تفاوت فروش و بازاریابی | 6 تفاوت مهم این دو

تفاوت فروش و بازاریابی | 6 تفاوت مهم این دو

دو اصل بازاریابی و فروش را می‌توان از موارد مهمی تلقی کرد که در هر تجارت و کسب کاری از آنها استفاده می‌شود. زمانی یک کسب کار و تجارت می‌تواند روند موفقیت آمیز خودش را پشت سر بگذارد که که بخش بازاریابی آن به خوبی کار خودش را انجام دهند و مشتریان زیادی را جذب کند و بخش فروش نیز بتواند از فرصت‌های خوبی که ایجاد شده است به بهترین نحوه ممکن استفاده کند. با توجه به ابن موضوع تفاوت فروش و بازاریابی در چیست؟

در تمامی کسب کارهای با توجه به بزرگی و کوچکی آنها تعداد نیروهایی که در بخش فروش و بازاریابی آن‌ها به فعالیت مشغول هستند با یک دیگر متفاوت است، در واقع با توجه به میزان فروش و بازاریابی که دارند از نیروهای متخصص لازم در این زمینه‌ها استفاده می‌کنند.

فروش و بازاریابی هر کدام دارای یک تعریف مشخص هستند و روش‌هایی که در هر کدام از این پلن‌ها استفاده می‌شود، با یکدیگر تفاوت دارد. زمانی که پروسه بازاریابی و فروش در یک تجارت و کسب کار به خوبی انجام شود پیشرفت‌های زیادی را برای آن مجموعه حاصل خواهد کرد و با توجه به رضایتی که در مشتریان ایجاد می‌کند، درآمد زیادی را برای کسب کارها به دنبال خواهد داشت.

بسیاری از افراد بر این باور هستند که بازاریابی و فروش با یکدیگر تفاوت ندارند و هر دو آن‌ها یک کار را انجام می‌دهند، ما در این مقاله قصد داریم اول به تعریف مختصری از بازاریابی و فروش بپردازیم و بعد تفاوت فروش و بازاریابی را برای شما شرح دهیم.

بازاریابی (marketing)

کلمه بازاریابی برگرفته از واژه (بازار) است و به معنی این است که نیازهای مشتری را به خوبی مورد تحلیل و برسی قرار داده تا شرکت و تولید کنند با توجه به نیازهایی که مشتریان و افراد متقاضی دارند، اقدام به تولید کردن محصول مورد نظر درجهت برطرف سازی نیازهای مشتری بپردازد.

بازاریاب وظیفه دارد تا علایق مشتریان را در جهت بر طرف سازی نیازهای آنها برطرف کند. تمامی فعالیت‌هایی که ارزش یک محصول و کالا را برای مشتریان بالا می‌برد، جزوه مهم‌ترین فعالیت‌هایی هستند که در یک بازاریابی موفق باید صورت گیرد.

چه فعالیت‌هایی در بازاریابی انجام می‌شود

  • تحقیق کردن در بازار
  • تبلیغ کردن محصول و کالا
  • خدمات پس از فروش محصول
  • ارائه پیشنهادات ویژه برای محصول
  • از ویژگی‌ها و مزایای محصول حرف زدن

فروش (sale)

فروش به فرآیندی گفته می‌شود که در آن مالکیت محصول و کالا باید چند مرحله را سپری کند. مثلا مالکیت محصول بعد از تولید کننده به توزیع کننده واگذار می‌شود، بعدا از توضیع کننده به عمده فروشان واگذار خواهد شد، بعد از عمده فروشان به خرده فروش واگذار می‌شود و در آخر محصول مورد نظر از دست خرده فروشان به دست مصرف کننده نهایی خواهد رسید و در ازای آن، مبلغی از مصرف کنندگان دریافت خواهد شد.

در واقع فروش به فعالیتی گفته می‌شود که هدف اصلی آن بالا بردن درآمد است و یک قرارداد است که میان مشتری و فروشنده بسته خواهد شد. در فروش‌های موفق فروشنده قیمت‌های ویژه را با یک سری تخفیفات برای مشتریان در نظر می‌گیرد تا بتواند آنها را به محصول و کالای مورد نظر جذب کند و فروش بالایی داشته باشد.

چه فعالیت‌هایی در فروش انجام می‌شود

  • توافق با شرکت‌ها و موسسات جهت فروش محصول
  • بستن قرارداد میان فروشنده و خریدار
  • نمایش دادن محصول و کالا
  • از استراتژی تجارت الکترونیک استفاده کردن
  • نیازهای مشتری را به خوبی برآورده کردن

تفاوت فروش و بازاریابی در چیست

1- یک تفاوت فروش و بازاریابی این است که بازاریابی به فرآیندی گفته می‌شود که یک نفر با افراد زیادی رابطه دارد، در صورتی که فروش به فعالیتی گفته می‌شود که یک نفر با نفر دیگری به برقراری ارتباط میپردازد.

2- فروش را باید یک فعالیت کوتاه مدت و گذرا تلقی کرد، در صورتی که بازاریابی به فعالیت‌های بلند مدت گفته می‌شود.

3- بازاریابی را باید یک فعالیت رسانه‌ای محور محسوب کرد، در حالی که فروش به مجموعه کارهایی گفته می‌شود که تحریک کننده آن افراد هستند و شکل گیری آن توسط فرد صورت می‌گیرد.

4- از دیگر تفاوت فروش و بازاریابیابن است که تمرکز فروش بر روی نیازهای شرکت و سازمان است ولی در بازاریابی بیشترین تمرکز بر روی نیازهای بازار خواهد بود.

5- فروش را باید یک فرآیند مشتری محور محسوب کرد در صورتی که بازاریابی به فعالیت های محصول محور گفته می‌شود.

6- در فرآیند بازاریابی باید از استراتژی کششی استفاده کرده تا مشتری خودش به سمت محصول و کالا جذب شود، اما در فروش باید از فرآیند فشار استفاده کرد و باید محصول و کالا را برای فروش به مشتریان و متقاضیان تحمیل کرد. این فرآیند‌ها جزوء مهم‌ترین تفاوت فروش و بازاریابی محسوب می‌شود.

7- بازاریابی به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها گفته می‌شود که در آن مشتری مورد تحلیل و برسی قرار می‌گیرد و نیازهای مشتری مورد برسی قرار خواهد گرفت و این به معنی این است که هر زمانی که از یک محصول و کالای نو رونمایی شد، مشتریان با میل زیادی تمایل دارند که آن را خریداری و از آن استفاده کنند. اما در فروش به ازای مبلغ مشخصی مالکیت از یک فرد به فرد دیگری منتقل می‌شود.

8- یکی دیگر از تفاوت فروش و بازاریابی این است که در بازاریابی نیازهای مشتریان شناسایی می‌شود و در جهت برطرف کردن این نیازها گام برداشته خواهد شد، در صورتی که در فروش هدف اصلی مبادله کردن یک کالا در ازای پول و مبلغی مشخص است.

9- فروش بیشترین تمرکزش را بر روی افراد دارد مثلا فروشنده به صورت مستقیم با مشتری رابطه دارد و قصد متقاعد کردن او را دارد، ولی در بازاریابی به این شکل نیست و بیشترین تمرکزی که در بازاریابی وجود دارد بر روی عموم افراد است، مثلا با ایجاد کردن یک ارزش و خصوصیت بر روی یک محصول و خدمات باعث بالا رفتن فروش خواهد شد.

سخن پایانی

ما در این مقاله به تفاوت فروش و بازاریابی پرداختیم و شما را با این موارد بیشتر آشنا کردیم، اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که با توجه به اینکه تفاوت‌های زیادی میان بازاریابی و فروش وجود دارد ولی هر دوی آنها یک رابطه نزدیک و دو طرفه با یکدیگر دارند و برای اینکه یک کسب کار در طولانی مدت به موفقیت‌های زیادی دست یابد، باید از بازاریابی و فروش در کنار یکدیگر استفاده شود.

توجه داشته باشید تمامی کسب کارهای و تجارت‌هایی که به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند از هر دو اصل بازاریابی و فروش به خوبی استفاده کرده‌اند.

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.