تفاوت دیجیتال مارکتینگ با نتورک مارکتینگ در چیست؟ 4 تفاوت اصلی بین آنها

تفاوت دیجیتال مارکتینگ با نتورک مارکتینگ در چیست؟ 4 تفاوت اصلی بین آنها

امروزه در تجارت الکترونیک از اصطلاحات رایجی استفاده می‌شود که می‌توان شباهت زیادی را در میان برخی از آنها مشاهده کرد. افرادی که به تازگی فعالیت خودشان را در فضای نامحدود اینترنت شروع کرده‌اند ممکن است نتوانند به درستی این شباهت را تشخیص دهند. از جمله اصطلاحاتی که در این حوزه وجود دارد و اغلب افراد آنها را یکی می‌پندارند ((دیجیتال مارکتینگ و نتورک مارکتینگ )) است، به راستی تفاوت دیجیتال مارکتینگ با نتورک مارکتینگ در چیست؟

ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تفاوت دیجیتال مارکتینگ با نتورک مارکتینگ بپردازیم، در بخش اول به تعریف خلاصه‌ای از این دو خواهیم پرداخت و در ادامه به برسی تفاوت‌های میان آنها می‌پردازیم. برای درک بهتر این دو اصطلاح کاربردی تا آخر این مطلب ما را یاری کنید.

نتورک مارکتینگ

نتورک مارکتینگ به یکی از روش‌های معرفی کسب و کار گفته می‌شود که در این مدل تعدادی از افراد به یک شبکه برای فروش محصول و خدمات اعتماد کرده و تمامی کارهای فروش و بازاریابی برعهده این افراد خواهد بود.

در واقع این روش از طریق افراد زیادی که وارد این شبکه می‌شوند جلو خواهد رفت (کسب کار فرد به فرد جلو). اگر بخواهیم نتورک مارکتینگ را رسم کنیم باید آن را به شکل یک هرم ترسیم کرد که در راس این هرم کارخانه، تولید کننده و یا صاحب برند حضور دارد و در زیر مجموعه‌های این هرم افراد زیادی وجود دارند که تعداد آنها مدام در حال افزایش می‌باشد.

نتورک مارکتینگ به بازاریابی هرمی نیز معروف است. در این روش نیاز نیست که تبلیغات به صورت گسترده‌ای انجام گیرد زیرا در نتورک مارکتینگ تبلیغ کنندگان همان مشتریانی هستند که وارد این شبکه شده‌اند و مشغول انجام دادن همان فعالیت هستند.

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یکی دیگر از روش‌های بازاریابی و فروش است که با استفاده از این روش می‌توانیم محصولات و خدماتی را که داریم در اختیار کاربران و مخاطبان نیز قرار دهیم.

معرفی و فروش یک محصول و خدمات در فضای دیجیتال مارکتینگ در یک فضای دیجیتال و به صورت آنلاین انجام می‌شود. روش تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ از طریق ابزار الکترونیک و به صورت اینترنتی انجام می‌شود و شما از این طریق می‌توانید محصولات خودتان را به افراد ارائه کرده و کسب و کارتان را به آنها معرفی کنید.

در ادامه به بررسی چند نمونه از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ اشاره خواهیم کرد:

  • بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی موتورهای جستجو
  • بازاریابی محتوایی

برسی تفاوت دیجیتال مارکتینگ با نتورک مارکتینگ

در ادامه به برسی تفاوت دیجیتال مارکتینگ با نتورک مارکتینگ خواهیم پرداخت تا شما با درک درستی از این دو دست یابید:

1- ارتباطی میان بازاریابی و نتورک مارکتینگ وجود ندارد

این تصور که کار دیجیتال مارکتینگ با نتورک مارکتینگ یکی است کاملا تصور اشتباهی است زیرا در دیجیتال مارکتینگ فقط به معرفی یک محصول و خدمات از یک شرکت خاص پرداخته خواهد شد و هیچ برنامه‌ای برای اینکه بازاریابی‌های دیگری را برای گسترش اضافه کنند وجود نخواهد داشت. در صورتی که در نتورک مارکتینگ افرادی که در این شاخه به فعالیت مشغول هستند یکی از وظایف مهمی که دارند این است که افراد دیگری را به عنوان زیر مجموعه به هرم مورد نظر وصل کنند و از این طریق می‌توانند شبکه‌ای را که مشغول فعالیت در آن هستند را گسترش دهند.

2- سود و درآمد آنها یکی نیست

از دیگر تفاوت دیجیتال مارکتینگ با نتورک مارکتینگ این است که در نتورک مارکتینگ سود و درآمد به فعالیت افراد دیگر و تعداد اعضای آن شبکه بستگی دارد و در واقع هر چقدر در یک هرم نتورک مارکتینگ تعداد افراد بیشتری برای فعالیت وجود داشته باشد، میزان سود و درآمد آنها نیز بیشتر است و این مقدار ثابت نمی‌ماند. بالعکس در دیجیتال مارکتینگ کسب درآمد بدین صورت نیست و این میزان برای هر دو متفاوت است.

3- رقابتی که در رسانه الکترونیک و افراد وجود دارد

یکی از مهم‌ترین تفاوت دیجیتال مارکتینگ با نتورک مارکتینگ رقابتی است که در میان افراد و رسانه وجود دارد. در نتورک مارکتینگ، رسانه همان افرادی هستند که در این فضا مشغول فعالیت هستند. این افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم تشکیل دهنده یک هرم هستند و با بازاریابی که انجام می‌دهند محصولات و خدمات شرکت و تولیدکننده را به فروش می‌رسانند و در قبال این کار پورسانتی را دریافت خواهند کرد. در حالی که در دیجیتال مارکتینگ فروش محصولات و خدمات از طریق پلتفرم‌های آنلاین صورت می‌گیرد.

4- هزینه‌ای که برای این دو باید پرداخت کرد

چگونگی تبلیغات را باید از دیگر تفاوت دیجیتال مارکتینگ با نتورک مارکتینگ دانست. تبلیغات در نتورک مارکتینگ به این صورت است که افراد به یک هرم وارد می‌شوند و از این طریق می‌تواند محصولات و خدماتی را که نیاز دارند خریداری کنند. همچنین افراد این امکان را دارند تا در فضاهای دیگری این محصولات را به صورت خرده فروش و عمده فروش به دیگران نیز ارائه دهند. به بیان دیگر این چنین می‌توان گفت که هزینه تبلیغات و بازاریابی در نتورک مارکتینگ رایگان است، اما در دیجیتال مارکتینگ به دلیل اینکه افراد زیادی جذب محصولات شما می‌شوند باید هزینه‌ی زیادی را برای تبلیغات آن پرداخت کنید و در واقع بخش مهمی از دیجیتال مارکتینگ وابسته به تبلیغات است.

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی تفاوت دیجیتال مارکتینگ با نتورک مارکتینگ پرداختیم و فضاهایی را که در این دو روش وجود دارد برای شما شرح دادیم تا شما به شکل بهتری تفاوت‌های میان این دو را تشخیص دهید. اگر در هریک از این دو فضا فعالیت داشته‌اید و قصد دارید تا تجربه خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید در بخش نظرات می‌توانید تجربه خودتان را با ما در میان بگذاريد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.