آنتی ویروس (Antivirus) چیست؟ 8 ویژگی مهم آن

آنتی ویروس (Antivirus) چیست؟ 8 ویژگی مهم آن

آنتی ویروس به ابزاری گفته می‌شود که بر روی اپلیکیشن‌هایی و دستگاه‌های دیجیتال هوشمند مانند تبلت، گوشی تلفن و کامپیوتر نظارت دارد، کار Antivirus این است که درون دستگاه شما به دنبال برنامه‌هایی می‌گردد که مجوز نصب در سیستم شما را نداشته و مجاز نیستند، در واقع به دنبال مزاحم‌هایی است که به صورت ناشناس در سیستم شما وارد شده‌اند.

روش‌های زیادی وجود دارد که ویروس‌ها از این طریق برای ورود و ضربه زدن به سیستم و دستگاه شما استفاده می‌کنند و می‌توانند با وارد شدن به سیستم شما اقدام به خرابکاری اسناد و فایل‌های کنند، Antivirus با توجه به سیستمی که دارد مانع از چنین خرابکارهایی خواهد شد.

اگر یک اپلیکیشن رسمی و مجاز مورد حمله سایبری قرار گرفت و از آن به عنوان یک ابزاری برای کلاه برداری و صدمه زدن به دستگاه‌ها استفاده شد، آنتی ویروس باید این قابلت را داشته باشد تا با شناسایی به موقع حمله مانع ضربه زدن به سیستم و دستگاه شما شود، درواقع یک آنتی ویروس مناسب و مطمئن باید این قدرت را دشته باشد تا بتواند تفاوت بین یک بد‌افزار مزاحم نمایش دهنده تبلیغات را با یک اپلیکیشن مفید و سودمند تشخیص دهد.

نحوه کارکرد آنتی ویروس

زمانی که Antivirus یک فایل مخرب و مضر را در دستگاه شما شناسایی و پیدا می‌کند یک سری پیشنهاد‌اتی برای مقابله با ویروس مورد نظر ارائه خواهد داد، این پیشنهادات می‌تواند شامل این باشد که عملکرد اصلی نرم‌افزار غیر فعال شود (منظور همان قرنطینه کردن می‌باشد) و یا در صورت نیاز بد‌افزار را به صورت کامل حذف کند.

زمانی که آنتی ویروس اقدام به حذف کردن بد‌افزار می‌کند، یک روش عالی را برای آلوده شدن سیستم از ویروس ارائه داده است اما باید توجه داشت که وقتی بد افزار قرنطینه شود این امکان را به شرکت تولیدی نرم‌افزار خواهد داد که بتواند تحلیلی درست و عمیق بر روی مشکل به وجود آمده بر روی بد‌افزار داشته باشد.

آنتی ویروس مناسب و قوی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد

در ادامه به برسی ویژگی‌های مهمی که یک آنتی ویروس خوب باید داشته باشد خواهیم پرداخت:

۱_ دیتا بیس قوی که به صورت منظم بروزرسانی شود

یکی از ویژگی‌های مهمی که آنتی ویروس مناسب باید داشته باشد این است که دارای یک بانک اطلاعاتی قوی باشد و امکان بروزرسانی به صورت منظم در دیتابیس آن وجود داشته باشد.

۲_ باید فشار کمی بر روی سیستم و دستگاه وارد کند و از یک سرعت اسکن مناسب برخوردار باشد

زمانی که شما قرار است سیستم خودتان را اسکن کنید، دوست دارید که این پروسه در کمترین زمان ممکن انجام شود و اگر این کار زمان زیادی را از شما بگیرد شما از اسکن کردن دستگاه خسته خواهید شد و از ادامه کار صرفه نظر می‌کنید، پس باید شما از آنتی ویروسی استفاده کنید که از سرعت مناسب و خوبی برخوردار باشد و از بار کاری پردازنده به صورت نرمال استفاده کند.

۳_ نشان ندادن هشدارهای غلط

زمانی که یک آنتی ویروس هشدارهای غلطی را به کاربران نشان دهد این موضوع سبب می‌شود تا کاربر به آنتی ویروس بی اعتماد شوند، برای پیش نیامدن این مشکلات باید از آنتی ویروسی استفاده کنید که بتواند به خوبی هشدارهای درستی را در اختیار کاربران قرار داده و هشدارهای غلط را نشان ندهد.

۴_ آنتی ویروس مناسب باید توسط یک مرکز معتبر، مجوز و اعتبار لازم را به دست آورده باشد

زمانی که شما قصد به تهیه آنتی ویروس مناسب را دارید، گول تبلیغات کمپانی‌های ارائه دهند را نخورید، برای اینکه بتوانید یک درک درست را از آنتی ویروس مورد نظر داشته باشید می‌توانید به وب‌سایت V-comparatives مراجعه کردن و در این سایت به برسی دقیق آنتی ویروس مورد نظر بپردازید.

۵_ Antivirus باید دارای موتور جستجوی قوی و مناسبی باشد

از مهم‌ترین عواملی که در کارایی و قدرت یک Antivirus تاثیر گذار است نوع موتور جستجوی آن است، آنتی ویروس مناسب باید از یک موتور جستجوی قوی و کاربردی برخوردار باشد و از روش‌های زیادی برای تشخیص بد‌افزار استفاده نماید.

۶_ آنتی ایکس بودن Antivirus

آنتی ایکس بودن به این معنا است که شما با خرید یک Antivirus از امتیازاتی دیگر مانند آنتی اسپم، آنتی قیشینگ، فایروال، آنتی روم و آنتی تروجان را در اختیار داشته باشید، یک کمپانی آنتی ویروس مناسب کلیه این محصولات را در قالب یک نرم‌افزار کاربردی در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

۷_ آنتی ویروس باید در از بین بردن بدافزارها توان بالایی داشته باشد

از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک Antivirus مناسب باید داشته باشد این است که توانایی حذف و از بین بردن بد افزارهایی که قبلا به سیستم حمله کرداند را باید داشته باشد، آنتی ویروس باید هم بتواند ویروس را شناسایی کند و هم قادر به حذف کردن آن باشد.

۸_ قابلیت آپدیت به صورت آفلاین

Antivirus مفید باید قادر باشد به صورت آفلاین فایل‌های بروزرسانی پایگاه داده خود را دانلود کند، در واقع هر جایی که اینترنت در دسترس باشد و یا اینترنت در دسترس نباشد باید امکان به روزرسانی را داشته باشد.

انواع Antivirus

  • Direct Action Virus
  • Virus Multipartite
  • Overwrite Virus
  • Macro
  • Encrypted
  • Stealth
  • Armored
  • Boot Sector Virus
  • Resident
  • Polymorphic
  • Space filler
  • Program
  • Metamorphic

محبوب‌ترین آنتی ویروس‌هایی که در ایران استفاده می‌شوند

  • Anti Virus Bull Guard
  • Anti Virus Kaspersky
  • Anti Virus Trust Port
  • Anti Virus Avira
  • Anti Virus ESET
  • Anti Virus F-Secure

سخن پایانی

بعضی از Antivirusها به صورت زنده و آنی می‌توانند جلوی اجرا شدن ویروس و بد‌افزار مخرب را به صورت خودکار بگیرند و این توانایی را دارند تا باعث شوند تا دستگاه و سیستم شما از وب‌سایت‌ها و ایمیل‌های مخرب در امان باشد. برخی دیگر از آنتی ویروس‌ها وجود دارند که جزوء ابزار ترمیمی قرار می‌گیرند و در واقع عملکرد آنها به این گونه است که در دوره منظمی باید اجرا شوند تا توانایی اسکن کردن دستگاه مورد نظر شما را داشته باشند، این آنتی ویروس‌ها در مواقعی وارد عمل می‌شوند که سیستم شما آلوده شده باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.