فلت دیزاین (Flat Design) چیست؟

فلت دیزاین (Flat Design) چیست؟

فلت دیزاین (Flat Design) یک روش طراحی ساده است که از الگوهای گوناگون و سایه‌سازی در آن استفاده می‌شود و آن را یکی از روش‌های طراحی وب‌سایت می‌نامند. در روش طراحی Flat Design از طرح‌های ساده و تک رنگ استفاده می‌شود و طرح‌های سه‌بعدی و شگفت انگیز در آن جایی ندارند.

با توجه به سادگی که در طرح‌های فلت دیزان وجود دارد به آن سبک کارتونی نیز می‌گویند و با استفاده از این روش برای کودکان کارتون می‌سازند زیرا زمانی که تصاویر و رنگ‌ها به صورت ساده‌ای طراحی شوند برای تمامی افراد قابل درک‌تر خواهند بود.

تا الان به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا برای بچه‌ها کارتون می‌سازند؟ در واقعا دلیل اصلی آن این است که این قاب هنر برای بچه‌ها ساده و قابل فهم است و آنها می‌تواند جزئیاتی را که در کارتون وجود دارد به راحتی درک کنند. نکته جالب این است که ذهن انسان نیز به این گونه عمل می‌کند و ما با توجه به اینکه این قدرت را داریم تا تصاویر پیچیده را درک کنیم، اما تصاویر ساده را به راحتی درک می‌کنیم و برای ما از جذابیت بالایی برخوردار هستند.

فلت دیزاین در طرح‌های مختلف چه کاربردی دارد

  • طراحان ممتاز دنیا در پوسترهای اطلاع رسانی و مفهمومی عکس‌های فیلتر شده و پیچیده را کمتر مورد استفاده قرار می‌دهند و از یک المان تصویری فلت دیزاین با یک رنگ آمیزی ساده پوسترهایی را ارئه می‌دهند که توازن و گرافیک در آن به شکل هدفمندی در دید عموم افرارد قرار می‌گیرد.
  • در طراحی لگو از فلت دیزاین استفاده می‌شود که با توجه به خصوصیاتی که در طرح‌های فلت دیزان وجود دارد می‌توانید در اینترنت شاهد نمونه‌های زیادی از لگوهایی که با استفاده از این روش طراحی شده‌اند باشید، یک نمونه از لگوهای معروف و سرشناسی که به صورت فلت سوئیچ طراحی شده است لگوی معروف شرکت پپسی کولا است.
  • در طراحی کاتالوگ‌های حرفه‌ای نیز از فلت دیزاین استفاده می‌شود که می‌توانید از آن در قسمت‌های مختلف کاتالوگ مانند جلد کاتالوگ، فهرست، سرفصل، آیکون از آن استفاده کرد و طرح‌های زیبا و ساده‌ای را می‌توان شاهد بود.
  • یکی از مهم‌ترین کاربردهای فلت دیزاین را باید طراحی تیزرهای تبلیغاتی دانست. با توجه به اینکه برای کسب‌کارها ساختن و معرفی یک تیزر تبلیغاتی در تلویزیون و رسانه هزینه‌ای زیادی را در بر دارد می‌توانید از یک شیوه نو و پرکاربرد به اسم موشن گرافیک برای تبلیغات استفاده کنید.
  • در واقع موشن گرافیک یکی از روش‌های طراحی فلت دیزاین است که به صورت متحرک نمایش داده می‌شود و با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند افترافکت این فلت‌های 2 بعدی جان گرفته و به صورت تصاویر متحرک در می‌آیند و حرکت می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از موشن گرافیک تبلیغات هوشمندانه و جذابی را برای تجارت و کسب‌کاری که دارید بسازید که هم بسیار موثر خواهد بود و هم از لحاظ هزینه برای شما به صرفه است.
  • طراحی وب‌سایت را نیز می‌توان از جمله کارهای مفید و با اهمیتی دانست که با استفاده از Flat Design امکان پذیر خواهد بود. سبک فلت دیزاین و متریال دیزاین را باید از روش‌هایی دانست که از آنها برای طراحی وب سایت استفاده می‌شود و با توجه به ارزش این سبک بیشتر سایت‌های دنیا از این روش‌ها برای طراحی خود استفاده می‌کنند. با توجه به فرمت svG و مزایایی که فلت دیزاین در اختیار طراحان وب‌سایت قرار می‌دهد شاهد آن هستیم که سایت‌های زیبا و جذابی با این روش طراحی می‌شوند.

نکته

منظور از طراحی تخت و یک پارچه در فلت دیزان بدان معنی است که حریم‌ها و خط قرمزها در این سبک حفظ شود زیرا شما می‌توانید در خیلی از جاها از یک طراحی تخت استفاده کنید و در خیلی جاها می‌توانید طرح‌های خوتان را به صورت 2 بعدی نیز انجام دهید.

فلت دیزاین توسط شرکت ماکروسافت معرفی شد و شرکت گوگل نیز در تکمیل این پروژه با ماکروسافت همکاری کرد ولی با توجه به نیازهایی که در خیلی از شرکت‌های بزرگ در سرتاسر دنیا به وجود آمد برای برطرف سازی نیازهای بسری که در جامعه هدف آنها قرار داشت به سمت فلت دیزاین کشیده شدند و از این سبک در طرح‌های زیادی استفاده می‌کنند.

فلت دیزاین چه مزایایی دارد

  • با توجه به تایپوگرافی واضحی که در فلت دیزاین وجود دارد خواندن آن را آسان خواهد کرد.
  • با توجه به سادگی که Flat Design دارد کاربرن فهم بیشتری از آن خواهند داشت.
  • فلت دیزاین یک طرح ساده و بدون هیچ گونه عنصر اضافی است که سبب می‌شود هواس کاربر پرت شود و کاربر را جذب خودش می‌کند.
  • طرح‌هایی که با استفاده از فلت دیزاین انجام می‌شوند با توجه به ویژگی‌هایی که دارند سرعت بارگزاری بالاتری در اپلیکیشن‌ها و مرورگرها دارند.
  • فلت دیزاین سازگاری خوبی با طرح‌های واکنش گرا دارد (طرح‌هایی که با استفاده از فلت دیزاین ساخته می‌شوند به خوبی در موبایل قابل نمایش هستند.)

فلت دیزاین چه معایبی دارد

  • تشخیص دادن کلیک آیتم در فلت دیزاین گاهی اوقات برای کاربران کار سختی است.
  • طرح‌هایی که در Flat Design ارائه می‌شود با توجه نوع هدف و فعالیتی که بعضی از اپلیکیشن‌ها دارد برای تمامی آنها مناسب نخواهد بود.
  • به دلیل اینکه در طرح‌های فلت دیزاین سایه و عمق مناسب وجود ندارد می‌تواند باعث چالش‌هایی در قابلیت استفاده کردن ازUsability شود که برای وب سایت مفید نخواهد بود.
  • امکان دارد که در فلت دیزان طراحی CTA به صورت مناسب و جذابی انجام نشود که این عامل می‌تواند نرخ CTA وب‌سایت شما را کاهش داده و کاربران کمتری وارد سایت شما شوند.

سخن پایانی

طراحی را باید یکی از شاخه‌های هنر نامید و همانند دیگر کارهای هنری از روش‌ها و اصولی پیروی می‌کند و با توجه به نیاز و خواسته کاربران هر کدامیک از روش‌ها طراحی از محبوبیتی بالایی برخوردار است. با وجود گذر زمان نیز سبک‌ها و روش‌های محبوب دست به تغییر می‌زند و این امکان وجود خواهد داشت تا روش‌های طراحی به یک سبک جدید تبدیل شده که تفاوت زیادی با سبک قبلی خود داشته باشند. یکی از روش‌های طراحی که از که اهمیت زیادی در طراحی و ساخت سایت دارد فلت دیزاین نام دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.