی مدیران و صاحبان وب‌سایت‌ها دارند، بالا بردن امنیت سایت است. زمانی که یک وب‌سایت از امنیت خوبی برخوردار باشد از تمامی اطلاعات خصوصی کاربران و تمامی داده‌هایی که در آن قرار دارد به خوبی محافظت می‌کند و باعث بالا رفتن اعتماد کاربران خواهد شد. موتورهای جستجوی گوگل نیز اهمیت زیادی به وب‌سایت‌هایی که دارای امنیت بالایی هستند می‌دهد و سایت‌هایی که دارای امنیت بالاتری هستند از ارزش و اعتبار بیشتر در نزد گوگل برخوردارند. حال سوال اینجاست برای بالا بردن امنیت سایت چه کارهایی باید انجام داد؟

کاربران زمانی که قصد دارند از یک وب‌سایت بازدید کنند، بالا بودن امنیت آن سایت را از مهم‌ترین اولویت‌هایی خود برای ورود به وب‌سایت می‌داند و دوست دارند تا از اطلاعات آنها به خوبی محافظت شود. روش‌های بالا بردن امنیت سایت از مهم‌ترین کارهایی است که باید توجه زیادی به آن داشت و با رعایت کرد این روش‌ها می‌توان امنیت مقبول و مناسبی را برای هر وب سایتی ایجاد کرد. با ما همراه باشید تا در ادامه برای شما تکنیک‌های بالا بردن امنیت سایت را شرح دهیم.

8 مورد از روش‌های بالا بردن امنیت سایت

مهم‌ترین تکنیک‌های بالا بردن امنیت سایت عبارتند از:

روش اول: استفاده از رمز عبور موقت

با توجه به اینکه هکرهای اینترنتی به صورت مکرر از نرم‌افزارهای پیشرفته و به روز برای هک کردن و سوء استفاده از سایت‌ها استفاده می‌کنند، می‌توان برای جلوگیری از این مشکل از رمزهای عبور قوی که دارای امنیت بالایی هستند در وب‌سایت استفاده کرد. کلمه عبور مناسب و قابل اطمینانی که در سایت استفاده می‌شود باید از پیچیدیگی مناسبی برخودار باشد تا به راحتی قابل حدس زدن نباشد. برای ساختن رمز عبور مناسب باید کارکتر آن کمتر از 10 حرف نباشد، باید از اعداد، حروف کوچک و بزرگ و کلمات در آن استفاده شود.

روش دوم: با استفاد از گواهینامه ssl صفحات وب‌سایت را رمز گذاری کنید

از دیگر روش‌های بالا بردن امنیت سایت استفاده از گواهینامه ssl است. گواهینامه ssl این امکان را به شما خواهد داد تا تمامی اطلاعات حساس وب‌سایت مانند شماره کارت‌های اعتباری کاربران، تمامی اطلاعات شخصی و رمزهای عبور با امنیت بالایی انتقال داده شوند. زمانی که شما در صفحات وب‌سایت از گواهینامه ssl استفاده می‌کنید باعث می‌شود تا دسترسی افراد غیر مجاز به صفحات وب‌سایت شما غیر ممکن شود و هکرها و افراد سودجو از این اطلاعات سوء استفاده نکنند.

روش سوم: پاک سازی کردن سایت

balabordanamniyatesite1

توجه داشته باشید که برنامه و افزونه‌هایی که در وب‌سایت شما وجود دارند امکان ورود افراد هکر را به وب‌سایت شما مهیا می‌کند، پس باید برنامه‌ها و نرم‌هافزارهایی را که در وب‌سایت به آن‌ها نیاز ندارید را حذف کنید. همچنین شما باید تمامی پوشه‌ها و فایل‌هایی که سایتتان وجود دارد را به صورت مرتبی دسته‌بندی کنید تا در زمانی که به آنها نیاز داشتید در کمترین زمان ممکن به آنها دسترسی داشته باشید.

روش چهارم: آنالیز کردن امنیت وب‌سایت

آنالیز کردن امنیت سایت یکی دیگر از روش‌های بالا بردن امنیت وب‌سایت محسوب می‌شود. دقت کنید که باید به صورت روزانه وب‌سایت شما اسکن و آنالیز شود و باید به صورت مرتبط امنیت سرور آن مورد برسی قرار گیرد.

برای اینکه بتوانید به خوبی سایت را آنالیز کنید می‌تواند از ابزار آنالیز وب سایت استفاده کنید، با این ابزار می‌توانید میزان امنیت وب‌سایت خودتان را مورد برسی قرار دهید. توجه داشته باشید اگر چه این ابزار می‌تواند تا حد زیاد جهت برسی امنیت وب‌سایت شما مفید باشند اما به صورت کامل تضمین کننده امنیت شما نیستند و شما باید برای بالا بردن امنیت وب‌سایتتان از افزونه‌های امنیتی نیز استفاده کنید.

روش پنجم: به روز کردن سیستم عامل‌ها و نرم‌افزارهای وب‌سایت

تمامی نرم‌افزاهایی که در وب‌سایت از آنها استفاده می‌کنید باید به روز باشند تا از دسترسی هکرها به اطلاعات شما جلوگیر شود، شما برای اینکه بتوانید از تهدیدات این افراد به وب‌سایت جلوگیری کنید باید تمامی اسکریپت‌ها و سیستم عامل‌های وب‌سایتتان را به صورت مرتب بروز کنید تا از تهدیدات احتمالی در امان باشید.

روش ششم: استفاده کردن از رمزهای دومرحله‌ای و یکبار مصرف

از دیگر روش‌های بالا بردن امنیت سایت می‌توان به استفاده از رمزهای یک بار مصرف دو مرحله‌ای برای وارد شدن به هاست وب‌سایت اشاره کرد. این قابلیت را برخی از شرکت‌ها هاستینک به کاربران خود ارائه می‌دهند و نحوه عمل کردن آن به این صورت است که در مواقعی که شما قصد وارد شدن به هاست سایت خودتان را دارید علاوه بر رومز اول باید پسورد دوم خودتان را نیز وارد کنید، این کار سبب می‌شود تا امنیت وب‌سایت شما بالا رود.

(authenticator) نرم‌افزاری است که بر روی موبایل شما نصب می‌شود ورمزهای دوم از طریق این نرم‌افزار برای شما ارسال می‌شود و هیچ کس به جز شما به این رومزها دسترسی نحواهد داشت.

balabordanamniyatesite2

روش هفتم: استفاده کردن از یک هاست مطمئن

از مهم‌ترین موارد که در زمان راه‌اندازی وب‌سایت باید به آن توجه کنید و در بالا بردن امنیت وب‌سایت شما تاثیرات زیادی را ایجاد می‌کند، انتخاب یک هاست مناسب و قابل اطمینان است. باید از شرکت‌های هاستینگ اقدام به خرید هاست کنید که هم دارای اعتبار بالایی باشند و هم به خوبی از داده‌های وب‌سایت شما پشتیبانی کنند.

روش هشتم: به صورت مرتب نسخه پشتیانی از سایت تهیه کنید

یکی دیگر از روش‌های بالا بردن امنیت سایت، گرفتن نسخه پشتیبانی به صورت مرتب است. زمانی که شما به صورت مرتب از وب‌سایتتان بک آپ می‌گیرید در صورتی که اطلاعات وب‌سایت شما به هر دلیلی از بین رود هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد شد چون شما اقدام به تهیه نسخه پشتیبانی از آن کرده‌اید. شما می‌توانید با تهیه نسخه بکاپ از وب‌سایتتان امنیت آن را بالا ببرید.

سخن پایانی

ما در این مقاله به برسی مهم‌ترین روش‌های بالا بردن امنیت سایت پرداختم که با رعایت کردن این روش‌ها می‌توانید امنیت هر وب‌سایتی را بالا ببرید. اگر شما نیز دارای یک وب‌سایت هستید و این موارد را به خوبی رعایت نکرده‌اید، بهتر است همین الان نسبت به اجرا کردن این روش‌ها اقدام کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.