داده کاوی (Data Mining) چیست‌ | 7 کاربرد مهم آن

داده کاوی (Data Mining) چیست‌ | 7 کاربرد مهم آن

تمامی شرکت‌ها و سازمان‌ها با داده‌های زیادی روبرو هستند که مقدار این داده‌ها بستگی به حجم کاری شرکت و مجموعه داشته و اکثر آنها از رفتار مشتریان گرفته می‌شود. اطلاعاتی مانند سن افراد، جنسیت، محل زندگی، تحصیلات، میزان خرید، انتقادات، شکایات و تعداد دفعات خرید از جمله داده‌هایی هستند که جزو اطلاعات افراد در شرکت‌ها و سازمان‌ها قلمداد می‌شوند. داده کاوی اطلاعاتی مفید و هدفمند در جهت بهبود عملکرد را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اصولا بسیاری از شرکت‌ها با انبوه زیادی از این داده سروکار دارند و این اطلاعات را به ثبت و ضبط می‌رسانند، ولی باید به این نکته توجه داشت که تنها با در اختیار داشتن این داده‌ها نمی‌توان در تجارت و کسب کار موفق ظاهر شد و باید بتوان یک الگوی رفتار مناسب و ارزشمند از مشتریان به دست آورد. داده کاوی (Data Mining) همان تکنیکی است که شما را قادر خواهد ساخت تا از طریق آن به تمامی اطلاعات و داده‌هایی که کسب کار و تجارت شما را رونق می‌بخشد، دست یابید.

Data Mining

اطلاعات و داده‌های خام را می‌توان از طریق مصاحبه و تحقیقات، مشاهده رفتار مشتریان و یا از طریق تراکنش که در بازار صورت می‌گیرد شناسایی و جمع آوری کرد و بعد باید روند پنهانی را که در این داده‌ها و اطلاعات وجود دارد شناسایی شود که با استفاده از این روش اطلاعات ارزشمندی در اختیار بازاریابان قرار خواهد گرفت، با کمک این اطلاعات می‌توان تصمیمات استراتژیک را با ایده‌پردازی بهتری انجام داد.

انواع دسته‌های داده کاوی

داده کاوی به دو دسته هدایت شده و هدایت نشده تقسیم می‌شود:

دسته هدایت شده

 در این نوع داده کاوی تمامی تلاش بر این است تا تعدادی از زمینه‌های هدف‌گیری مانند اطلاعات مربوط به درآمد‌زایی را طبقه‌بندی کنند.

دسته هدایت نشده

در این نوع از داده کاوی تمامی تلاش بر این است تا در بین گروه‌های موجود، رکوردها الگوهای تشابهی را بدون اینکه از زمینه خاصی استفاده شود پیدا کند.

چند نمونه اجرا شده داده کاوی

در ادامه به نمونه‌های اجرا شده Data Mining اشاره خواهیم کرد:

۱_ استفاده از داده کاوی در زمینه هتل‌داری

در لاس وگاس آمریکا یک هتل مشهور برای اینکه بتواند رضایت مشتریانش را بالا ببرد اقدام به استفاده کردن از الگوریتم داده کاوی کرد و توانست با استفاده از داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده از مسافران، به وسیله پرسش‌نامه‌ای که در اختیار آنها قرار می‌داد بتواند عواملی که باعث بازگشت دوباره مسافران به هتل شود را به دست آورد. این هتل با طبقه‌بندی کردن این داده‌ها توانست مسافرانی را که به هتل وفادار هستند را به خوبی شناسایی و پیدا کند، این عامل به پیشرفت زیاد این هتل منجر شده است.

۲ _ استفاده از داده کاوی در مدیریت ریسک

در کشور کانادا یکی بانک بزرگ توانسته است تا یک مدلی را برای اطلاعات با استفاده از داده کاوی ایجاد کند که با استفاده از آن می‌تواند به خوبی آنالیز کند که با بهترین روش میزان برگشت وام‌هایی که به افراد می‌دهد را محاسبه کرده و ایجاد هر گونه تقلبی در حساب‌های افراد را به خوبی برسی کرده و این مشکلات را حل کند.

۳_ استفاده از داده کاوی در زمینه صنعت

فولاد سازی پوهانگ یک شرکت بزرگ است در کشور کره جنوبی و در زمینه فولاد فعالیت دارد، این شرکت برای اینکه بتواند در کوره‌هایش صرفه‌جویی در مصرف انرژی داشته باشد، اقدام به استفاده کردن از الگوریتم داده کاوی کرده است و با این کار تا 15 درصد از هدر رفتن انرژی جلوگیری کرده است. این شرکت از زمانی که از داده کاوی استفاده می‌کند توانسته است تا سود بیشتری را به دست آورده و فروش بالایی را تجربه کند.

داده کاوی چه ویژگی‌های دارد

1- می‌تواند نتایج خروجی را پیش بینی کند

2- تمرکز بالایی بر روی مجموعه پایگاه اطلاعات و داده‌های بزرگ دارد

3 – الگوها را به صورت اتوماتیک کشف می‌کند

4 – اطلاعات مناسب و مفید اجرایی را به وجود خواهد آورد

داده کاوی چه کاربردهایی دارد

کاربرده‌های داده کاوی شامل:

۱_ بهینه‌سازی کردن سبد محصولات

برای اینکه بتوانید سبد مخصول با کیفیتی را ایجاد کنید باید اقدام به شناسایی کردن محصولات زیان‌آور، محصولات پر فروش و محصولات سود‌آور کنید.

۲_ طول عمری مشتریان را مورد برسی قرار می‌دهد

زمانی که شما از داده کاوی استفاده می‌کنید این امکان برای شما وجود دارد تا بتوانید مقدار سود به دست آورده از هر مشتری در هر مرحله را به دقت برسی کرده و چرخه عمر مشتری را مورد برسی قرار دهید.

۳_ برسی عملکرد یک برنامه بازاریابی

برای اینکه بتوانید مشخص کنید برنامه بازاریابی و تبلیغاتی شما دارای چه اثرات پنهان و آشکاری بوده است، می‌توایند با استفاده از داده کاوی برای آینده تصمیمات روشنی را بگیرید.

۴_ فروش را پیش بینی می‌کند

شما این امکان را خواهید داشت تا با استفاده از اطلاعات گذشته و بهروری از الگو میان داده‌ها پیش بینی فروش خودتان را در آینده مشخص کنید، باید برای فروش محصولات جدید برنامه‌ریزی را طراحی کنید و روند فروش را مشخص کنید.

۵_ شناسایی مشتریان سود‌آور

با استفاده از امکاناتی که داده کاوی در اختیار شما می‌گذارد می‌توانید مشتریانی را که میزان سود آوری بیشتری را برای شما دارند شناسایی کنید و با کارها لازم و اصولی آن را به یک مشتری وفادار تبدیل کنید.

۶_ شناسایی مشتریان قدیمی و مشتریان وفادار

با استفاده از داده کاوی می‌توایند مشخص کنید که مشتریان قدیمیتان چه کسانی هستند و چه برنامه‌ای برای خرید دارند و به چه محصولاتی علاقه‌مند هستند و کدام محصول و خدمات شما باعث خواهد شد تا آنها به شما وفادارتر شوند.

۷_ امکان شناسایی کردن رفتار مشتریان

شما زمانی می‌توانید در قسمت بندی بازار موفق ظاهر شوید که به خوبی رفتار مشتریان را شناسایی کنید.

سخن پایانی

داده کاوی (Data Mining) اکتشاف کردن تعداد زیادی از داده‌ها است تا با کمک آن بتوانید به الگوها و اصول معنادار دست یابید. هدف اصلی که Data Mining دنبال می‌کند این است که به بنگاه‌های اقتصادی این امکان را می‌دهد تا بتوانند با درک کردن بهتر مشتریان و کاربرانشان، بازاریابی و فروش و پشتیبانی بهتری را به آن‌ها ارائه دهند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.