مارک یا برند چیست | 🤌 4 مزیت مهم برای گسترش کسب‌کار

مارک یا برند چیست | 🤌 4 مزیت مهم برای گسترش کسب‌کار

برای هر کدام از ما بارها و بارها پیش آمده است که قبل از خرید کردن یک محصول و کالا به یاد مارک یا برند معروفی که در ذهن ما از آن محصول و کالا قرار دارد بیفتیم، دلیلش این است که برند مورد نظر توانسته است با توجه به خصوصیات و ویژگی‌هایی که دارد در ذهن ما نقش ببندد. هر شخصی از ما بپرسد که نام چند برند معروف موبایل در دنیا را نام ببرید، اولین برندی که در ذهن ما از آن محصول نقش بسته است را به یاد خواهیم آوریم، مثلا گوشی سامسونگ یا گوشی ایفون نمونه‌ای از آنها هستند.

اهمیت مارک یا برند

مارک یا برند یک نام است که به واسطه تجربه و درک کردن یک محصول خدمات و کالا، در ذهن افراد نقش میبندد، در واقع برند فقط مختص به یک نام تجاری و لگو نیست. برند یک اتفاق است که در قلب و ذهن افراد رخ می‌دهد و آن را نمی‌توان به صورت فیزیکی لمس کرد. تمامی فعالیت‌هایی که در یک محصول و کالا وجود دارد شامل مارک و برند است مثلا نحوه تبلیغات، ظاهر، شیوه نگهداری و مصرف، طراحی محصول و چگونگی رفتار با مشتریان از فعالیت‌هایی هستند که همگی شامل برند هستند. 

مارک یا برند در دنیای پر رقابت امروزی دارای چه مزیتی است

مزیت‌های بک برند شامل موارد زیر خواهد بود:

۱_ برند کمک می‌کند تا مشتریان انتخاب سریعتر و بهتری داشته باشند

با توجه به اینکه امروزه تمامی افراد امکان استفاده از اینترنت را دارند و همه افراد می‌توانند بدون هیچ گونه محدودیتی و از طریق اینترنت تمامی خرید محصولات و کالای خودشان را انجام دهند. مشتریان می‌توانند با انجام چند کار ساده از برند مورد نظرشان خرید خود را انجام دهند. با توجه به بازار بدون محدودیت اینترنتی یک برند می‌تواند بهترین انتخاب را در کمترین زمان برای مشتری فراهم سازد.

۲_ شانس بقاء و فعالیت در کسب کارها را بالا خواهد برد

در دنیای امروزی تعداد محصولات و خدماتی که به بازار ارائه می‌شود، با سرعت زیادی در حال زیاد شدن است ولی فقط آن‌هایی قادر هستند که در بازار بالای رقابت بمانند که از یک برند معتبر قابل اعتماد برخوردار باشند، توجه داشته باشید که اولین عکس از محصول و کالای شما در ذهن کاربران و مشتریانتان مارک یا برند شما خواهد بود.

۳_ برند کمک می‌کند تا سود بالایی را تجربه کنید

با توجه به محصولات و کالاهای زیادی که امروزه در اختیار افراد قرار می‌گیرد، مشتریان حق انتخاب بالایی خواهند داشت و آنها قدرت انتخاب زیادتری برای تهیه محصول مورد نظرشان دارند. افراد حاضر هستند از محصولاتی که درباره آن شنیده‌اند و به آن اعتماد دارند خرید کنند، حتی اگر قیمتش نسبت به دیگر محصولات رقبا بیشتر باشد زیرا مشتریان به آن محصول اعتماد دارند.

زمانی که افراد بین محصولات گوناگون فرق و تفاوت را احساس نکنند برایشان فرق نخواهد کرد که از کدام محصول خرید کنند و ترجیح می‌دهند که محصول ارزانتر را خریداری کنند، این عامل سبب می‌شود تا درصد سود شرکت و کسب کار کاهش یابد. ایجاد کردن برند معتبر و قابل اعتماد باعث خواهد شد تا درصد سود شما کاهش نداشته باشد.

۴ _ مارک یا برند باعث به وجود آمدن آگاهی می‌شود

استفاده کردن از اسامی ابدائی سبب می‌شود تا شما برای ثبت برند از کلمات تکراری کمتری استفاده کنید و این کار در موفقیت مارک یا برند شما تاثیرات مثبتی را ایجاد خواهد کرد. با توجه به آمار تعداد زیادی از محصولاتی که وارد بازار می‌شوند، با نام‌های ابدائی (یونیک) ارائه خواهند شد که این نام‌ها می‌تواند روند موفقیت را در بازارهای برند بالا ببرد.

بازاریابی مارک یا برند

بازاریابی مارک یا برند به این معنی است که شما به جای اینکه اقدام به تبلیغ محصول و کالای مورد نظر کنید، اقدام به تبلیغات و چشم‌انداز شرکت و بازاریابی برند خواهید کرد. مثلا در بازاریابی برند شما به جای اینکه یک خودرو را بفروشید اقدام به فروش سرعت، قدرت، خدمات فروش شرکت و کیفیت خودرو مورد نظر خواهید کرد. در بازاریابی برند به جایی اینکه هواس مشتری به محصول باشد نظر مشتری را به سمت ذات و جوهره اصلی شرکت و محصول سوق می‌دهند. بازاریابی برند از 5 عنصر اصلی تشکیل شده است که عبارتند از :

  • جایگاه سازی برند
  • رفتارها و روش‌ها
  • تصویر برند
  • ارتباط با مشتریان
  • آگاهی داشتن از برند (برند شناسی)

اجزای تشکیل دهنده‌ی مارک یا برند

در ادامه به مهم‌ترین اجزای تشکیل دهند برند اشاره خواهیم کرد:

۱_ محصولات و خدمات

 محصولات و خدمات برند شامل ارزش، کارایی، گارانتی و کیفیت می‌باشد.

۲_ محیط سازمانی

یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده برند محیط سازمانی است که از خدمات مشتریان، تفکرهای راهبردی، کارکنان، ارزش‌ها و رفتارها تشکیل شده است.

۳_ وعده برند

این اجزای تشکیل دهند برند شامل مواردی همچون نام، اخبار، لگو، شهرت، تبلیغات و تجربه هستند.

۴_ سیستم‌ها

از دیگر اجزای تشکیل دهند برند سیستم‌ها هستند که شامل فرآیند‌، قوانین، روش‌ها، دسترسی‌ها و مقرارات می‌باشد.

سخن پایانی

استفاده کردن از لگو و و نام تجاری را باید از الزاماتی دانست که در هر تجارت و کسب کار باید به خوبی اجرا شود، ولی مارک و برند را باید یک حس درونی قلمداد کرد که مشتریان نسبت به محصول و کالای مورد نظر دارند. برند سبب خواهد شد تا اعتماد در میان مشتریان به وجود آید و این احساس رابطه قوی را میان مشتری و محصول به وجود می آورد. زمانی که این پروسه به خوبی اجرا شود محصول مورد نظر از دیگر رقبا گوی سبقت را می‌رباید و استحکام و وفاداری را در میان مشتری و برند به وجود خواهد آورد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.