الگوریتم موبایل گدون (mobile geddon) چیست؟

الگوریتم موبایل گدون (mobile geddon) چیست؟

تصور کنید که شما صاحب یک وب‌سایت اینترنتی هستید که و در زمینه مربوط به کسب‌کارتان در وب سایت فعالیت دارید، تمامی تلاش شما این است که در این سایت بهترین خدمات را به کاربران و مشتریان ارائه دهید و بتوانید از این طریق درآمد خودتان را افزایش دهید. وب‌سایت شما از هر لحاظی خوب و مناسب است به طور مثال محتواهای مفید و ارزشمندی را در آن قرار داده‌اید و از گرافیک بالایی برخوردار است اما از قابلیت ریسپانسیو برخوردار نیست.

آیا وب‌سایت شما به درستی طراحی و راه‌اندازی شده است؟ آیا کاربران در زمان مشاهده سایت شما با مشکل روبرو نخواهند شد؟ زمانی که وب‌سایت به صورت واکنش گرا طراحی و راه‌اندازی می‌شود این قابلیت را دارد تا کاربران با تمامی ابزارهای دیجیتال هوشمند سایت شما را در تمامی ابعاد مشاهده کنند و به راحتی به تمامی صفحات سایت دسترس داشته باشند.

معرفی الگوریتم موبایل گدون

الگوریتم موبایل گدون (mobile geddon) به الگوریتمی گفته می‌شود که هدف اصلی آن مقابله و حذف وب‌سایت‌هایی است که قابلیت نمایش به صورت ریسپانسیو را نداشته باشند، قابلیت نمایش در موبایل و تبلت. این الگوریتم گوگل در سال 2014 و توسط موتورهای جستجوگر گوگل معرفی شد و نقش اساسی را در نمایش سایت‌ها ایجاد کرد است. با توجه به امکانی که گوگل برای وب‌سایت‌ها فراهم کرده است اگر سایتی از قابلیت ریسپانسیو بودن برخوردار نباشد شانس اینکه در نتایج جستجو جایگاه مناسبی را به دست بیاورد بسیار کم می‌شود، یکی از اولویت‌‌های گوگل برای نمایش دادن وب‌سایت‌ها در صفحات بالای نتایج جستجو واکنشگرا بودن سایت‌ها است.

الگوریتم موبایل گدون یکی از الگوریتم‌های مهم و کاربردی گوگل است که وب‌سایت‌ها را برای سازگاری با تبلت و موبایل مورد سنجش قرار می‌دهد. به سایت‌هایی که از این قابلیت برخوردار باشند و این امکان نمایش را برای کاربران فراهم سازند موبایل فرندلی می‌گویند. گوگل در زمان معرفی این الگوریتم اظهار داشت که قابلیت موبایل فرندلی بودن را به عنوان یک سیگنال انتخاب کرده است و این روش رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها را گسترش خواهد داد.

الگوریتم موبایل گدون چه مواردی را در سایت‌ها مورد برسی قرار می‌دهد

زمانی که یک وب‌سایت موبایل فرندلی محسوب شود باید یک سری موارد را دارا باشد، الگوریتم موبایل گدون در زمان بازدید از سایت موارد زیر را مورد برسی قرار می‌دهد:

1- قرار داشتن یک فاصله مناسب در میان لینک‌های داخلی و خارجی یک صفحه از وب‌سایت

2- متن سایت باید خوانا باشد

3- قابلیت نمایش دادن همه آیتم‌های دسکتاپ بر روی تبلت و تلفن همراه

 4- واکنشگرا بودن وب‌سایت

5- قابلیت به نمایش در آمدن سایت در هر ابعادی و باید در تمامی نمایشگرها سازگار باشد و به درستی نمایش داده شود

6 – وب‌سایت باید از ابزار فلش استفاده نکند زیرا این ابزار در موبایل کاربردی نخواهد داشت

با توجه به آماری که در سال 2016 گرفته شده قریب به 51 درصد از کاربران در زمان استفاده از اینترنت از موبایل استفاده می‌کنند در صورتی که کاربرانی که توسط دستگاه‌های دسکتاپ وارد اینترنت می‌شوند 48 درصد هستند. با توجه به این آمار گوگل می‌توانست درآمد خودش را افزایش دهد و بستری را فراهم سازد تا کاربران به راحتی بتوانند با تمامی وسایل دیجیتال از خدمات اینترنت بهرمند شوند.

الگوریتم موبایل گدون چه وب‌سایت‌هایی را جریمه می‌کند

  • سایت‌هایی که دارای محتواهای بی‌کیفیت و ناخوانا هستند و مفهوم درستی را به کاربران نمی‌رسانند.
  • وب سایت‌هایی که صفحات آنها از قابلیت ریسپانسیو برخوردار نمی‌باشد.
  • سایت‌هایی که از افزونه‌ها و پلاگین‌های مشکل ساز را مورد استفاده قرار می‌دهند.
  • وب سایت‌هایی که از جلوهای بصری و پیکربندی مناسب برخوردار نیستند و احساس خوبی را به کاربران انتقال نمی‌دهند .

الگوریتم موبایل گدون چه خصوصیاتی دارد

1- این الگوریتم هیچ حد وسطی ندارد، در هنگام برسی سایت‌ها یا گزارش فرندلی بودن وب‌سایت را می‌دهد و یا فقدان این امکان را گزارش خواهد داد.

2- تمامی صفحات وب سایت‌ها را به صورت تک تک مورد برسی قرار می‌دهد که با وجود این نوع برسی اگر صفحاتی از یک سایت واکنشگرا نبودند بر روی آن صفحات وب‌سایت که از امکان موبایل فرندلی برخوردار است تاثیر منفی نخواهد گذاشت.

3- یکی دیگر از خصوصیات مهم و مفیدی که در الگوریتم موبایل گدون وجود دارد قابلیت real time بودن آن است. در واقع شما زمانی که قصد داشته باشد در سایتتان تغییرات مثبتی را ایجاد کنید و امکان ریسپانسیو بودن را برای سایت فراهم سازید به واسطه‌ی این تغییر مثبت و مفید امکان ارتفاء و رتبه وب‌سایت شما وجود خواهد داشت.

الگوریتم موبایل گدون چه تاثیراتی را بر روی سئوی سایت می‌گذارد

 از زمانی که گوگل موبایل فرندلی بودن برای سایت‌ها یکی از اولویت‌های مهم خود قرار داده است، در جایگاه وب‌سایت‌ها تغییرات زیادی ایجاد شده است. مثلا وب‌سایت‌هایی که از این فرصت به خوب استفاده کرده‌ و به صورت ریسپانسیو طراحی شده‌اند رتبه و جایگاه مناسبی را به دست آورده‌اند، از طرفی دیگر وب‌سایت‌هایی وجود دارند که با چشم پوشی از این موضوع رتبه وجایگاهشان را از دست داده‌اند و به رتبه‌های پایین تنزل داشته‌اند.

اگر بخواهیم سایتمان از گزند الگوریتم mobile geddon در امان باشد چه مواردی را باید رعایت کنیم

  • در قرار دادن فاصله لینک‌ها توجه داشته باشید که نزدیک هم لینک‌ها را قرار ندهید، زیرا زمانی که کاربر قصد داشت روی آنها کلیک کند بتواند به راحتی این کار را انجام دهد.
  • زمانی که قصد دارید یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید از همان ابتدا سایت را به صورت ریسپانسیو طراحی کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید.
  • شما می‌توانید با برسی کردن تمامی بخشهای مهم وب‌سایتتان در یک گوشی و تبلت این اطمینان را کسب کنید که سایت شما به خوبی در این وسایل قابل نمایش می‌باشد.
  • استفاده کردن از ابزارهای فلش کار مفیدی نیست و سعی کنید از آن استفاده نکنید.
  • برسی کردن اندازه متن‌های استفاده شده در محتوای سایت، این متن‌ها باید به صورت مناسبی در گوشی و تبلت نمایش داده شوند.

سخن پایانی

 الگوریتم موبایل گدون این امکان را فراهم ساخته است تا وب‌سایت‌ها اهمیت ریسپانسیو بودن را به درستی احساس کند و با این قابلیت کاربران و مشتریان زیادی را به سمت خودشان سوق دهند. اگر شما به عنوان یک وبمستر تا به امروز از سایتی استفاده می‌کردید که واکنشگرا نبوده است پیشنهاد ما به شما این است که برای از دست ندادن مشتریانتان هر چه زودتر وب‌سایت خود را موبابل فرندلی کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.