بازاریابی چابک چیست؟ 6 مرحله پیاده‌سازی آن

بازاریابی چابک چیست؟ 6 مرحله پیاده‌سازی آن

بازاریابی چابک به نوعی شیوه مدیریتی گفته می‌شود که برای سرعت بخشیدن به پروژه‌های بزرگ و صرف کردن زمان کمتر مورد استفاده قرا می‌گیرد و باعث خواهد شد تا پروژه‌ها به چند بخش کوچک و منظم‌تری تقسیم شوند که برای بالا بردن بازده و موفقیت بیشتر افراد در این بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از بازاریابی چابک برای اولین بار برنامه‌نویسان استفاده کردند و به مرور زمان نیز بازاریابان توانستند با اعمال تغیرات مثبتی در این شیوه آنها نیز از این روش استفاده کنند. بازاریابی چابک یک نمونه کپی از روش مدیریت چابک است که مورد استفاده برنامه‌نویسان است. دلیل اینکه بخش زیادی از مدیریت چابک و بازاریابی چابک همانند یکدیگر است، این است که بازاریاب‌ها توانسته‌اند با توجه به امکاناتی که در متد چابک وجود دارد کارهای خود را به درستی مدیریت کنند و با استفاده از این روش شاهد رشد در کارهای خود باشند.

بخش‌های مدیریت بازاریابی چابک

برای درک بهتر بخش‌های مهم بازاریابی چابک در ادامه با ما همراه باشید:

۱_ داستان مشتری

باید از دیدگاه مصرف کنند پی برد که آنها به چه محصولی نیازمند هستند، با توجه به این موضوع باید از بخش داستان مشتری استفاده کرد. این بخش به بیان نظر مشتری و دیدگاه او در مورد کالای مورد نظر می‌پردازد. شما می‌توانید برای مشتری یک داستان را بسازید و نظر مشتری را در مورد یک محصول مناسب و با ارزش جویا شوید.

۲_ بک لاگ محصول

در واقع به یک لیست از محصول گفته می‌شود که کاربر انتظار دارد مشخصات محصول نهایی را در آن یافت کند. بک لاک را می‌توان یک نقشه راهنما دانست و توسط صاحب محصول این لیست گرفته خواهد شد.

۳_ اسگرام مستر

اسگرام می‌تواند پروژه‌های بزرگ را به بخش‌های کوچکتر و جمع جورتری تبدیل کند و در مدیریت چابک یک کاربرد مهم دارد که از آن به عنوان یک چارچوب یاد می‌شود. زمانی که یک پروژه به بخش‌های گوناگونی تبدیل می‌شود باعث خواهد شد تا یک پروژه کامل و جامع شکل گیرید و می‌توان با استفاده از آن هر بخش را به صورت مستقل و جداگانه مدیریت کرد.

۴_ اسپرینت

مهم‌ترین هدفی که مدیریت چابک دنبال می‌کند مدیریت و درست استفاده کردن از زمان است. اسپرینت به مقدار زمانی گفته می‌شود که در یوز استوری مشخص می‌شود و اعضای تیم زمان مورد نیاز اسپرینت را مشخص می‌کنند.

۵_ اسکرام روزانه

همان طور که از نام این اسکرام پیداست به صورت روزانه جلساتی برگزار خواهد شد تا یافت‌های روز قبل مورد ارزیابی قرار گیرید. اگر قرار باشد که در هر کدام از بخش‌ها تغییراتی صورت گیرد در اسکرام روزانه اعلام خواهد شد.

۶_ روش کانبان

به روشی که در آن تیم‌های مختلف پروژه روند چگونگی کارکرد را به تصویر می‌کشند کانبان گفته می‌شود. در این روش با استفاده از یک برد روی دیوار و یا توسط یک صفحه گرافیکی قسمت‌های گوناگون تیم اسکرام را مشخص می‌کنند. هدف مهمی که روش کانبان دنبال می‌کند از بین رفتن هرج مرج و تمرکز بیشتر بر روی پروژه است.

مزایای مدیریت چابک

  • زمانی که شما به صورت مناسبی اولویت‌های خودتان را مشخص کردید می‌توانید به بهترین شکل بخش فروش یک شرکت را در بهتربن مسیر قرا دهید و شاهد فروش بیشتری باشید.
  • بازاریابی چابک تمامی وظایف را در قسمت‌های مختلف مشخص خواهد کرد و بر روی ارتباط به صورت شفافی متمرکز خواهد شد.
  • با استفاده از بازاریابی چابک می‌توانید زمان خود را مدیریت کنید و در کمترین زمان بهترین نتیجه ممکن را شاهد باشید.
  • به دلیل اینکه در بازاریابی چابک مشتری مداری از اولویت‌های مهم محسوب می‌شود، می‌توانید مشتری‌های را در کارها دخیل کنید و همیشه نظرات آنان را نیز جویا شوید.
  • به دلیل اینکه متد چابک این بستر را برای شما فراهم می‌سازد تا با روند بازار همسو حرکت کنید دیگر نگران تغییرات ناگهانی و استراتژی‌های عجیب نخواهید بود.

مراحل پیاده سازی بازاریابی چابک

1- اول باید صاحب محصول لیستی را از تمامی محصولاتش تهیه کند.

2- تهیه کردن یک لیست از یوزاستوری‌ها با کمک گرفتن از اعضای تیم و کسانی که در پروژه مشغول هستند.

3- برای اینکه هدف مشخص باشد می‌توانید یک لاگ محصول نیز طراحی کنید.

4- با برگزاری جلسات روزانه برای هر کدام از یوز استوری‌ها زمان مناسبی را مشخص کنید.

5- در این مرحله می‌توانید با استفاده از متد کانبان نقش اعضای تیم خود را به درستی مشخص نمائید.

6- با برگزاری جلسات به صورت روزانه روند رشد و پیشرفت برسی خواهد شد.

سخن پایانی

زمانی که شما قصد داشته باشید یک پروژه بزرگ را مدیریت و رهبری کنید، مدیریت زمان می‌تواند نقش اساسی و مهمی را در موفقیت و رشد شما ایفا کند ولی نحوه مدیریت زمان در کاراهای بزرگ کار ساده‌ای نیست. روش‌های گوناگونی وجود دارند که شما می‌توانید با استفاده از آنها زمان را مدیریت کنید و هر کدام از این روش‌ها با توجه به شرایط و نوع پروژه با یکدیگر متفاوت خواهند بود. شما می‌توانید با استفاده از بازاریابی چابک راهکارهایی هوشمندانه‌ای را برای انجام دادن کارهایتان اتخاذ کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.