تفاوت وردپرس و cms اختصاصی

تفاوت وردپرس و cms اختصاصی

یکی از سوالات مهم اکثر کارفرمایانی که قصد ساخت سایت با وردپرس را دارند، تفاوت وردپرس و cms اختصاصی است. همان گونه که می‌دانید زمانی که قرار است یک وب‌سایت طراحی شود از دو روش می‌توان برای راه‌اندازی آن استفاده کرد، استفاده از cms‌های آماده مانند وردپرس و یا استفاده از یک سیستم اختصاصی که با استفاده از یک یا چند زبان برنامه نویسی نوشته می‌شود.

حال سوال اینجاست که یک وب‌سایت برای اینکه بتواند روند روبه رشد و موفقیت آمیزی را سپری کند، باید از کدام روش استفاده کند؟ آیا امکان دارد که استفاده از هر کدام از این روش‌ها برای راه‌اندازی وب سایت متفاوت باشد و یا برای طراحی آنها فقط از یک روش استفاده شود؟

سوالات زیادی در مورد این دو روش طراحی سایت وجود دارد که برای بسیاری از افراد مبهم است. ما برای اینکه شما را بیشتر با این موضوع آشنا سازیم، قصد داریم در این مقاله به بررسی تفاوت وردپرس و cms اختصاصی بپردازیم تا شما در زمان انتخاب هر کدام از آنها دچار مشکل نشوید.

معرفی سیستم مدیریت محتوای اختصاصی

سیستم مدیریت محتوا اختصاصی به تکنولوژی گفته می‌شود که با استفاده از آن وب‌سایت‌ها را از ابتدا با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مانند “جاوااسکریپ، PHP ، aSP.NETt” و زبان‌های نشانه گذاری نظیر “HTML و CSS” طراحی و راه‌اندازی می‌کنند.

زمانی که از سیستم‌های محتوای اختصاصی در یک وب‌سایت استفاده می‌شود، تمامی اجزای آن مانند گرافیک، کد و قالب‌ها مختص به فرد یا شرکت متقاضی خواهد بود، در واقع این امکانات همگی برای یک مشتری خاص طراحی می‌شود. سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی دارای یک سری مزایا و معایب می‌باشد که ما در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

مزایای CMS اختصاصی

  • امکان توسعه دارد: زمانی که شما از CMS اختصاصی برای طراحی وب‌سایتتان استفاده می‌کنید، هر زمانی که نیاز داشته باشید می‌توانید امکانات جدیدی را بر روی سایت ایجاد کرده و هیچ محدودیتی در این زمینه برای شما وجود ندارد.
  • امنیت بالایی دارد: کدهای استفاده شده در سیستم‌های اختصاصی از پیش تعیین شده نیست و فقط برنامه نویس و توسعه دهنده وب‌سایت از آن با خبر است، بنابرین این گونه وب‌سایت‌ها از امنیت بالاتری به نسبت قالب آماده برخوردار هستند. درست است که امکان نفوذه به اینگونه وب‌سایت‌ها پایین است اما میزان امنیت و نفوذ پذیری آن بستگی به تخصص و توان تیم برنامه نویس دارد.
  • سرعت CMS اختصاصی بالا است: وب‌سایت‌هایی که با سیستم‌های اختصاصی طراحی و راه‌اندازی می‌شوند، دارای کدهای بهینه هستند. در صفحات دیتابیس آنها کد و کوئری‌های اضافه وجود ندارد که باعث می‌شود از سرعت بالایی برخوردار باشند.
wordpressandcmc

معایب CMS اختصاصی

  • برای پشتیبانی نیاز به تخصص دارند: به دلیل اینکه CMS اختصاصی دارای یک پنل مدیریت مختص به خود می‌باشد، برای اینکه بتوان از این مدل وب‌سایت به خوبی پشتیبانی کرد باید شما اصلاعات کافی در زمینه برنامه نویسی و کد نویسی داشت باشید، یک فرد معمولی قادر به انجام این کار نخواهد بود.
  • هزیه بالا: در سیستم‌ مدیریت محتوای اختصاصی برنامه نویس برای طراحی و راه‌اندازی این وب‌سایت باید ساعت‌‌ها مشغول کد زدن شود که این خود هزینه زیادی را برای مشتری به همراه دارد.
  • زمان بر بودن سیستم اختصاصی: وقتی که قرار است یک وب‌سایت با استفاده از CMS اختصاصی طراحی شود نیاز به این دارد که از ابتدا تا انتهای آن کدنویسی شود، این امر موجب زمان بر شدن آن خواهد شد.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس

به جرات می‌تواند گفت که در حال حاضر سیستم مدیریت محتوای وردپرس محبوبترین و کاربردی‌ترین CMS در میان طراحان وب و کاربران اینترنتی می‌باشد. WordPress یک سیستم مدیریت محتوای کاربردی و رایگان است که با توجه به ویژگی‌ و قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای که دارد، امکان راه‌اندازی بسیاری از وب‌سايت‌ها را فراهم می‌کند.

کدهای ودرپرس از پیش نوشته شده هستند که این قابلیت سبب می‌شود تا تمامی افراد این امکان را داشته باشند تا تنها با یک آموزش ساده، بتوانند با سیستم مدیریت محتوا به راحتی کار کنند.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس به صورت اوپن سورس است و شما می‌توانید با استفاده از افزونه‌ و قالب‌های آماده‌ای که برای این cms وجود دارد، امکانات زیادی را بر روی وب‌سایتتان ایجاد کنید. توجه داشته باشید که بیش از 43 درصد از کل وب‌سایت‌ها دنیا با استفاده از وردپرس راه‌اندازی شده‌اند و این نشان دهند عملکرد موفق این cms در میان طراحان و کاربران اینترنتی است. وردپرس نیز به مانند سیستم اختصاصی دارای نقاط قوت و نقاط ضعفی است که ما در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

مزایای سیستم مدیریت محتوای وردپرس

  • رایگان بودن آن: از مزایای مهمی که این cms دارد، رایگان بودن آن است و شما می‌توانید با وارد شدن به وب‌سایت wordpress.org اقدام به دانلود و نصب آن کنید.
  • قالب و افزونه زیاد: در وردپرس قالب و افزونه‌های زیادی وجود دارد که می‌توان در هر وب‌سایت از آنها استفاده کنید و امکانات و ویژگی‌های وب‌سايت خودتان را بالا ببرید.
  • کاربری راحت: با توجه به اینکه پنل کاربری وردپرس یکسان است، امکان کارکردن با آن برای تمامی افراد مهیا است و با چند آموزس ساده می‌توانید به راحتی با ابزارهایی که در پیشخوان وردپرس وجود دارد کار کرد و وب‌سایت خودتان را به خوبی مدیریت کنید.
  • نصب راحت: راه‌اندازی وردپرس نیاز به زمان کم دارد که در مدت‌زمان کوتاهی می‌توان یک وب‌سایت را با آن راه‌اندازی کرد.

معایب سیستم مدیریت محتوای وردپرس

  • امکان توسعه محدودتر: با توجه به اینکه افزونه‌های زیادی در وردپرس وجود دارد و می‌توان با کمک این افزونه ها امکانات زیادی را به وب‌سايت وردپرسی اضافه کرد اما امکان دارد که برای برخی از امکانات مورد نظر شما افزونه‌ای طراحی نشده باشد، ولی می‌توان با استفاد‌ه از صفحه سازهایی مانند المنتور و ویژال کامپوزر امکانات زیادی را به وب‌سایت وردپرسی اضافه کرد.
  • سرعت و امنیت: شاید برخی از افراد بر این باور هستند که سرعت و امنیت وردپرس کم است و برای وب‌سایت های بزرگ مناسب نیست. باید گفت که با وجود اینکه وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای آماده است ولی اگر آن را به خوبی راه‌اندازی کرد و در زمان طراحی تمامی موارد مربوط به سرعت و امنیت در آن به خوبی پیاده سازی شود، این سیستم مدیریت محتوا از امنیت و سرعت بالایی برخوردار خواهد بود، وب سایت‌های وردپرسی معروف زیادی در ایران مشغول به فعالیت هستند که همواره روند روبه رشد را سپری می‌کنند.

بررسی تفاوت وردپرس و cms اختصاصی

wordpressandcmc2

حالا که شما به خلاصه از تعریف سیستم مدیریت محتوای اختصاصی و cms وردپرس دست یافتید، در ادامه به بررسی تفاوت وردپرس و cms اختصاصی بپردازیم:

1- حجم سیستم مدیریت محتوای اختصاصی در مقایسه با وردپرس کمتر است.

2- با توجه به اینکه وردپرس نیاز به کد نویسی ندارد، در مدت‌زمان کمتری شما می‌توانید یک وب‌سایت را با استفاده از آن راه‌اندازی کنید.

3- هزینه طراحی و راه‌اندازی سایت وردپرسی در مقایسه با cms احتصاصی، ارزانتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

4- وردپرس برای راه‌اندازی 80 درصد از کسب‌و‌کارها مناسب است که رضایت مشتری را به دنبال دارد.

5- سیستم مدیریت محتوای اختصاصی برای راه‌اندازی پروژه‌های خیلی بزرگ گزینه مناسب‌تری محسوب ‌می‌شود.

6- وقتی که شما یک وب‌سایت وردپرسی سفارش می‌دهید، به واسطه پنل مدیریت ساده‌ای که این سیستم مدیریت محتوا دارد، امکان مدیریت وب‌سایت را به شکل راحتی فراهم می‌کند.

سخن پایانی

اگر شما نیاز به یک وب‌سایت با امکانات و خصوصیات معمولی دارید، بهترین گزینه برای شما وردپرس است که با رعایت کردن یک سری اصول می‌توانید نتایج خوبی را از طریق این وب‌سایت در گوگل به دست آورید. ولی اگر شما در استفاده کردن از وردپرس تردید دارید و نیاز به یک وب‌سایت دارید که دارای تمامی امکانات مد نظرتان باشد، بهتر است وب‌سایت شما با تکنولوژی اختصاصی راه‌اندازی شود.

نکته مهمی که بسیاری از افراد به آن توجه زیادی ندارند این است که هدف از راه‌اندازی وب‌سایت “پیشرفت در کسب‌وکار و افزایش درآمد” است. اگر تیم طراح و شرکتی که قرار است برای شما اقدام به ساخت سایت کند از دانش خوبی در این زمینه برخوردار باشد، با استفاده از وردپرس و با صرف هرینه مناسب می‌توان به تجارت آنلاین در بستر وب بپردازید.

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.