طراحی سایت بر اساس محتوا (content first) چیست؟

طراحی سایت بر اساس محتوا (content first) چیست؟

اگر با دقت بیشتری به فروشگاه‌ها و سایت‌های که در فضای اینترنت وجود دارند نگاه کنید، متوجه خواهید شد که طراحی تعدادی از آنها الگو برداری از وب‌سایت‌ها و فروشگاهای اینترنتی بزرگ و موفقی است که در فضای وب مشغول به فعالیت هستند، طراحان بدون در نظر گرفتن ارتباط بین نوع سایت با حوزه فعالیت خودشان اقدام به راه‌اندازی این گونه وب‌سایت‌ها کرده‌اند. اینجاست که به نقش طراحی سایت بر اساس محتوا پی خواهیم برد.

سوالی که در اینجا برای خیلی از شما به وجود می‌آید این است که مگر می‌شود که از یک قالب و یا یک طرح مشابه برای ساخت تعدادی زیادی وب‌سایت در بخش‌های متنوع استفاده کرد؟ در واقع فرق سایتی که در حوزه فروش جواهرات فعالیت دارد با یک وب‌سایت که در حوزه مواد خوراکی فعالیت دارد در چه چیزی است؟ آیا می‌شود از یک قالب و طرح گرافیکی یکسان برای راه‌اندازی و طراحی سایت دو کسب کار استفاده کرد؟ مقاله امروز ما درباره طراحی سایت بر اساس محتوا (content first) می‌باشد پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

content first چیست

content first به یک نوع نگرش در زمان طراحی وب‌سایت گفته می‌شود. هدف اصلی که این روش دنبال می‌کند این است که یک وب‌سایت به بهترین شکل ممکن پیاده سازی گردد و قبل از اینکه اقدام به طراحی آن کنید باید حتما یک درک درست از آن داشته باشید.

در این روش طراحی زمانی که محتوایی برای سایت در نظر گرفته می‌شود باید بیانگر المان‌ها و چهارچوب که در طراحی سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد باشد، مثلا اگر یک محتوای مناسب و مفید نباشد و نتواند به خوبی بیانگر نوع فعالیت و حوزه کاری یک سایت باشد نتایج مثبتی را به همراه نخواهد داشت، اما زمانی که از تکنیک (content first) در طراحی سایت استفاده می‌شود هدایت کردن کاربران، آنالیز کردن کاربران و ارائه محصولات و خدمات به آنها به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود.

مهم‌ترین دلایل استفاده از تکنیک content first در طراحی وب‌سایت

در ادامه به برسی نکات مهمی که در طراحی سایت بر اساس محتوا باید اجرا شود خواهیم پرداخت:

۱_ طراحی کردن المان‌های اختصاصی

در خیلی از وب‌سایت‌ها مشاهده می‌کنید که برای ارائه المان‌ها از نقل قول و جدول استفاده می‌کنند و شما اگر از این موضوع اطلاع داشته باشید و بدانید که کدام روش از ارائه محتوا بیشتر برای نویسنده وب‌سایت شما کارایی خواهد داشت، می‌توانید با قرار دادن تمرکز خودتان بر روی این روش‌ها یک وب‌سایت زیبا و ارزشمند تری را طراحی و راه‌اندازی کنید زیرا یکی از نکات مهم در جذب کاربر طراحی سایت بر اساس محتوا است.

۲_ تسریع بخشیدن به پروسه طراحی سایت

وقتی که شما از یک برنامه کلی درباره راه‌اندازی محتوای وب‌سایتی که قرار است اقدام به طراحی آن کنید مطلع باشید، نیاز ندارید تا تغییرات پی در پی را در وب‌سایتتان ایجاد کنید زیرا خیلی از این تغییرات پی در پی به دلیل آگاه نبودن از استراتژی محتوایی می‌باشد. باید کار طراحی وب‌سایت را با توجه به محتوا و مطالب و بخش‌های گوناگونی که در وب‌سایت وجود دارد انجام دهید.

۳_ مشخص کردن ساختار سایت و استراتژی محتوا

یکی از موارد مهمی که در زمان طراحی و راه‌اندازی یک وب‌سایت از اهمیت زیادی برخوردار است و باید توجه زیادی به آن داشت و از نکات مهم در طراحی سایت بر اساس محتوا قلمداد می‌شود، این است که وب‌سایت باید به گونه‌ای طراحی شود تا امکان دسترسی آسان به بخش‌های مختلف سایت برای کاربران و مخاطبان وجود داشته باشد.

وقتی که در زمان طراحی سایت محتوا را در اولویت قرار دهید، می‌توانید وب سایت معقول و قابل درکی را طراحی کنید زیرا اگر محتوا با ساختار کلی سایت مرتبط باشد هم از شلوغی‌های بی جا در سایت شما جلوگیری می‌کند و هم کاربران ارتباط خوب و مفیدی را با وب‌سایت برقرار می‌کنند.

۴_ در زمان ارائه محتوا به اولویت‌بندی توجه داشته باشید

وقتی که شما بدانید که کاربران و مخاطبان هدف سایتتان با چه هدفی اقدام به بازدید از سایت شما را می‌کنند در زمان طراحی تا حد زیادی وب‌سایت شما کاربردی تر خواهد شد مثلا در زمان قراردادن محصول در بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی بخش زیادی از باکس محصول به تصویر آن اختصاص دارد که این موضوع در خیلی از مواقع از اولویت‌های اصلی محصول برای کاربران به شمار نمی‌رود، کاربران انقدر که به مشخصات و مزایای محصول نیاز دارند تمایل به دیدن عکس آن ندارند.

۵_ شناخت بهتر کاربران

زمانی که شما از یک طرح مناسب در طراحی سایت استفاده می‌کنید باید این طرح باعث شود تا کاربران درگیر محتوای وب‌سایت شما شوند ولی اگر انجام دادن این اقدام به جذب کاربرن ختم نشود عملا کار شما فایده‌ای نداشته است. زمانی که شما از روش (content first) در طراحی وب‌سایتتان استفاده می‌کنید اقدام به تهیه بهترین محتوا خواهید کرد زیرا شناخت کافی را از کارابران و مخاطبان سایتتان دارید و با توجه به این موضوع اقدام به ساختن یک طرح فوق العاده و جذاب برای آنها می‌کنید و کاربران زیادی به سمت وب‌سایت شما کشیده خواهند شد.

سخن پایانی

توجه داشته باشید که اگر شما دوست داشته باشید تا کاربران زیادی را به وب‌سایتتان جذب کنید تنها داشتن یک سایت زیبا نمی‌تواند این مهم را برای شما عملی سازد و یک عامل مهمتر وجود دارد که (محتوا) نام دارد. وقتی که طراحی سایت بر اساس محتوا به شکل درستی پیاده سازی شود، از همان ابتدا اقدام به اضافه کردن محتوای مورد نظر در طراحی سایت خواهید کرد، این کار سبب می‌شود تا هم در زمان و هزینه شما صرفه جویی شود و هم سایت جذاب و کاربرد پسند را در اختیار خواهید داشت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.