ابر هیبریدی Hybrid) Cloud) چیست

ابر هیبریدی Hybrid) Cloud) چیست

Hybrid Cloud به یک ترکیب از زیر ساخت‌های ابر عمومی و ابر خصوصی به صورت یکپارچه گفته می‌شود که امکان استفاده از هر دو آنها در ابر هیبریدی وجود دارد. در واقع تمامی برنامه‌ها و اطلاعات ابر هیبریدی بین ابر خصوصی و ابر عمومی جابه‌جا خواهند شد.

وقتی که یک سازمان از یک پردازشگر حساس و گسترده استفاده می‌کند، این امکان برای آن وجود خواهد داشت تا با استفاده از ابر هیبریدی بدون اینکه به اطلاعات حساس و دیتا سنتر سازمان دسترسی داشته باشد و زیر ساخت‌هایی که در ابر خصوصی وجود دارد بهره‌برداری کرده و باعث گسترش و ارتقاء آن شود.

اهمیت ابر هیبریدی

با توجه به اینکه ابر هیبریدی فضای فیزیکی زیادی را اشغال نمی‌کند و نزدیک به محل کسب کارها قرار می‌گیرد، به صورت گسترده‌ای در حوزه‌های مالی از آن استفاده می‌شود. زمانی که داده‌ها و پردازش محاسبات Hybrid Cloud در فضای عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد باعث خواهد شد تا در استفاده از فضای فیزیکی صرفه جویی زیادی به عمل آید و برای انجام دادن کارها زمان کمتری صرف خواهد شد. از دیگر جاهایی که به صورت گسترده از فناوری هیبریدی استفاده می‌شود، حوزه بهداشت و درمان است. Hybrid cloud باعث انتقال اطلاعات بیماران در میان موسسه‌های درمانی و شرکت‌های بیمه خواهد شد.

در ابر هیبردی چه محیط‌هایی وجود دارد

در واقع می‌توان ترکیبی از محیط‌های ابر عمومی و ابر خصوصی را (ابر هیبریدی) دانست که ما در ادامه به برسی این دو محیط می‌پردازیم:

۱_ ابر خصوصی داخلی

یک محیط از ابر هیبریدی است که حاوی یک مرکز داده است و این داده‌ها به صورت کامل به یک شرکت اختصاص یافته است. نگهداری و حفظ و ایمنی ابر خصوصی را خود سازمان‌ها انجام می‌دهند و تمامی سرویس‌هایی که در ابر خصوصی وجود دارند توسط پروندها، داده‌ها و نرم افزار خصوصی دیگر به اشتراک گذاری گذاشته نخواهد شد.

۲_ ابر عمومی

ابر عمومی محیط دیگری است که در ابر هیبریدی قرار دارد و این سرویس ابری امکان دارد که شامل چندین مرکز داده و سرور باشد که توسط یک فروشنده خارجی به اجرا گذاشته می‌شود، این امکان نیز وجود دارد که ابر عمومی با استفاده از سرورهای منفرد و ماشین‌های مجازی توسط شرکت‌های گوناگونی به اشتراک گذاری گذاشته شود.

ابر هیبریدی چه ویژگی‌هایی دارد

  • ابر هیبرید امکان ترکیب کردن حافظه و منابع پردازشی را دارد که باعث به وجود آمدن یک واحد کلی می‌شود.
  • می‌تواند کارها را در میان محیط‌های گوناگونی جابه‌جا کند.
  • ابر هیبریدی باعث سازماندهی پردازش‌ها به صورت خودکار می‌شود.
  • باعث وصل شدن تعدادی کامپیوتر به یکدیگر خواهد شد.
  • ابر هیبریدی منابع جدید را تامین می‌کند زیرا سرعت گسترش بالایی دارد.
  • استفاده کردن از یک سیستم مدیریت یک پارچه از دیگر ویژگی‌های ابر هیبریدی است.

استفاده کردن از ابر هیبریدی چه مزایایی دارد

مزایای Hybrid Cloud شامل:

۱_ تنوع در فناوری

 با استفاده از ابر عمومی، در تجارت امکان استفاده از فناوری‌های قابل اجرای ابر خصوصی وجود دارد که این اتفاق را در پردازش داده‌های بزرگ می‌توان مشاهد کرد.

۲_ مدیریت کردن بالا بودن درخواست و تقاضا

زمانی که یک شرکت قصد دارد تا جلوی جهش ناگهانی حجم کاری را بگیرد، امکان اجرا کردن بیشترین فرآیند را در ابر خصوصی خواهد داشت و برای قدرت محاسباتی می‌تواند از یک ابر عمومی استفاده کند. به عنوان مثال زمانی که کاربران برای دریافت تخفیف‌ها بیش از حد معمول در یک وب‌سایت تجارت الکترونیک حضور خواهند داشت.

۳_ انعطاف پذیری بالا

وقتی که از ابر هیبریدی استفاده شود، به راحتی می‌توان روش دیگری را برای استقرار آن اجرا کرد. مثلا زمانی که یک کسب کار تمایل داشته باشد که به سمت استقرار ابر انحصاری عمومی قدم بردارد وقتی که ذخیره سازی و یا فرآیند‌هایی که در کسب کار وجود دارد در گذشته در یک ابر عمومی انجام شده باشد، انجام دادن این پروسه به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

۴_ پشتیبانی مناسب برای به وجود نیامدن اختلال

از دیگر مزایای ابر هیبریدی این است که اگر یک ابر به هر دلیلی خراب شود، شرکتی که از آن استفاده می‌کند می‌تواند از ابر دیگر استفاده کرده و با این کار از قطع شدن خدمات جلوگیری کند.

استفاده کردن از ابر هیبریدی چه معایبی دارد

معایب ابر هیبریدی عبارتند از:

 ۱_ ایجاد یکپارچگی پیچیده‌تر

هماهنگ کردن و ایجاد ارتباط میان ابرهای امر مهمی است و در زمان به وجود آوردن این بستر در ابر هیبریدی باید مراحل پیچیده‌تری را انجام داد.

۲- امکان شکل‌گیری حمله بزرگتر

زمانی که زیر ساخت یک شبکه پیچیده‌تر می‌شود امکان بیشتری برای نفوذ و آسیب رساندن به آن شبکه وجود خواهد داشت.

سخن پایانی

ابر هیبریدی می‌تواند باعث برقراری یک ارتباط کاری آسان در محیط‌های کاری شود و کارهایی مانند آنالیز کردن داده‌ها، مدیریت پیام رسان‌های داخلی، مدیریت کردن فایل‌ها و برنامه‌ریزی از فعالیت‌هایی هستند که در محیط‌های کاری انجام می‌شود. زمانی که از ابر هیبریدی استفاده می‌شود انجام دادن این کارها به راحتی امکان پذیر است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.