بازاریابی دهان به دهان چیست؟ 10 راهکار مهم برای پیاده سازی آن

بازاریابی دهان به دهان چیست؟ 10 راهکار مهم برای پیاده سازی آن

بازاریابی دهان به دهان به بازاریابی گفته می‌شود در آن مشتری خدمات و محصولات یک شرکت یا کسب‌کار را از طریق گفتگو کلامی و غیر کلامی با افراد دیگر به اشتراک گذاشته و آن افراد نیز از این موضوع با خبر شوند. بازاریابی دهان به دهان را می‌توان یک روش برای پخش اطلاعات محسوب کرد که این اطلاعات به روش دهان به دهان در حال انتقال بین افراد است.

انواع بازاریابی دهان به دهان

دوست دارید با انواع مختلف بازاریابی دهان به دهان آشنا شوید، پس در ادامه با ما همراه باشید:

1- بازاریابی دهان به دهان به صورت تقویت شده

در این روش از بازاریابی به راه‌اندازی و طراحی کمپین‌ها پرداخته خواهد شد تا با بالا بردن اطلاع رسانی و دادن پیشنهادات در جوامع جدید گام اساسی را بردارد.

2- بازاریابی دهان به دهان به صورت طبیعی

وقتی این نوع از بازاریابی انجام می‌شود افراد به واسطه رضایتی که از محصول و کالای مورد نظر دارند، تجربه و علاقه خودشان را نیز با دیگران در میان می‌گذارند و به دیگران پیشنهاده استفاده از آن محصول و خدمات را خواهند داد.

بهترین راهکارها برای استفاده از بازاریابی دهان به دهان

در ادامه یبه برسی راهکارهای مهمی که در بازاریابی دهان به دهان باید به آنها توجه کرد خواهیم پرداخت:

۱_ پیدا کرن نقاط تمایز خودتان

برای اینکه یک برند بتواند در یاد مردم بماند باید دارای ویژگی باشد که در خاطر افراد نقش ببندد. اگر شما هم مانند دیگر رقبایتان فعالیت داشته باشید باشید شاید در خاطر افراد نقش نبندید، در واقع باید محصول و خدماتی را به افراد ارائه دهید که دارای برتری بالاتری نسبت به محصولات مشابه بوده و افراد را وادار کنند تا با خانواده یا دوستانشان درباره آن محصول و خدمات حرف بزنند.

۲_ شناخت از خود

یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین کارهایی را که شما باید در بازاریابی دهان به دهان به آن توجه کنید، شناخت دقیق از محصول و کالایی است که به افراد ارائه می‌دهید، برای رسیده به این مهم باید این سوالات را درنظر بگیرید:

1- محصول و خدماتی را که شما به مشتریان ارائه میدهید چطور می‌تواند به مشتریان کمک کند؟

2- برند شما چه هدف و نیتی را دنبال می‌کند؟

۳_ سرمایه گذاری کردن بر روی تجربه مشتری

توجه دشته باشید که افراد از به دست آوردن تجربه معمولی با یکدیگر به گفتگو نخواهند پرداخت و تنها عاملی که آنها را وادار به گفتگو خواهد کرد، تجربه‌های مثبت و منفی است که به دست آورده‌اند، شما باید تلاش کنید تا مشتریان یک تجربه خوب و عالی را تجربه کنند. بازاریابی دهان به دهان بهترین کاری است که می‌توان در این راستا انجام داد.

۴_ ایجاد کردن یک جامعه فعال از مشتریان

برای اینکه بتوانید مشتریان زیادتر را جذب کرده و به تقویت وفاداری آنها بپردازید، می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید. برای اجرایی کردن سیاست‌ها و برنامه‌ها در بازاریابی دهان به دهان داشتن یک جامعه فعال درشبکه‌های اجتماعی را باید جدی گرفت و امر ضروری قلمداد می‌شود.

۵_ انگیزه دادن و ارزش قائل شدن برای مشتریان

زمانی که شما به مشتریان خوتان علاقه داشته باشید و ارزش زیادی را برای آنها قائل شوید، آنها را به سفیران برندتان تبدیل خواهید کرد.

۶_ تحقیق کردن درباره رقبا

برای جا نماندن از رقبا آگاهی از موقعیت آنها را باید در نظر بگیرید. شما باید یک درک درست و آگاهانه از مشکلات مرتبط با حوزه فعالیت خودتان داشته باشید و باید از این موضوع مطلع باشد که رقبای شما چه راهکارهایی را برای حل کردن مسائل اتخاذ کرده‌اند.

مثلا چه کارهایی را باید انجام دهید تا بتوانید از آنها بهتر باشید؟ می‌توانید ضعفی را در بازار مشاهده و شناسایی کرده و بر روی آن سرمایه گذاری کنید.

رقبای شما دارای چه تفاوتهایی با شما هستند و چگونه می‌توانید از این تفاوتها بهر برداری کنید؟

۷_ تقویت فضای انسان محور کسب کار

هر چقدر بتوانید افراد را به برندتان نزدیکتر کنید احتمال بیشتری برای پیشنهاد دادن محصولات و خدمات شما به دیگران وجود خواهد داشت برای اینکه بتوانید این رابطه را ایجاد کنید باید در شبکه‌های اجتماعی به تقویت کردن فضای انسان محور برند خود بپردازید. برای اینکه مشتریان احساس کنند که بایک برند باشخصیت در ارتباط هستند، باید آنها را در جریان آخرین تغییرات و رویدادهای ایجاد شده قرار دهید و به تمامی نظرات مثبت و منفی کاربران عکس‌العمل مناسبی نشان دهید.

۸_ شناسایی و برقراری ارتباط با اینفلوئنسر‌ها

با توجه به باوری که کاربران به دنبال کردن اینفلوئنسر‌ها دارند، برقرار ارتباط مستقیم کاربر با اینفلوئنسر است. در واقع شما می‌توانید برای تقویت طبیعی بازاریابی دهان به دهان از اینفلوئنسرها کمک بگیرید.

9_ تعریف کردن از مخاطب

درک عمیق مخاطبانی که در بازاریابی دهان به دهان به دنبال آنها هستید را یک از پیش نیازهای مهم باید محسوب کنید و می‌توانید با مشخص کردن علایق مخاطبان و تنظیم کردن استراتژی بر حسب این علایق بهترین شناخت را از مخاطبان هدف خودتان به دست آورید.

۱۰_ برسی کرن امکان دسترسی انحصاری یا محدود

همیشه بیشترین اشتیاقی که در افراد وجود دارد نسبت به چیزهایی است که توانایی به دست آوردنش را ندارند. زمانی که شما در بازاریابی دهان به دهان از روش دسترسی انحصاری به محصول و کالا استفاده می‌کنید باعث تقویت در بازاریابی دهان به دهان خواهید شد.

بازاریابی دهان به دهان چه مزایایی دارد

حالا نوبت آن رسیده تا شما را با مزایای بازاریابی دهان به دهان بیشتر آشنا کنیم:

1- افزایش نصب‌های ارگانیک

زمانی که تبلیغات به برسی توصیه‌های در مورد یک اپلیکیشن می‌پردازد، باعث خواهد شد تا نام اپلیکیشن برای همیشه در یاد کاربران حک شود و اگر در دفعه بعد کاربری قصد نصب کردن یک اپلیکشن را داشت از میان گزینه‌های پیش رو اقدام به انتخاب کردن اپلیکیشنی خواهد که نامش در ذهن آن نقش بسته است.

مثلا وقتی که یک فرد قصد داشته باشد تا از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کند با توجه به اینکه امروزه اسنپ در صنعت حمل نقل درون شهری پیشگام است و این برند در ذهن تمامی افراد جامعه نقش بسته است، این فرد به سراغ نصب کردن اپلیکیشن اسنپ خواهد رفت تا با نصب این برنامه نیازهای خود را برطرف خواهد ساخت.

2- تبلیغات دهان به دهان ارزان است

باتوجه به اینکه بخش زیادی از تبلیغات دهان به دهان را خود افراد و مشتریان انجام می‌دهند، این نوع از تبلیغات در مقایسه با دیگر تبلیغات ارزانتر است.

3- بالا رفتن اعتبار برند

وقتی که مشتریان یک تجارت و کسب کار از بقیه کاربران و مشتریان در باره خوش نامی آن تجارت و کسب کار سخن بشنوند، باور زیادتر را به آن برند پیدا خواهند کرد و این روش در بازاریابی دهان به دهان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سخن پایانی

امروزه اطلاعات به صورت مجانی و بدون پرداخت کردن هیچ هزینه بین افراد ردوبدل خواهد شد، با توجه به تجربه مطلوب که افراد از بازاریابی دهان به دهان به دست می‌آورند، شاهد رقم خوردن اتفاقاتی فراتراز انتظار در تجارت و کسب‌کارهای اینترنتی خواهیم بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.