تفاوت هاست و سرور در چیست؟ برسی 6 تفاوت مهم این دو

تفاوت هاست و سرور در چیست؟ برسی 6 تفاوت مهم این دو

 دنیای امروزی از بسیاری از نرم‌افزارها و سخت افزارها پیچیده و متعددی تشکیل شده است که این ابزارها امکانی را برای ما فراهم می‌کنند تا در صوت نیاز به هر گونه اتصالی بتوانیم این کار را به شکل آسانی انجام دهیم، در این میان هاست و سرور را می‌توان از بارزترین این اتصالات محسوب کرد. هاست و سرور دو سخت افزاری هستند که ما برای برقرار اتصالات وب از آنها استفاده می‌کنیم، ولی تفاوت هاست و سرور موضوع مهمی است که خیلی از افراد این تفاوت‌ها را از یکدیگر تشخیص نمی‌دهند. برای آشنایی بیشتر شما ابتدا به تعریف مختصری از هر کدام خواهیم پرداخت.

معرفی هاست و سرور

هاست و سرور هر دو از نظر کارایی با یکدیگر متفاوت هستند، در واقع قدرت و عملکردی که در سرور وجود دارد از هاست بیشتر است. با توجه به اینکه قدرت و عملکرد هاست از سرور کمتر است به مراتب هزینه آن نیز کمتر می‌باشد. افرادی که تازه پا به دنیای وب گذاشته‌اند شاید در توصیف هاست و سرور دچار مشکل باشند و نتوانند به درستی این دو سخت‌افزار مهم و کاربردی را از یکدیگر تشکیل دهند.

سرور (server)

سرور به سخت‌افزاری گفته می‌شود که با توجه به قابلیت‌هایی که دارد به سایر دستگاهایی که در شبکه وجود دارند خدمات رسانی خواهد کرد، درواقع سرور نرم‌افزاری است که خدمات و عملکردی را برای دیگر دستگاه‌های رایانه‌ای فراهم خواهد کرد. یک سرور این امکان را دارد تا به چندین کاربر خدمات رسانی کند و هر کاربر می‌تواند به چندین سرور متصل بوده و از خدمات آنها استفاده کند.

انواع سرور: فایل‌های سرور، سروره‌های پایگاه داده، سرورهای وب، سرورهای پستی و اپلیکیشنی از جمله این سرورها می‌باشند. server خدمات زیادی را به کاربران ارائه می‌دهد که می‌توان به اشتراک گذاشتن منابع، ذخیره‌سازی داده‌ها، مدیریت داده وموارد دیگری اشاره کرد.

هاست (host)

هاست دستگاهی است که امکان اتصال به شبکه‌های اینترنت را برای افراد مهیا می‌کند. هاست یا میزبانی وب برای کسب کارهای مناسب است که کار خوشان را تازه شروع کرداند و به یک فضا نیاز دارند تا اطلاعات و داده‌های خودشان را درآن نگهداری کنند.

انواع هاست: هاست اشتراکی، هاشت ابری، هاست اختصاصی و نیمه اختصاصی که افراد با توجه به نیاز و کسب کاری که دارند می‌توانند از هر کدام از این میزبانی‌ها وب استفاده کنند. برای اینکه منابع سرور را بتوان در میان چند کاربر و سایت تقسیم کرد، این کار را باید با کمک هاست انجام داد. در واقع host یا همان میزبانی وب می‌تواند امکانی را فراهم سازد تا چندین وب‌سایت بتوانند از منابع یک سرور به خوبی و به صورت یکسانی استفاده کنند.

خرید هاست و سرور

توجه داشته باشید که اگر شما بسته به نیازی که دارید قصد داشته باشید تا از هاست و سرور استفاده کنید، باید از شرکت‌های مطمئن که دارای پشتیبانی و خدمات خوبی هستند این سخت‌افزارها را تهیه کنید. پس برای این کار باید دقت لازم را داشته باشید زیرا خرید هاست وسرور نیاز به دانش و تخصص لازم دارد و باید حتما اطلاعات جامع و کاملی را دراین رابطه داشته باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را در این راستا داشته باشید.

شما باید قبل از اینکه اقدام به خرید (hst , server) کنید نیازهای خودتان را به خوبی شناسایی کنید و با توجه به نیاز و ظرفیتی که دارید اقدام به خرید و تهیه این سخت‌افزارها کنید. با انتخاب درست هاست و سرور هم کسب کار و تجارت شما از یک فضای میزبانی و خدمات اینترنتی بهرمند خواهد شد و هم کارها را با سرعت بیشتری انجام می‌دهید و در زمان خود صرفه جویی خواهید کرد.

6 تفاوت هاست و سرور

  • اولین تفاوت هاست و سرور این است که سرور هدفی اصلی که دنبال می‌کند این است که اطلاعات و منابع را با سایر دستگاه‌هایی که به آن متصل هستند به اشتراک بگذارد در صورتی که هاست این امکان را دارد تا داده‌ها و اطلاعات را با سایر گروها و دستگاه‌های به هم پیوسته به اشتراک بگذارد.
  • هاست امکان اتصال را از طریق اینترنت با دیگر دستگاه‌ها فراهم می‌کند، در حالی که سرور باید از طریق شبکه‌های محلی یا همان (lan) به دیگر دستگاه‌ها متصل شود.
  • از دیگر تفاوت هاست و سرور باید به این موضوع اشاره کرد که هاست رایانه و‌ دستگاهی است که به شبکه متصل می‌شود، ولی سرور به نرم‌افزاری گفته می‌شود که برای سایر دستگاهایی که در شبکه وجود دارند خدمات فراهم می‌کند.
  • یکی دیگر از تفاوت هاست و سرور این است که امکان این وجود ندارد که سرور را به جای هاست استفاده کرد اما سرور امکان این را دارد که رایانه‌ای برای هاست باشد.
  • هاست در زمانی که سرور اقدام به اشتراک گذاری منابعی می‌کند امکان استفاده کردن از این منابع را دارد.
  • سرور یک سخت افزار یا برنامه کامپیوتری است که با توجه به عملکردی که دارد این امکان را فراهم می کند تا تمامی دستگاه‌هایی که به آن متصل هستنداز طریق مدل سرویس دهنده به آن دسترسی داشته باشند، ولی هاست سخت افزار و رایانه‌ای محسوب می‌شود که تنها از طریق اینترنت می‌توانند به شبکه اتصال پیدا کند.

سخن پایانی

ما در این مقاله به برسی تفاوت هاست و سرور پرداختیم و شما را با این دو سخت افزار به شکل بهتری آشنا کردیم، اگر در این رابطه هر سوالی دارید می‌توانید با کارشناسان سایت با سئو تماس بگیرید تا شما به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.