معرفی هسته حیاتی گوگل (Google Core Web Vitals)

معرفی هسته حیاتی گوگل (Google Core Web Vitals)

Google Core Web Vitals به مجموعه‌ای از کارها ضروری و مهم گفته می‌شود که باید تمامی وب‌مستراین و صاحبان کسب کارهای اینترنت این موارد را برای وب‌سایتشان در نظر بگیرند. هسته حیاتی گوگل وجه تمایز ار یک تجربه کاربری را برای ما نشان خواهد داد که می‌توانید آن را اندازه گیری کنید و تجربه دنیای واقعی را از یک خروجی کاربر محور انعکاس دهید، این عامل به بهبود عملکرد وب‌سایت کمک خواهد کرد.

طی سالیان گذشته گوگل ابزارهای بسیار خوبی را برای اینکه بتوانند عملکرد وب‌سایت‌ها را اندازه گیری کند معرفی کرده است که بعضی دولوپرها به راحتی می‌توانند از این ابزار استفاده کنند، به نوعی برخی از وب‌مستران در استفاد کردن از آن مهارت لازم را دارند ولی برخی دیگر نیاز به آموزش بیشتری برای استفاده از این ابزار دارند.

اهمیت هسته حیاتی گوگل

 صاحبان و مدیران وب‌سایت‌ها برای اینکه بتوانند درک درستی از تجربه کاربری وب‌سایت خودشان داشته باشند و بتوانند عملکرد وب‌سایت را به درستی مورد برسی قرار دهند، باید دانش خودشان را در این زمینه بالا ببرند. زمانی که یک وب‌سایت از تجربه کاربر مناسبی برخوردار باشد، در دراز مدت می‌تواند تاثیرات مثبتی را برروی عملکرد کسب کار آنلاین شما ایجاد کند.

اگر شما به عنوان یک فروشنده در وب‌سایت فعالیت می‌کنیدو یا صاحب یک کسب کار اینترنتی هستید، می‌توانید با استفاده از هسته حیاتی گوگل Google Core Web Vitals تجربه کاربری وب‌سایتتان را ارتقاء دهید و فرصت‌های زیادی را برای بالا بردن عملکرد وب‌سایتتان به دست آورید.

حالا سوال اینجاست که از چه طریق می‌توان تجربه کاربری یک وب‌سایت را با فاکتورهای گوگل مورد برسی قرار دهیم. برای این کار شما می‌توانید از یک سری ابزارهایی که گوگل در اختیار شما قرار داده است استفاده کنید، این ابزارها عبارتند از:

  • PageSpeed Insights
  • Web-vitals JavaScript library
  • web.dev
  • Chrome User Experience Report
  • Google Search Console (Core Web Vitals report)
  • Web Vitals Extension
  • LightHouse

هسته حیاتی گوگل چه تاثیری بر روی سئوی وب‌سایت دارد

هسته حیاتی گوگل در رتبه‌بندی وب‌سایت تاثیر گذار است، مثلا برخی از صفحات وب‌سایت شما امکان دارد که دارای وضعیت درستی نباشند، ولی رتبه این صفحات در گوکل بالا باشد. وقتی که دیگر رقبا و همکاران شما دارای امتیاز کمتری در در Google Core Web Vitals هستند این عامل باعث خواهد شد تا گوگل رتبه بهتری را برای وب‌سایت شما در نظر بگیرد. باید شما به این موضوع توجه داشته باشید که دقت کردن به هسته حیاتی گوگل برای بالا بردن کیفیت وب‌سایت اهمیت زیادی دارد، ولی شما باید دیگر رقبایتان را آنالیز و برسی کنید.

چه عواملی بر روی Google Core Web Vitals تاثیر گذار است

3 عامل به صورت کلی بر روی هسته حیاتی گوگل تاثیر گذار است که عبارتند از:

۱_ Fid (First Input Delay)

First Input Delay به مدت زمانی که طول می‌کشد تا کاربر بتواند با وب‌سایت تعامل ایجاد کند و یک پاسخ را در مرورگر خودش دریافت خواهد کرد. مثلا زمانی که که برای لیست باز شو در وب‌سایت و یا فرم ارسال یک دکمه وجود داشته باشد، به محض اینکه بر روی این موارد کلیک شود باید در کمترین زمان و با سرعت بالایی پاسخ مورد نظر را به ما کاربران نشان دهد.

امتیازهایی که گوگل در سرچ کنسول برای Fid در نظر می‌گیرد زیر 100 میلی ثانیه امتیاز خوب و عالی خواهد بو که با عبارت (good)نشان داده می‌شود، از 100 تا 300 میلی ثانیه امتیاز متوسط که به صورت (NEED IMPROVEMENt) نشان داده خواهد شد، و برای بیشتر از 300 امتیاز منفی را در نظر خواهد گرفت که به صورت (poor)نمایش داده می‌شود. First Input Delay به معنای تاخیر در عملکرد وب‌سایت است.

۲_ Cls (Cumulative Layout Shift)

این فاکتور وضعیت یک وب‌سایت را در حین لود برآورد می‌کند و به معنای ثابت و پایدار است. در واقع این فاکتور به این معنی است که اگر بر روی یک گزینه در وب‌سایت کلیک شود ظاهر صفحه باید به صورت مرتب و قابل استفاده به کاربر نشان داده شود.

گوگل در سرچ کنسول با توجه به مشکلاتی که یک وب‌سایت دارد در Cumulative Layout Shift امتیازاتی را در نظر می‌گیرد. برای نمره بیشتر از 0.25 عملکرد ضعیف (poor) را در نظر می‌گیرد ، برای نمره 0.1 تا 0.25 امتیاز متوسط را در نظر می‌گیرد که با(NEEDاIMPROVEMENT)نشان داده می‌شود، وبرای نمره زیر 0.1 نمره خوب را در نظر می‌گیرد که با (good) نشان داده خواهد شد.

۳_ LCP (Largest Contentful Paint)

این فاکتور در زمان‌هایی استفاده می‌شود که بزرگترین محتوای صفحه وب‌سایت در حال لود شدن باشد. این محتواها می‌توانند شامل ویدیو، تصاویر، محتواهای گرافیکی یا نوشته‌های وب‌سایت باشند. امتیازاتی که در سرچ کنسول گوگل برای Largest Contentful Paint در نظر گرفته می‌شود برای بیشتر از چهار ثانیه امتیاز ضعیف یا همان(poor) در نظر گرفته خواهد شد.

اگر محتوا بین 2.5 تا 4 ثانیه طول بکشد تا لود شود امتیاز متوسط یا همان (Largest Contentful Paint) برای محتوا در نظر گرفته خواهد شد و اگر زیر 2.5 ثانیه لود محتواهای بزرگ در وب‌سایت اتفاق بیفتد امتیاز خوب یا همان (good) برای محتوا در نظر گرفته خواهد شد.

سخن پایانی

هسته حیاتی گوگل به فاکتورهای مهمی گفته می‌شود که گوگل با استفاده از این فاکتورها می‌تواند به صورت دقیقی تجربه کاربری یا همان (ux) را اندازی گیری کند تا بتواند از این طریق به برسی کردن وضعیت وب‌سایت از لحاظ تجربه کاربری بپردازد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.