سئو (SEO) چیست؟ معرفی 3 مدل مهم و کاربردی آن

سئو (SEO) چیست؟ معرفی 3 مدل مهم و کاربردی آن

سئو یعنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو Search Engine Optimization. در واقع SEO شامل تمامی مواردی همچون محتوا، عکس، ویدیو، لینک‌سازی داخلی و خارجی، سرعت‌، امنیت و موارد زیادی دیگر می‌باشد که یک وب سایت با رعایت کردن آنها به صورت استاندارد و اصولی در نتایج بالای جستجو به کاربران زیادی نمایش داده خواهد شد. سئو امری زمان بر و مهم برای هر وب‌سایت می‌باشد و باید اصول و قواعد مشخصی را برای بهتر شدن کیفیت یک سایت انجام داد تا مورد رضایت کاربران و موتورهای جستجو قرار گیرد.

شاید بیشتر افرادی که در اینترنت فعالیت دارند به این امر واقف باشند که سئو سایت چه اهمیت بالایی در موفقیت یک کسب کار اینترنتی دارد، اما نکته‌ای که اکثریت در عمل از آن غافل هستند چگونگی بهینه‌سازی برای بالا بردن رنکینگ سایت است. یکسری از اصول و دستورالعمل‌ها وجود دارند که با درست اجرا کردن تمامی آنها شما نیز هنگام سرچ کردن در اینترنت شاهد بالا بودن سایت خود در صفحه اول گوگل خواهید بود.

SEO

انجام تمام فرآیندهای لازم که باعث می‌شود وب‌سایت شما در نتایج موتورهای جستجوگر در رتبه بالایی نمایش داده شود را سئو می‌گویند. عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند این مهم را برای شما به ارمغان بیاورند و باید تمامی آنها به جا و در مکان خودشان به صورت صحیح مورد استفاده قرار گیرند و اجرایی شوند تا شما بتوانید به خوبی عمل Search Engine Optimization را در پیاده‌سازی کنید.

زمانی که شما سئو سایت مناسبی را در کسب و کار خودتان پیاده‌سازی کنید، موتورهای جستجو با توجه به قواعد و اصولی که دارند به خوبی این موضوع را درک خواهند کرد و کاربران زیادی را به سمت شما روانه خواهند که نشان دهنده‌ی شایستگی وب‌سایت شما خواهد بود. فاکتورهای زیادی را بهینه‌سازی سایت موثر هستند که می‌توان لینک‌های ورودی و خروجی عکس‌های مناسب، کلمات کلیدی ارگانیک، محتوای مفید کاربرد پسند، سرعت و امنیت وب‌سایت را از مهم‌ترین ارکان سئو در یک وب‌سایت به شمار آورد.

چند مورد از عوامل مهم در سئوی سایت

در سئو سایت یک سری عوامل هستند که نقش اساسی را ایفا می‌کند، این عوامل شامل:

۱_ شناسایی و استفاده از یک محتوای قوی

در این اصل شما باید به شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، تدوین استراتژی محتوا و ارائه محتوای با کیفیت توجه کرده تا تمام این قوانین به نتیجه عالی در سئو سایت شما ختم شود. یادتان باشد که تمامی موفقیت‌های سایت‌های معتبر و مشهور مدیون محتوای ارزشمندی است که برای مطالب گوناگون ارائه کرده‌اند.

۲_ سئو فنی

شما برای رعایت کردن اصول فنی سایت باید قواعدی همچون کد‌نویسی و برنامه‌نویسی اصولی، طراحی وب‌سایت به صورت ریسپانسیو (واکنشگرا)، طراحی گرافیکی سایت به صورت استاندارد، استفاده از هاست مناسب را جزوء اولویت‌‌های اصلی سایت خودتان قرار دهید.

۳_ لینک‌سازی مفید و طبق اصول

 برای رسیدن به رتبه‌‌های ابتدایی گوگل نیازمند این است تا لینک‌های خارجی را برای خودتان طراحی کنید زیرا رقابت در رتبه‌‌های اولیه گوگل و برتری از حریفان قوی و قدرتمندی که در آنجا حضور دارند نیازمند اصول خاصی است که لینک‌سازی خارجی یک اصول مهم به شمار می ‌رود. می‌توانید با تهیه یک لینک و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغ سایتتان به خوبی این مورد را اجرایی کنید.

سئو چه تاثیری بر روی رفتار کاربران دارد

الگوریتم‌های گوگل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به رفتار و عکس‌العمل کاربران به صورت دقیقی واکنش نشان خواهند داد و کاربران نقش مهمی را در قرار گرفتن صفحات یک سایت در نتایج جستجو دارند. در واقع زمانی که کاربران محصول و خدمات مورد نیازشان را در گوگل سرچ می‌کنند گوگل با توجه به نیاز آنها نتایج مرتبط را به کاربران نشان خواهد داد. گوگل با توجه به کلیک کاربران بر روی محتوای مورد نظر به وب‌سایت‌ها امتیاز خواهد داد.

زمانی که شما یک وب‌سایت داشته باشید و مطالب و محتوای با ارزش را به مخاطبانتان ارائه دهید این امر باعث می‌شود که ‌کاربران از محتوا و مطالب سایت شما استفاده کرده و لذت ببرند و همیشه برای خواندن و استفاده کردن از این محتویات به سایت شما مراجعه کنند، این علاقه مخاطبان به سایت شما نمره مثبتی خواهد داد و آن را کم کم به صفحات بالاتری در نتیجه جستجو خواهد برد. بله درست است تمامی این پروسه وقتی اجرا می‌شود که شما از سئو سایت خوب و قوی برخوردار باشید.

پیدایش سئو و بهینه‌سازی سایت

در گذشته ضعف‌های زیادی در موتورهای جستجوگر وجود داشت. در واقع نوشتن برای موتورهای جستجو در کیفیت کار شما تاثیر خاصی ایجاد نمی‌‌کرد زیرا بهینه‌سازی سئو برای این موتورهای جستجو تعریف نشده بود و شما برای کاربران یا مخاطبینتان بهترین عنوان و محتوا را می‌نوشتید که باعث رضایت در آنها می‌شد اما در رتبه و جایگاه سایت شما هیچ تاثیری را ایفا نمی‌کرد.

تکنولوژی در شبکه‌های اینترنتی به سرعت افزایش یافت و طی چند سال اخیر موتورهای جستجوگر با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی توانستند در بهبود عملکرد سئو موفق ظاهر شوند و رضایت را در مخاطبان و کاربران دوچندان کنند. اگر شما صاحب یک وب‌سایت باشید و در فعالیت‌های گوناگونی در زمینه اینترنت مشغول باشید می‌توانید با بهینه‌‌سازی که در سئو سایت انجام می‌دهید هم نگاه موتورهای جستجو را به خودتان جلب کنید و هم رضایت مخاطبان و کاربران را فراهم سازید و تعداد کاربران زیادی را به وب‌سایتتان بکشانید که این موضوع می‌تواند کسب و کاراتان را با پیشرفت‌های زیادی همراه کند.

انواع سئو

حالا نوبت آن است تا به برسی انواع SEO بپردازیم:

۱_ سئو داخلی (onpage seo)

 اگر بخواهیم سئو داخلی را تعریف کنیم، باید بگوییم که هر چیزی که در سایتتان بارگذاری می‌کنید به سئو درون صفحه onpage seo مربوط می ‌شود. با این نوع از سئو می‌توانید کدها، محتویات وب‌سایت، تصویر، فیلم، متن و موارد زیادی دیگر را کنترل۳ کنید و می‌توانید آنها را به خوبی مدیریت نمایید مهم‌ترین قدم در پیاده‌سازی و برنامه‌‌ریزی سئو، سئو درون سایت می‌باشد.

یادتان باشد که SEO یک راه برای بهینه‌سازی وب‌سایت شما محسوب می‌شود تا وب‌سایت شما توسط موتورهای جستجو مورد ارزیابی قرار گیرد و از این طریق راهی هموار را برای هر کسب و کار اینترنتی که دوست دارید در پیش خواهید داشت.

۲_ سئو خارجی (off page seo)

این نوع سئو نقش زیادی را در به دست آوردن رتبه‌های بالای سایت ایفا می‌‌کند و شما می‌توانید با ارتقا دادن تمام کارهای خارج از سایت کیفیت قابل قبولی را در عملکرد سایت خودتان ایجاد کنید. اگر بخواهیم یک تعریف ساده از سئو off page داشته باشیم باید این گونه بیان کنیم:

یک فرایند نامحدود در راستای کیفیت بالای محتوا و رتبه‌بندی سایت جهت به دست آوردن ترافیک و جذب کاربر، در واقع هر آنچه که در خارج از وب‌سایت در جهت بهینه‌سازی انجام می‌شود را سئوی خارجی می‌گویند، پیاده‌سازی این نوع سئو توسط متخصصان و مهندسین سئو انجام می‌شود. یکی از وظایف مهم سئو خارجی را می‌توان پیوندگیری از سایت‌های دیگر به سایت شما ذکر کرد.

۳_ سئو تکنیکال (Technical SEO)

به جرات می‌توان گفت Technical SEO نقش بسزایی در بهینه‌سازی یک وب‌سایت دارد و از اهمیت زیادی برای موتو‌رهای جستجو برخوردار است. سرعت، امنیت، هاست مناسب، کد‌نویسی و برنامه‌نویسی اصولی باید به خوبی در سئو تکنیکال پیاده سازی شود تا وب‌سایت شما به صورت هدفمندی به فعالیت خودش ادامه دهد. زمانی که یک وب‌سایت از Technical SEO خوبی برخوردار باشد موتورهای جستجو به راحتی می‌توانند صفحات و محتوای آن را برسی کنند و در صورت نیاز به کاربران و افراد علاقه‌مند این محتواها را نمایش دهند.

اهداف سئو

به طور کلی مجموعه کارهایی که انجام می‌شود تا کاربر بتواند به راحتی و به سهولت مطالب خودش را در یک وب‌سایت پیدا کرده و به محتوای ارزشمند دسترسی داشته باشد را می‌توان از اهداف سئو محسوب کرد. در این بین وب‌سایت مرجع نیز از اعتبار خوبی برخوردار می‌شود و با قرار گرفتن در صفحه اول گوگل کاربران زیادی را به سمت خودش می‌کشاند. در ادامه به چند نمونه از اهداف کلی سئو می‌پردازیم:

۱_ زیاد شدن تقاضا و فروش بیشتر

۲_ ایجاد کردن ترافیک بالا در سایت

۳_ بهترین ابزاری که توسط آن می‌توانید تبلیغات انجام دهید

۴_ بالا بردن بازدید کاربران از وب‌سایت

۵_ ظهور یک برند در عرصه فروش و خدمات

مزایای سئو 

  • سئو باعث فروش بیشتر محصولات و خدمات می‌شود.
  • سئو در برندینگ شدن کسب‌ و کار و تجارت اینترنتی شما. تاثیرات مثبتی را ایجاد می‌کند.
  • در رتبه‌بندی وب‌سایت شما در نتایج جستجو تاثیرگذار است.
  • بازدید کاربران و مخاطبان از سایت شما بیشتر می‌شود.
  • باعث بالا رفتن ترافیک وب‌سایت شما خواهد شد.
  • زمانی که شما قواعد و اصول سئو را به خوبی پیاده‌سازی کنید کاربران زیادی را به سمت تجارت اینترنتی خوتان خواهید کشاند.

انواع سئو از لحاظ فعالیت

به صورت کلی SEO از لحاظ فعالیت به ۳ دسته تقسیم می‌شود که شامل:

۱_ سئو کلاه سفید

بهترین و مناسب ترین نوع سئو سایت سئو کلاه سفید می‌باشد. شما در این نوع سئو با استفاده از محتویاتی که توسط خود شما نوشته شده‌اند از این محتواها در سایت استفاده می‌کنید و تمامی اصول و قواعد استاندارد در SEO را رعایت می‌کنید. یادتان باشد که شاید نتیجه سئو کلاه سفید زمان بر و سخت باشد اما وقتی که وب‌سایت شما بالا بیاید و نتیجه بگیرد در صفحات بالای گوگل پایدار و ماندگار خواهید شد.

۲_ سئو کلاه خاکستری

در حقیقت به این نوع از سئو هم سئوی کلاه سیاه گفته می ‌شود و هم سئوی کلاه سفید و چیزی ما بین این دو است. اما فرقی که با سئو کلاه سیاه دارد این است که اگر توسط شخص حرفه‌ای و متخصص اجرا شود برای موتورهای جستجوگر قابل تشخیص نبوده و نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت. این نوع سئو به منظور رسیدن به نتیجه در کمترین زمان در نتایج جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳_ سئو کلاه سیاه

 سئوی کلاه سیاه با استفاده از نتایج غیره اخلاقی و زیر پا گذاشتن قوانین گوگل پیاه‌سازی می‌شود و گاها نتایج منفی برای شما به همراه خواهد داشت. باید به این موضوع توجه داشت که این روش توسط افراد مبتدی و غیرحرفه ‌ای اجرا می‌شود و اگر سایتتان را به این روش SEO کنید بلافاصله پس از با خبر شدن موتورهای جست و جو گوگل سایت شما مشمول بدترین و سخت‌ترین جرایم خواهد شد و امکان حذف سایت شما از نتایج جستجو وجود دارد.

روش‌های موثر برای یادگیری سئو

برای یادگیری اصولی و حرفه‌ای در یک رشته یا شاخه نیاز به رعایت کردن اصول و قواعد جزء ضروریات آن کار است. برای مثال شما با خواندن یک موضوع تا حدودی با آن آشنا خواهید شد و با نوشتن و خواندن آن درک بهتری را از موضوع خواهید داشت و با آموزش دیدن (حضوری یا ویدیویی) و رعایت کردن نکات قبل، درک خوبی را از آن موضوع یا کار خواهید داشت.

این مثال برای این بود که شما را با اصول یادگیری آشنا کنیم. هر چند در هر رشته‌ای باید فرآیند و اصول مرتبط با آن وجود داشته باشد تا فقط مختص به آن رشته نباشد. برای یادگیری سئو به صورت حرفه‌ای نیز باید اصولی را فرا گیرید و طبق این اصول پیش روید، ما قصد داریم در ادامه شما را با بهترین روش‌ها برای یادگیری SEO آشنا کنیم:

۱_ خواندن مقالات آموزشی و دیدن ویدیو

شما با خواندن مقالات پایه و تخصصی سئو با اصول و قواعد آن آشنا خواهید شد و به اصطلاح از پایه این علم را یاد می‌گیرید و با ویدیو‌های آموزشی که ما برای شما در طراحی سایت با سئو قرار دادیم مطلب ارزشمند سئو را فرا خواهید گرفت.

۲_ مطالعه کتاب‌های پایه‌ای تا حرفه‌ای سئو 

با شروع به خواندن کتاب‌های سئو با اصطلاحات و مفاهیم آن آشنا خواهید شد و تمامی مراحل را قدم به قدم یادی خواهید گرفت.

۳_ دوره‌های آموزشی

می ‌توانید در دوره‌هایی که مربوط به مباحث سئو می‌باشد شرکت کنید و با در نظر گرفتن مطالب و دانش فنی که در این کلاس‌ها گفته می‌‌شود سواد سئو خود را بالا برده و به یک سئو کار حرفه‌ای تبدیل شوید.

سخن پایانی

شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که سئو فقط مربوط به مسائل فنی نیست. باید با تولید محتوای ارزشمند و قرار دادن آن در وب‌سایتتان نظر مشتریان و کاربران را جلب کنید. به طور خلاصه می توان گفت که هدف از سئو تولید محتوا برای مخاطب است و باید بتوانید کاربران و مخاطبانی که وارد سایت شما می‌شوند را راضی نگه داشته تا همیشه به وب‌سایت شما سر بزنند و از مطالب و محتواهای جدیدی شما بازدید کنند. این موضوع مساوی است با نرخ کلیک بالا و درآمدزایی بیشتر، توجه داشته باشید که مهم‌ترین اولویت گوگل و موتورهای جستجو رضایت کاربران است و اگر شما بتوانید در این مهم موفق عمل کنید وب‌سایت شما در نتایج بالای گوگل به کاربران زیادی نمایش داده خواهد شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.