افزونه یا پلاگین (Plugin) چیست؟

افزونه یا پلاگین (Plugin) چیست؟

زمانی که شما یک گوشی هوشمند از بازار خریداری می‌کنید یک سری برنامه در خود گوشی وجود دارد که امکانات اولیه محسوب می‌شوند ولی اگر شما دنبال امکانات بیشتری برای گوشی موبایلتان هستید باید آن برنامه‌ها را تهیه کنید و روی گوشی موبایل نصب کنید. درمورد سیستم مدیریت محتواها مانند وردپرس به همین شکل است.

زمانی که شما یک وب‌سایت را با وردپرس طراحی و راه‌اندازی می‌کنید بر روی خود سیستم یک سری امکانات وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید، اما اگر دنبال امکانات بیشتری هستید باید افزونه یا پلاگین مورد نظرتان را تهیه کنید و بر روی سیستم مدیریت محتوا نصب کنید و اگر نیاز بود می‌توانید افزونه یا پلاگین را برای وب‌سایت خودتان برنامه‌نویسی کنید.

Plugin

نرم‌افزارهای مکمل و کوچکی که با قرار گرفتن در کنار نرم‌افزارهای کاربردی بزرگتر امکانات و قابلیت‌های بیشتری را به آن اضافه خواهد کرد، را افزونه یا پلاگین گویند. هر مرورگری امکان دارد که دارای چند افزونه یا پلاگین باشد، شاید از لحاظ کاربردی افزونه‌ها در مرورگر نقش مفید و اساسی را ایفا کنند اما امکان دارد که حافظه مصرفی مرورگر پر شود که این عامل می‌تواند عملکرد و سرعت در مرورگر را تحت شعاع خودش قرار دهد و باعث کند شدن آن شود.

افزونه یا پلاگین خودشان به تنهایی یک محصول جدا به حساب نمی‌آیند و باید در کنار یک محصول قرار گیرند تا اجزای از آن محصول باشند. افزونه یا پلاگین را باید یک بخش جدائی ناپذیر در حوزه‌ی وب گردی دانست و نقش اساسی را در این حوزه ایفا می‌کنند.

چند نمونه از نرم‌افزارهای که از افزونه یا پلاگین استفاده می‌کنند

در ادامه به برسی چند نرم‌افزاری که برای بهره‌وری بهتر از پلاگین‌ها استفاده می‌کنند می‌پردازیم:

1- در نرم‌افزارهای گرافیکی

در این نرم‌افزارها برای پشتیبانی از فرمت‌های مختلف عکس و همچنین برای ویرایش عکس از افزونه یا پلاگین استفاده می‌شود، یک نمونه از این نرم‌افزارها برنامه فوتوشاپ است که از افزون‌ها بهره می‌برد.

2- اپلیکیشن‌های ویرایش صوتی

در این نوع از برنامه‌ها برای پردازش و تولید ویرایش صدا از افزونه‌ها استفاده می‌شود و که کارآیی خوبی در کیفیت صدا دارند، از این برنامه‌ای تولید صدا می‌توان به افزونه‌های ARDOUR و AUDACITY اشاره کرد.

3- ویرایشگرهای متن

برنامه‌های که توسط آنها می‌شود متن‌ها را ویرایش و تصیح کرد، از پلاگین برای پشتیبانی زبان‌های گوناگون برنامه خودشان استفاده می‌کنند، مثلا نرم افزارJEDIT یک نمونه از ویرایشگر متن محسوب می‌شود که از پلاگین استفاده می‌کند.

4- شبیه سازهای کنسول بازی‌های کامپوتری

از این پلاگین‌ها برای پلتفرمی که قرار است بازی مورد نظر برروی آن نصب شود استفاده می‌کنند.

5- استفاده در سرویس‌های ایمیل

کسانی که از ایمیل استفاده می‌کنند می‌توانند با استفاده از افزونه‌ی PRETTY GOOD PRIVACY برای انجام کارهای رمزنگاری و رمزگشای استفاده کنند و این نشان دهنده کاربرد مفید افزون‌ها در سرویس‌های پیام رسان است.

6-استفاده در مرورگرها

حتی استفاده از افرونه در مرورگرهای مثل کروم که به آنها اکتنشن می‌گویند ضروری است.

 افزونه و پلاگین در وردپرسی

می‌دانید که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای رایگان محسوب می‌شود که علی رغم متن باز بودنش این امکان را برای کاربران محیا می‌سازد که بدون داشتن علم در زمینه کد‌نویسی و برنامه‌نویسی یک وب‌سایت وردپرسی را راه‌اندازی کنند، در واقع افزونه‌های وردپرس هم مانند خود وردپرس کد باز محسوب می‌شوند و نیازی نخواهید داشت که برای استفاده کردن از آنها کد‌نویسی کنید.

چند نکته مهم درباره افزون‌های وردپرس

نکات مهمی که در افرونه‌های وردپرسی وجود دارد شامل:

۱_ بروز رسانی کردن افزون‌ها

اگر از کسانی هستید که به طور مرتب از افزون‌ها در وب‌سایتتان استفاده می‌کنید باید آنها را بروزرسانی کنید تا در معرض خطرات امنیتی قرار نگیرید، 3 هدفی که توسعه دهندگان افزونه اقدام به بروز رسانی آنها می‌کنند و به آنها اهمیت می‌دهند عبارتند از:

1- از بین بردن مشکلات و خطاهای صورت گرفته در افزون‌ها

2- همراهی کردن افزون‌ها با هسته وردپرس به دلیل اینکه این هسته همیشه در حال تغییر است

3- اضافه کردن هر قابلیت جدیدی

۲_ استفاده کمتر و بهینه از پلاگین

به دلیل اینکه اگر تعداد پلاگین‌های وب‌سایت شما زیاد باشد امکان دارد تداخلی در وب‌سایت ایجاد کند، هر چقد بتوانید از آنها کمتر استفاده کنید وب‌سایتتان از سرعت بالاتری برخوردار خواهد بود، پس تا می‌توانید در صورت استفاده نکردن از آنها تعداد آنها را کم کنید.

۳_ ایجاد مشکل توسط افزون‌ها

زمانی پیش می‌آید که وب‌سایت شما دچار مشکلی می‌شود که آن مشکل جدید است و از قبل وجود نداشته است، بهترین کاری که می‌توانید در چنین مواقعی انجام دهید این است که تمامی پلاگین‌ها را به صورت دانه به دانه پاک کرده و بعد اقدام به نصبشان کنید، در هنگام نصب آنها هر کدام را که باعث به وجود آمدن مشکل شده‌اند را شناسائی کرده و اقدام به حذفش کنید.

۴_ افزونه را از جاهای امن نصب کنید

به این نکته توجه داشته باشید که به هنگام نصب و راه‌اندازی پلاگین، آنها را از جاهای مورد اعتماد دانلود و نصب کنید زیرا به دلیل اینکه افزونه می‌تواند یک شکاف امنیتی در وب‌سایت به وجود بیاورد اگر پلاگین توسط توسعه دهندگان کاردان و ذبده مورد تائید قرار نگرفته باشد، می‌تواند خطرناک باشد.

پلاگین یا افزونه چه مزیت‌های دارد

1- صرفه جوئی در زمان، شما وقتی که زمان بیشتری را برای انجام کارهایتان داشته باشید می‌توانید با سرعت بیشتری کارهایتان را انجام دهید و این عامل سبب می‌شود تا بتوانید درآمدزایی بیشتری داشته باشید.

2- استفاده کردن از امکانات کاربری زیادی که افزون‌ها دارند که با توجه به آن می‌توانید تمامی کارهایتان را انجام دهید.

3- با استفاده کردن از پلاگین می‌توانید وب‌سایتتان را شخصی سازی کنید.

4- ویژگی خیلی مهمی که در پلاگین‌ها وجود دارد قابل اعتماد بودن آنها برای انجام کارهای اینترنتی را نشان می‌دهد.

سخن پایانی

افزونه و پلاگین می‌توانند بر روی برنامه‌ای دیگر نصب و راه‌اندازی شوند و امکانات زیادتری را به شما ارائه دهند، پلاگین‌ها به دلیل آنکه به خودی خود فاقد کارائی هستند با نصب شدن بر روی یک برنامه دیگری کارایی خودشان را نشان خواهند داد.

اگر بخواهیم هدف از خلق پلاگین را شرح دهیم به جز یک هدف کلی نمی‌توان سخنی گفت “راحتر کردن کارهای برای وبمستران، صاحبین وب‌سایت، کاربران و مشتریان”. با این امکان مشاغل و صاحبین وب‌سایت فرصت خوبی را در اختیار دارند تا با استفاده از پلاگین‌ها و افزون‌ها خدمات بهتر و باکیفیت‌تری را به اشخاص ارائه دهند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.