سئو تکنیکال (Technical SEO) چیست؟👈 10 راهکار مهم برای پیاده‌سازی آن

سئو تکنیکال (Technical SEO) چیست؟👈 10 راهکار مهم برای پیاده‌سازی آن

سئو تکنیکال (Technical SEO) به بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها از نظر فنی گفته می‌شود. در واقع بیشترین کارهایی که در سئو تکنیکال با آنها مشغول هستیم با موتورهای جستجو، کدهای برنامه‌نویسی سایت، سرعت، امنیت و مسائل فنی مربوط خواهد بود.

مهم‌ترین هدفی که در سئو تکنیکال وب‌سایت به آن اشاره می‌شود فراهم سازی سایتی است که برای موتورهای جستجوی گوگل به راحتی قابل فهم باشد و این موتورها بتوانند به سهولت آن وب‌سایت را مورد برسی قرار دهند، دوم اینکه سئو تکنیکال باعث خواهد شد تا سایت از طراحی و ساختار زیبا و جذابی برخوردار باشد تا کاربران بتوانند با رضایت قسمت‌های مختلف سایت را برسی کنند. 

لیست طلایی برای انجام سئو تکنیکال در وب‌سایت

حال نوبت آن رسیده تا شما را با مهم‌ترین کارهایی که در Technical SEO تاثیر گذار هستند آشنا سازیم، این موارد عبارتند از:

۱_ بالا بردن سرعت وب‌سایت

بالا بردن سرعت وب‌سایت می‌تواند تاثیرات زیادی را در سئوی آن داشته باشد زیرا اگر وب‌سایت شما با سرعت لود خوبی همراه باشد کاربران بعد از ورود احساس رضایت را خواهند داشت ولی اگر وب‌سایت شما دارای سرعت لود مناسب نباشد با نارضایتی کاربران مواجعه خواهد شد.

۲_ تنظیم کردن ساختار سایت

شما اگر بخواهید برای سئو کردن هر کلمه کلیدی یک صفحه راه‌اندازی کنید و با نوشتن محتوای جزئی انتظار نشان دادن این صفحه را در نتایج بالای گوگل داشته باشید کار غیر ممکنی است. صفحاتی که در نتایج اول گوگل به کاربران نمایش داده می‌شوند باید اصول استاندار سئو سایت در آنها به خوبی رعایت شده باشد و نظر کاربران را جلب کرده و نیازهای آنان را برطرف سازد.

می‌توانید با مشخص کردن ساختار کلی وب‌سایتتان برچسب‌ها و صفحات دسته‌بندی را مشخص کنید و هر کدام را در موقعیت مشخصی بسازید و همچنین این امکان را دارید تا صفحات مهم سایت را در یک منو قرار دهید. می‌توانید لینک صفحات تماس با ما، وبلاگ، دسته‌بندی محصولات و صفحه اصلی وب‌سایت را در این منو ساخته شده قرار دهید تا تمامی محتوای مرتبط به صورت پویا با یکدیگر تامل داشته باشند.

۳_ انتخاب کردن دامنه اصلی وب‌سایت

یکی از کارهای مهم و تاثیر گذاری که در سئو تکنیکال باید انجام دهید، انتخاب دامنه اصلی سایت است. منظور از دامنه اصلی انتخاب کردن دامنه همراه با پروتکل‌های امنیتی و پیشوند‌های اصلی است که این دامنه دارد. گوگل برای انتخاب کردن وب‌سایت‌ها از طریق شکل و محتوای آنها این کار را انجام نمی‌دهد، بلکه این کار را با استفاده از url انجام می‌دهد.

زمانی که شما دامنه اصلی را به عنوان آدرس وب‌سایتتان انتخاب نکنید امکان دارد که در زمان شناسایی محتواهای وب‌سایت شما موتورهای جستجو این مطالب را تکراری قلمداد کنند، باید به طور دقیقی به این مورد توجه داشته باشید. مثلا sitebaseo.com عنوان اصلی url مجموعه سایت با سئو است.

۴_ معرفی کردن وب‌سایت به گوگل

باید شما اطمینان حاصل کنید که گوگل به درستی می‌تواند وب‌سایت شما را مورد برسی و شناسایی قرار دهد. قبل از اینکه موتورهای جستجوی گوگل به سایت شما سر بزنند به کدهای وب‌سایت شما سر خواهند زد تا اطمینان حاصل کنند که شما به آنها این اجازه را داده‌اید تا بتوانند کسب‌کار اینترنتی شما را مورد برسی قرار دهند یا نه. شما می‌توانید برای مطمئن شدن از ایندکس بودن وب‌سایت خودتان به قسمت خواندن در تنظیمات پیشخوان وردپرس ورود کنید و با کلیک کردن بر روی این بخش برای موتورهای جستجو این امکان را مهیا سازید تا محتوای سایت شما را ایندکس کنند.

۵_ فعال کردن سایت‌مپ

شما می‌توانید برای بالا بردن ارزش سئو تکنیکال وب‌سایتتان گزینه سایت‌مپ را فعال کنید، Sitemap به لینکی گفته می‌شود که توانایی ذخیره کردن تمامی لینک‌های صفحات سایت را دارد. در واقع موتورهای جستجو با برسی‌هایی که بر روی سایت‌مپ انجام می‌دهند در مدت زمان کوتاهی می‌توانند به تمامی صفحه‌های موجود در وب‌سایت شما دسترسی داشته و اقدام به ایندکس کردن این صفحات کنند.

۶_ استفاده کردن از فایل robot.txt در وب‌سایت

robot.txt به فایل تخصصی و مفیدی گفته می‌شود که در وب‌سایت شما قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه robot.txt در هاست سایت شما قرار دارد دستورات مهمی را به ربات‌های موتورهای جستجو اعمال خواهد کرد.

۷_ برسی کردن قابلیت ریسپانسیو بودن سایت

ریسپانسو بودن سایت شرایطی را فراهم می‌سازد تا وب‌سایت در هر اندازه و ابعادی به خوبی برای کاربران نمایش داده شود و بتواند به درستی پاسخگوی نیاز افراد با هر ابزرا دیجیتال هوشمندی باشد. در واقع زمانی که کاربران از نحوه کارکرد سایت شما راضی باشند شما یک بخش مهم از سئو تکنیکال را اجرا کرده‌اید.

۸_ برد‌کرامب وب‌سایت خود را فعال کنید

برد‌کرامب به لینک‌هایی که در بالای صفحه به کاربران نمایش داده می‌شوند گفته می‌شود و گویای این است که کاربر در کدامیک از بخش‌های سایت قرار گرفته است. زمانی که شما بردکرامب را فعال می‌کنید باعث خواهد شد تا با ایجاد کردن لینک‌های داخلی موتورهای جستجو به راحتی بتوانند صفحات گوناگون وب‌سایت را برسی کرده و به این صفحات دسترسی کاملی داشته باشند، این قابلیت این امکان را به کاربران می‌دهید تا تجربه بهتری را سپری کنند. بردکرامب بخشی از سئو تکنیکال وب‌سایت محسوب می‌شود.

۹_ حذف کردن صفحات 404 سایت

زمانی که شما یک صفحه یا محتوا در سایت داشته باشید، بعد از پاک کردن این صفحه زمانی که کاربر لینک آن را در موتور جستجو وارد کند و قصد داشته باشد که وارد صفحه مورد نظر شود با ارور 404 مواجعه خواهد شد. این خطا باعث خواهد شد تا در روند سئو سایت تاثیرات منفی ایجاد شود. شما می‌توانید در این وضعیت با ریدایرکت کردن صفحه حذف شده به صفحه کنونی (‌ریدارکت 303) موتورهای جستجوی گوگل را از این کار با خبر کنید و کاربران بعد از جستجو و ورود به صفحه پاک شده، به صورت خودکار به صفحه جدید شما هدایت خواهند شد.

۱۰_ توجه کردن به خطاهای سرچ کنسول

با توجه به اینکه سرچ کنسول اطلاعات و خطاهای مهم وب‌سایت شما را نشان می‌دهد و یک مانیتورینگ قوی از وضعیت محتوای سایت شما است، باید به خطاها و هشدارهایی که سرچ کنسول با توجه به آمار ارائه می‌دهد توجه داشته باشید. شما می‌توانید به محض ورود به سرچ کنسول در قسمت Enhancements وCoverage وارد شوید و ارورهای احتمالی را برسی کنید و در صورت لزورم اقدام به برطرف کردن آنها کنید.

سخن پایانی

باید توجه داشت اولین قدم‌هایی که هر سئو کار باید برای بهینه کردن وب‌سایت مورد نظرش انجام دهد، استفاده از سئو تکنیکال است. زمانی که حرف از سئو تکنیکال می‌شود منظور بهینه بودن سرعت، امنیت و کدنویسی استاندارد سایت است. Technical SEO را باید یکی از مهم‌ترین کارهایی دانست که هر وب‌سایت باید آن را به خوبی پیاده‌سازی کند تا بتواند در نتایج بالای جستجو برای کاربران زیادی به نمایش درآید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.