کپی رایتینگ (Copywriting) چیست؟ 4 مدل متنوع آن

کپی رایتینگ (Copywriting) چیست؟ 4 مدل متنوع آن

کپی رایتینگ (Copywriting) به نوشتن محتوا یا مطلبی گفته می‌شود که زمانی که مخاطبان آن را می‌خوانند ترغیب خواهد شد تا خواسته نویسنده را به واقعیت تبدیل کنند. این خواسته می‌تواند موارد مانند برند‌سازی، خرید کردن کالا، کلیک کردن بر روی دکمه و غیره باشد. شما زمانی که به یک وب‌سایت سر می‌زنید با نمونه متنی که برای کالا یا محصول موجود در وب‌سایت نوشته شده است مواجعه خواهید شد که یک نمونه از تبلیغ نویسی یا Copywriting محسوب می‌شود.

هنگام انجام کپی رایتینگ باید چه مواردی را در نظر گرفت

در زمان آنجا Copywriting یک سری نکات مهم وجود دارد که شما باید آنها را به خوبی رعایت کنید، این موارد شامل:

۱_ مخاطب محور بودن محتوا

زمانی که شما می‌خواهید برای یک محصول یا کالا Copywriting انجام دهید باید دقت داشته باشید که نوشت‌های شما باید داری شخصیت باشند که هم بتواند باعث شکل دادن یک رابط کاری شود و هم اعتماد را در کاربر به وجود آورد. زمانی که شما اقدام به کپی رایتینگ می‌کنید نیازی نیست که شخصیت خودتان را به صورت دقیقی به تصویر بکشید اما بهتر است که محتوای تولید شده شما مخاطب محور باشد.

۲_ تعریف کردن از مخاطب

با توجه به اینکه افراد دوس دارند به خودشان احساس خوبی داشته باشند می‌توانید در محتوایتان به ستایش از آنان بپردازید و با این کار احساسات آنها را تقویت کرده و باعث بهتر شدن حال آنها شوید. شما می‌توانید برای اینکه کاربران هم به خوشان و هم به شما احساس مثبت و خوب داشته باشند هدفی را که مخاطبان به دنبال آن هستند را در محتوای کپی رایتینگ استفاده کنید. درباره موضوعاتی که مخاطبانتان به آنها علاقه دارند بنویسید و 2 پهلو با آنها حرف نزنید، ایجاد کردن یک فضای آرام و مثبت که باعث می‌شود مخاطب احساس خوبی را تجربه کند بهترین نوع حرف زدن با کاربر محسوب می‌شود.

۲_ استفاده کردن از لحن مثبت در کپی رایتینگ

با توجه به آماری که متخصصان اعلام کرده‌اند زمانی که کاربران احساس مثبتی را به محصول و برندی داشته باشند نسبت به آن محصول و برند وفادارتر خواهند بود، شما می‌توانید با برقرار کردن یک فضای خوشایند این احساس را در کاربران به وجود آورید. مثبت بودن باعث خواهد شد تا به صورت ناخداگاه تصمیمات در افراد تحت تاثیر قرار دهید.

۳_ جسور بودن در فراخوان به عمل (CTA)

شما وقتی موفق خواهید شد تا کپی رایتینگ تاثیر گذاری را منتشر کنید که بتوانید جسارت را از خودتان نشان دهید. در قسمت فراخوان به عمل شما به مخاطب خوتان می‌گویید که چه کاری انجام دهید و می‌توانید هر نیاز و خواسته‌ای را که به دنبال آن هستید با جسارت از کاربران و مخاطبان بخواهید تا با احساس اعتمادی که به آنها می‌دهید مخاطبان و کاربران را ترغیب به انجام دادن خواسته خودتان کنید.

۴_ تکیه کردن بر روی کاری که دوست دارید کاربران انجام دهند

زمانی شما یک کپی رایتینگ خوب و موفق را اجرا کرده‌اید که کاربران را وادار به عمل کنید. کپی رایتینگ‌هایی موفق و موثر واقع می‌شوند که بتوانند محتوای شما را به عمل تبدیل کند. منظور از عمل این است که در سرتاسر محتوای Copywriting باید مخاطب و کاربر را وادار کنید تا به خواسته شما عمل کند. استفاده کردن از افعال کنشی، تاکید کردن بر روی کلمه اکنون در محتوا و بیان کردن کارکرد علمی اطلاعات می‌تواند از کارهایی باشند که شما در این بخش از آنها استفاده کنید.

۵_ کپی رایتینگ را به صورت جالب هیجان انگیزی تولید کنید

هرچقدر بتوانید به صورت جالب و هیجان انگیزتری کپی رایتینگ را انجام دهید در رسیدن به هدفتان موفقتر عمل کرده‌اید. زمانی که به یک مخاطب هیجان تزریق می‌کنید او را از یک شخص منفعل به یک شخص فعال تبدیل کرده‌اید که این عامل سبب خواهد شد تا مخاطب طرفدار شما شود. برای انجام این کار می‌توانید در محتوایتان از جملات کوتاه استفاده کنید، استفاده کردن از فعل هایی که باعث شور و هیجان می‌شوند و استفاده کردن از علامت تعجب در جاهای مورد نیاز از جمله مواردی هستند که باید رعایت کنید.

۶_ استفاده کردن از اطلاعات به عنوان پشتوانه

انتقال اطلاعات به کاربران از اهمیت زیادی برخوردار است اما نمی‌توان آن را مهم‌تریت مولفه در کپی رایتینگ دانست، برای اینکه بتوانید بهترین محتوا را به مخاطبان ارائه دهید باید محتواها را با ایجاد کردن یک فضای مثبت و مفید شروع کنید و لا به لای آن از اطلاعات نیز استفاده کنید. با توجه با اینکه اصولا اطلاعات بی روح هستند و باعث از بین رفتن شور و هیجان خواهد شد باید از آن برای متقاعد کردن مخاطبان استفاده نشود و از اطلاعات به عنوان یک پشتوانه مطمئن استفاده کرد.

۷_ کپی رایتینگ باید صادقانه و بی پرده باشد

زمانی که شما با صداقت هدف خود را برای مخاطبانتان مشخص می‌کنید این امکان را فراهم ساخته‌اید تا پیش نیاز لازم برای جلب اعتماد مخاطب به وجود بیاید و این عامل سبب خواهد شد تا مخاطب احساس رضایت از شما داشته باشد. واضح نوشتن، استفاده نکردن از کلمات و جملات غیر ضروری در محتوا و بالا بردن کیفیت محتوا از کارهایی هستند که شما می‌توانید با استفاده از این داده‌ها اقدام به تولید یک کپی رایتینگ صادقانه و رک کنید.

انواع کپی رایتینگ

در ادامه به برسی انواع کپی رایتینگ خواهیم پرداخت:

1- کپی رایتینگ تکنیکال

این نوع از کپی رایتینگ به نوشتن متن‌های خاص گفته می‌شود که نیاز دارید تا سطح بالایی از دانش را در اختیار داشته باشید.

2- کپی رایتینگ خلاق

این روش از Copywriting نویسنده به تولید موضوع منتخب خودش می‌پردازد و در متن نوشته‌ها تبلیغات مورد نظری را می‌گنجاند.

3- کپی رایتینگ فروش

کپی رایتینگ فروش به متقاعد کردن خواننده می‌پردازد که با این روش خواننده را با سرویس‌ها و مزایای محصول یا خدمات آشنا می‌کند تا به فروش ختم شود.

4- کپی رایتینگ سئو

در این روش از کپی رایتینگ می‌توانید با استفاده مناسب از کلمات کلیدی پیام خود را در جایگاه مناسب‌تری در نتایج جستجو قرار دهید.

سخن پایانی

در دنیای بازاریابی و فروش یک صحنه بزرگ و نامحدود وجود دارد که در آن طیف گسترد‌ه‌ای از افراد نقش‌های گوناگونی را ایفا می‌کنند، در تولید محتوا کسانی وجود دارند که کپی رایتینگ را انجام می‌دهند و به این افراد کپی رایتر گفته می‌شود. در زمان Copywriting باید به تمامی مواردی که ما در این مقاله به آنها اشاره کردیم دقت کنید تا بتوانید متن و محتوای هدفمند و کاربر پسند را با استفاده از این روش تولید کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.