نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) چیست

نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) چیست

بعضی از بیزینس‌ها در چند زمینه مختلف فعالیت دارند که تقریبا تمامی آنها در یک صنعت گنجانده می‌شوند. با توجه به نیاز و جامعه هدفی که در هر حوزه‌ای از جامعه وجود دارد صنعت گران محصولات زیادی را تولید می‌کنند و برای برطرف سازی نیاز افراد روانه بازار می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا به برسی نیچ مارکتینگ بپردازیم، برای درک بهتر آن تا انتها ما را همراهی کنید.

زمانی که یک کسب کار در زمینه مواد غذایی فعالیت می‌کند نمی‌تواند وارد بازاری شود که ابزار ساختمانی ارائه می‌دهد و بخواهد در این بازار محصولاتش را ارائه دهد، زیر هر کدام از کسب کارها با توجه به نوع محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهند مخاطب هدف خود را دارند، با توجه به این تفاصیل به نقش نیچ مارکنینگ پی خواهیم برد.

Niche Market

نیچ مارکتینگ (Niche Market) به یک بخش هدفگیری شده از بازار فروش گفته می‌شود که در آن با توجه به مخاطبان هدفی که تعیین شده‌اند محصولات به فروش می‌رسد. در واقع هدف از این فعالیت پاسخگویی به نیاز افرادی است که ارائه دهندگان کلی پاسخ دهنده‌ی نیاز آنان نیستند.

نیچ مارکتینگ به یک بخش کوچک از بازار گفته می‌شود که می‌تواند با توجه به مخاطبان هدفی که دارد به برطرف‌سازی نیازهای آنها بپردازد. در واقع (Niche Market) یک نوع بازاریابی گوشه‌ای و دنج است که با رها کردن نیازکلی و گسترده بازار فقط به برطرف‌سازی نیازهای خاصی از افراد توجه دارد.

نیچ مارکتینگ چه مزایایی دارد

مزایایی Niche Market عبارت است از:

۱_ مسیر برندینگ را زودتر سپری خواهید کرد

وقتی که شما به صورت تخصصی در یک بازار یا صنعت ورود می‌کنید، باعث خواهد شد تا شما با فعالیتی که در آن صنعت انجام می‌دهید زودتر در میان مخاطبان و مشتریان آن صنعت شناسائی شوید و مسیر برندینگ را زودتر سپری کنید و مشتریان شما با اعتماد بیشتری محصولات را از شما خریداری کنند.

۲_ نیاز داشتن به سرمایه کم

اگر شما بخواهید به یک بازار گسترده و وسیع راه پیدا کنید قطعا راه آسانی را پیش رو نخواهید داشت اما زمانی که تمام تمرکزتان را بر روی بخشی از بازار بگذارید، می‌توانید با سرمایه کمی کسب کاری را برای خوتان راه‌اندازی کنید و از طریق این کار به درآمد خوبی برسید.

شناخت ساده‌تر و حرفه‌ای از کاربران و مخاطبان

موفقیت در هر کسب کار با شناخت مخاطبان هدف حاصل خواهد شد، زیرا شناخت نیازهای افراد مهم است. شناخت بازار هدف کار زمان بر و پر زحمتی است و هر چقدر تعداد کارها کمتر باشد کارهای شما با ریسک زیادتری پیش خواهد رفت، با توجه به این شیوه بهترین انتخاب استفاده از نیچ برندینگ است.

بالا رفتن قدرت رقابت با استفاده از (Niche Market)

ورود در بازارهای بزرگ و گسترده برای یک کسب کار نو امکان موفقیت بسیار کمی دارد و اگر چنین کسب کارهایی قصد ورود به بازارهای بزرگ را داشته باشند ریسک زیادی را متحمل شده‌اند که احتمال شکشت را زیاد خواهد کرد. ولی زمانی که شما یک قسمت از بازار را در دست داشته باشید به خوبی می‌توانید آن را کنترل کنید و قدرت رقابت را در شما بالا خواهد برد.

معایب نیچ مارکتینگ

  • امکان دارد که کمپینی را که شما برای نیچ مارکتینگ راه انداخته‌اید مورد هجوم شرکت‌های بزرگ دیگر قرار گیرد.
  • توجه داشته باشید که اگر تنها برنامه‌ای که یک سازمان برای فروش داشته باشد فقط معطوف به نیچ مارکتینگ باشد، امکان شکست خوردن این سازمان یا شرکت وجود خواهد داشت.
  • استراتژی که برای نیچ مارکتینگ برنامه ریزی می‌شود امکان دارد در دراز مدت شما را به نتایج دلخواه برساند.

انواع نیچ مارکتینگ

در ادامه به برسی انواع Niche Market خواهیم پرداخت:

۱_ نیچ مارکتینگ براساس شرایط فرد

یکی از مهم‌ترین روش‌هایی است که اشخاص می‌توانند با استفاده از آن وارد بازار هدف شوند، در این نوع از روش نیچ مارکتینگ (انتخاب کردن یک هدف معلوم) برای کسب کار است. به عنوان مثال شما قصد دارید به یک مربی برندینگ خصوصی برای پزشکان تبدیل شوید، شاید این مدل از تجارت بازاریابی گستردای نداشته باشد اما نتیجه خوبی را می‌توان از آن به دست آورد.

۲_ نیچ مارکتینگ بر اساس محصول

در این روش شما با توجه به تخصصی که دارید در بازار هدف مورد نظرتان وارد می‌شوید و درصد موفقیت آن وابسته به بودجه و توانایی شما خواهد بود.

۳_ نیچ مارکتینگ بر اساس قیمت

این نوع از بازاریابی گوشه‌ای محصولات را با قیمت زیادی عرضه می‌کند و با توجه به قیمتی که این محصولات دارند مشتریان هدفشان را مشخص خواهد کرد. به عنوان مثال جواهرات و وسایل زینتی گرانقینت که فقط درصد خاصی می‌توانند آنها را تهیه کنند و قشر مرفع جامعه توان خرید آنها را دارند.

۴_ نیچ مارکتینگ بر اساس موقعیت مکانی

در این نوع از Niche Market با توجه به خواسته افراد در یک منطقه و موقعیت جغرافیایی خاص نیازهای آنان برطرف می‌شود و به صورت تخصصی به آنها خدمات ارائه می‌شود. مثلا یک شهرک اعیان نشین و لوکس را در شمال تهران تصور کنید که افرادی که در آن زندگی می‌کنند دارای موقعیت‌های اجتماعی خوبی هستند و از تمکن مالی بالایی برخوردار هستند، شما می‌توانید با توجه به نیازهای آنها خدمات مورد نظرشان را به آنها ارائه دهید و سود زیادی را به دست آورید.

مراحل اصلی نیچ مارکتینگ

  •  سعی کنید در زمان انتخاب پلتفرم تبلیغاتی با دقت زیاد و هوشمندانه عمل کنید.
  • در مورد مشتریانی که به عنوان مشتریان هدف تعیین کرده‌اید به صورت دقیق تحقیق کنید.
  • فعالیت کردن در بازرایابی آنلاین.
  • بر اساس نیاز مشتری و مخاطب هدفتان محصولات و کالا را طراحی کنید.
  • شراکت کردن.

 سخن پایانی

در این مقاله شما را با اصطلاح نیچ مارکتینگ آشنا کردیم و یاد گرفتید که چگونه باید جایگاه خودتان را پیدا کرده و در آن شروع به فعالیت مورد نظرتان کنید. در رسیدن به نتایج نیچ مارکتینگ صبر حرف اول را می‌زند و شما باید صبور باشید. باید به خودتان زمان کافی را بدهید و تمام تلاشتان را برای برقراری رابطه محکم و استوار با مخاطبان انجام دهید و اطمینان داشته باشید که اگر تمامی مواردی را که در این مقاله به آنها اشاره کردیم موبه مو اجرا کنید همین مخاطبان هدف شما تبدیل به مشتریان بلقوه خواهند شد و نام برند و تجارت شما را همیشه به یاد خواهند داشت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.