وردپرس یا جوملا، کدام cms برای ساخت سایت بهتر است؟

وردپرس یا جوملا، کدام cms برای ساخت سایت بهتر است؟

وردپرس و جوملا دو سیستم مدیریت محتوایی هستند که برای طراحی و ساخت سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند، سوالی که همواره برای مدیران و افرادی که تمایل به راه‌اندازی یک وب‌سایت را دارند این است که وردپرس یا جوملا، از کدامیک از این cms بابد برای مدیریت وب‌سایت خود استفاده کنند؟

زمانی که برای یک کسب کار و یا تجارت اقدام به راه اندازی و طراحی سایت می‌کنید باید برای این کار از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید تا با کمک آن بتوانید سایت خود را مديريت کنید. سیستم‌های مدیریت محتواه (cmc) به نرم‌افزارهایی گفته می‌شود که با استفاده از امکاناتی دارند می‌توانید تمامی بخش‌های وب‌سایت را مدیریت و برسی کنید، تعدادی از این سیستم‌های مدیریت محتواها مانند وردپرس یا جوملا به صورت رایگان به کاربران ارائه می‌گردند.

اهمیت سیستم مدیریت محتوا در راه‌اندازی وب‌سایت

وقتی که شما می‌خواهید با این نرم‌افزارهای مدیریت محتوا کار کنید نیازی به وب نخواهيد داشت بلکه سیستم‌های مدیریت محتوای تحت وب را می‌توان بر روی سرور نصب کرد و با استفاده از آنها تمامی افراد می‌توانند بدون داشتن دانش کد‌نویسی در مدت زمان کمی اقدام به راه‌اندازی و نصب وردپرس یا جوملا کرده و کسب کار خوشان را در معرض دید افراد زیای در فضای نامحدود اینترنت قرار دهند.

با توجه به وجود سیستم‌های مدیریت محتوای متعددی که در دنیا وجود دارد بدون شک cms وردپرس را باید جزو محبوبترین و پرکاربردترین آنها دانست. در سال 2003 بود که وردپرس به صنعت وب معرفی شد و جوملا در سال 2005 به این صنعت ورود پیدا کرد. تا قبل از این دو سیستم مدیریت محتوا cmcهای دیگر نیز وجود داشتند اما به دلیل سادگی در استفاده جوملا و وردپرس سبب شد تا آنها به سرعت در میان وبمستران به محبوبیت برسند و با استفاده از آنها سایت‌های زیادی طراحی و راه‌اندازی شود.

وردپرس یا جوملا با توجه به محبوبیتی که دارند از معایب و مزایای گوناگونی برخوردار هستند که نسبت به این خصوصیت‌ها طرفداران خودشان را دارند.

وردپرس یا جوملا چه تفاوت‌هایی دارند

وردپرس یا جوملا چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و چه عواملی سبب شده تا این دو cms با هم متفاوت باشند، برای درک بهتر این موضوع در ادامه با ما همراه باشید:

۱_ نحوه نصب و راه‌اندازی

با توجه به فرآیند نصب یکسانی که در وردپرس یا جوملا وجود دارد اما در نوع سادگی و سرعت نصب وردپرس انتخاب بهتری خواهد بود. زمانی که یک cmc نصب و راه‌اندازی می‌شود اولین قسمتی که کاربران با آن روبرور می‌شوند پنل مدیریتی است که در این سیستم مدیریت محتوا وجود دارد.

با توجه به پنل مدیریتی که در جوملا و وردپرس وجود دارد باید گفت پنل مدیریت جوملا دارای پیچیدگی و کاربری سختری نسبت به پنل مدیریت وردپرس است، این موضوع باعث می‌شود که کاربران در زمان برخورد با پنل مدیریت جوملا دچار سردرگمی شوند. به دلیل اینکه منابع آموزشی کمتری برای یادگیری جوملا وجود دارد سبب می‌شود تا زمان بیشتری را برای یادگریری این cmc صرف شود، در صورتی که درباره سیستم مدیریت محتوای وردپرس منابع زیادتر وجود دارد و به تبع یادگیری آن زودتر امکان پذیر خواهد بود.

۲_ میزان قالب و افزون‌ها در وردپرس یا جوملا

برای اینکه یک وب سایت در راه پیشرفت و توسعه قرار گیرد افزون‌ها و قالب‌ها تاثیرات زیادی را بر روی آن ایجاد می‌کنند و با توجه با این عامل در زمان انتخاب هر کدام از cmc وردپرس یا جوملا باید به این نکات توجه کرد تا بعدا برای ما مشکل ساز نشود.

این دو نرم‌افزار مدیریت محتوا از افزونه‌ها و پلاگین‌های متعددی پشتیبانی می‌کنند و باید توجه داشت زمانی که قالب و افزونه‌های زیادی در یک cmc وجود داشته باشد بی شک به محبوبیت آن اضافه خواهد کرد، با توجه به تعداد افزونه‌ها و قالب‌های زیادتری که در وردپرس وجود دارد باید گفت که در این بخش وردپرس نمره بهتری خواهد گرفت.

۳_ امنیت وردپرس یا جوملا

 اگر شما برای راه‌اندازی و ساخت سایت از جوملا یا وردپرس استفاده کنید، امنیت نقش مهمی در انتخاب هر کدام از این cmcها دارد. این دو سیستم مدیریت محتوا از امنیت مناسب و بالایی برخوردار هستند و به دلیل استفاده زیادی که از این cmcها می‌شود بر روی امنیت آنها کار می‌شود و همواره تیم‌های توسعه دهنده جوملا و وردپرس در حال ارتقاء امنیت آنها هستند.

جوملا و وردپرس به صورت مرتب بروز رسانی می‌شوند و از امنیت بالایی برخوردار هستند، اما باید به این نکته توجه کرد که بحث امنیت در دنیای وب نسبی است. با توجه به امنیت بالایی که بسیاری از نرم‌افزارها تحت وب دارند اما به جرات نمی‌توان گفت که یک سیستم مدیریت محتوا به صورت 100 درصد از امنیت بالایی برخوردار است و قابل نفوذ نیست.

۴_ میزان محبوبیت در جوملا و وردپرس

اگر می‌خواید در انتخاب هر کدام از این cmcها انتخاب بهتر و راحتری داشته باشید، می‌توانید به تعداد کاربران هر کدام از آنها توجه کنید و با توجه به تعداد کاربرانی که دارند انتخاب کنید. شاید شما تصور کنید که محبوبیت مولفه خوبی برای انتخاب نیست اما باید توجه داشت که میزان محبوبیت را می‌توان مهم‌ترین دلیل پیشرفت در عرصه جهانی هر محصول یا نرم‌افزار دانست.

زمانی که یک سیستم مدیریت محتوا دارای محبوبیت زیادی در میان کاربران است و کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند، نشان دهنده‌ی بازار کار بیشتر، تعداد کاربران فعال بیشتر و دارای منابع آموزش زیادتری است و با توجه به این عوامل باید میزان محبوبیت را در انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا در نظر گرفت. با توجه به آمار جهانی میزان وب‌سایت‌هایی که با ودرپرس راه‌اندازی شده‌اند حدود 33 درصد است در صورتی که در جوملا این رقم 3 درصد است و نشان دهنده محبوبیت بالای وردپرس در میان کاربران و صاحبان کسب‌کارها اینترنتی است.

مزایا و معایب سیستم‌های مدیریت محتوای جوملا و وردپرس

وردپرس یا جوملا چه مزایا و معایبی دارند و از کجا باید فهمید که از کدامی cms برای راه‌اندازی وب‌سایت استفاده کرد، در ادامه به برسی مزایا و معایبی که این دو سیستم مدیریت محتوا دارند اشاره خواهیم کرد:

Cmc جوملا چه مزایایی دارد

  • وجود قالب‌های رایگان زیاد
  • سازگاری با نسخه موبایل
  • کد باز بودن
  • بروزرسانی مرتب
  • وجود افزونه‌های زیاد و رایگان در مخزن جوملا

 Cmc جوملا چه معایبی دارد

  • قابلیت‌های سفارش‌سازی در بخش هسته سیستم جوملا کم است
  • در تواید محتوا جوملا با محدویت ساختارهای تعریف شده مواجعه است
  • با توجه به تنوع قابلیت، حجم فایل‌های سیستم جوملا زیاد است
  • زمانی که اطلاعات در جوملا زیاد می‌شود این cmc از توانایی کمی برخوردار است
  • مخزن افزونه‌های رایگان کمی دارد
  • با توجه به امکانات زیاد سرعت سیستم در جوملا کم است
  • قابلیت سفارشی‌سازی مدیرت در جوملا کم است

Cmc وردپرس چه مزایایی دارد

  • نصب آسان با انجام چند کلیک
  • متن باز بودن که می‌توانید با توجه به این قابلیت هر تغییری را که دوست دارید در وردپرس ایجاد کنید
  • قابلیت شخصی‌سازی با توجه به قالب‌های زیادی که در وردپرس وجود دارد
  • وجود قالب‌ها و پلاگین‌های زیاد در وردپرس
  • کاربری راحت، هر فردی با هر دانشی می‌تواند با آن کار کند

Cmc وردپرس چه معایبی دارد

  •  نداشتن پستیبانی اختصاصی
  • برای توسعه وب‌سایت‌هایی که با وردپرس راه اندازی شده‌اند باید دانش فنی در این زمینه را داشته باشید

سخن پایانی

ما در این مقاله توانستیم به برسی مهم‌ترین نکات برای انتخاب سیستم مدیریت محتوای جوملا یا وردپرس بپردازیم تا شما برای ساخت سایت مورد نظرتان با توجه به معیارهایی که گفته شده اقدام به انتخاب cmc دلخواهتان کنید. توجه داشته باشید در زمان انتخاب سیستم مدیریت محتوا با توجه به نیاز و کارهایی که قصد دارید با راه‌اندازی وب‌سایت آنها را انجام دهید اقدام به انتخاب cms کنید تا با انتخابی درست کارهایتان را پیش ببرید.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس را باید یکی از بهترین cms حال حاظر دنیا محسوب کرد که روز به روز به طرفداران و علاقه‌مندان آن نیز اضافه می‌شود. زمانی که شما وب‌سایت خودتان را با وردپرس راه‌اندازی کنید امکان این را دارید تا با فراگیری یک آموزش ساده با تمامی بخش‌ها آن به راحتی کار کنید و هر نوع محتوا یا محصولی را که دوست داشته باشید، هر زمانی که نیاز دارید، در کمترین زمان ممکن در سایت وردپرسی خودتان قرار دهید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.