معرفی استراتژی کشش (PULL) رانش (PUSH)

معرفی استراتژی کشش (PULL) رانش (PUSH)

در دنیای کسب کار امروزی استراتژهای زیادی وجود دارد که اگر از هر کدام به شکل درستی بتوانید در کسب کارتان استفاده کنید، پیشرفت‌های زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت و اگر به خوبی از این استراتژی‌ها استفاده کنید شما را در بازده زمان کمی به اهدافتان نزدیک خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین استراتژی‌هایی که می‌تواند تاثیرات خوب و مثبتی را در جذب کردن مشتریان داشته باشد، استراتژی کشش(PULL) استراتژی رانش (PUSH) در بازاریابی است، با کمک این روش‌ها می‌توانید فروش بالای را تجربه کنید.

استراتژی رانش (PUSH) در بازاریابی

استراتژی رانشی نقطه مقابل بازاریابی کششی است و روش کارکر آن به این شکل است که کانال‌ها، توزیع و بازاریابی توسط شما ترغیب خواهند شد تا به تبلبغ کردن محصولات و خدمات شما بپردازند. به عنوان مثال فرض کنید که یک شرکت شوینده اقدام به فروش محصولاتش با تخفیف‌های ویژه کرده است تا خرده فروشان ترغیب شوند محصولات را با تخفیف‌های ویژه خریداری کنند.

در واقع تمامی فروشگاه‌ها و خره فروشان بزرگ و کوچک تلاش می‌کنند تا مقدار زیادی از محصولات آن شرکت را خریداری کنند تا به سود بیشتری دست یابند، فروشگاه‌ها و مغازهای کوچک برای اینکه بتوانند این محصولات را به مشتریان بفروشند هر کدامشان اقدام به تبلیغات و بازاریابی به صورت خود جوش خواهند کرد و از این طریق به تبلیغات می‌پردازند .

استراتژی بازاریابی رانش چه مزایایی دارد

  • به کانال‌های توزیع کمک خواهد کرد.
  • باعث صرفه جویی زیادی در شرکت و سازمان خواهد شد.
  • در مدت زمان کوتاهی باعث ارتقاء محصول خواهد شد.
  • باعث خواهد شد که صرفه‌جویی زیادی در شرکت صورت گیرد.

استراتژی بازاریابی رانش چه معایبی دارد

در بازاریابی رانش اشکالاتی وجود دارد که باید به صورت دقیقی مورد برسی قرار گیرد، امکان دارد که با بی توجعی به این معایب مشکلاتی برای شما به وجود آید. برای اینکه از گزند این معایب در امان باشید باید با دقت بیشتری به آن‌ها توجه داشته باشید، این معایب عبارتند از:

  • در بازاریابی رانشی امکان دسترسی به عمد فروشان کم است و در مقابل امکان دسترسی به خرده فروشان زیاد.
  • نیاز و پیش بینی مشتریان در استراتژی رانشی وجود دارد که این عوامل می‌توانند به سرعت دچار تغییرات شوند.
  • از دیگر معایب استراتژی رانشی این است که برای اجرا آن باید یک تیم فعال را دراختیار داشته باشید.

استراتژی کشش (PULL) در بازاریابی

استراتژی بازاریابی کششی روشی است که شما می‌تواند با استفاده از ابزار بازاریابی و تبلیغاتی به ترغیب کردن مشتریان بپردازید تا آنها از محصولات و خدمات شما استفاده کنند. استفاده از بازاریابی کششی نیاز به یک برنامه ریزی درست واصولی دارد تا در اجرای آن با مشکلات مواجعه نشوید.

هدفی که این نوع از بازاریابی دنبال می‌کند این است که فروش بیشتر را به دست آورده و مشتریان زیادتر را به خودش جلب کند، این عوامل سبب خواهد شد تا وفاداری میان مشتری و برند ایجاد شود. کمپین‌هایی که شعار آنها “یکی بخر 2 تا ببر ” است یک نمونه بارز از بازاریابی کششی است.

استراتژی کشش دارای چه مزایایی است

مزیت‌های زیادی در بازاریابی کشش وجود دارد که در حالت کلی این مزایای شامل:

  • در مدت زمان کوتاهی مشتریان به شما وفادار خواهند شد.
  • با استفاده از سیستم بازار و توزیع قدرت معامله افزایش خواهد یافت.
  • می‌توانید محصولات و خدماتی را که به مشتریان ارائه می‌دهید را به خوبی ارزیابی کنید.
  • زمانی که از استراتژی کشش استفاده می‌کنید، در مدت زمان کوتاهی مشتریان شما به محصول و خدمات شما وفادار خواهند شد.
  • به برند سازی محصولات شما کمک خواهد کرد.

معایب استراتژی بازاریابی کشش

تمامی استراتژی‌هایی که در بازار کسب کار مورد استفاده قرار می‌گیرند، علی‌رغم خصوصیات و مزایایی که دارند با معایب و مشکلاتی نیز همراه می‌باشند. امکان دارد این معایب به قدری برای شرکت‌ها و سازمان‌ها مهم باشد که به کل قید استفاده کردن از استراتژی بازاریابی کشش را بزند و از آن استفاده نکنند. در ادامه به معایبی که در استراتژی بازاریابی کشش وجود دارد اشارا خواهیم کرد:

  • برای اینکه بتوان نتیجه مطلوب و مناسبی از این استراتژی گرفت، باید زمان زیادی را برای آن صرف کرد.
  • کسانی که قصد اجرا کردن بازاریابی کشش را دارند باید به مبانی بازاریابی و بازار هدفی مد نظر تسلط کافی را داشته باشند تا در انجام آن با شکست مواجعه نشوند.
  • زمانی می‌توانید به خوبی از استراتژی بازاریابی کشش استفاده کنید و بهترین نتیجه ممکن را بگیرید که وفاداری مشتریان را در برند مد نظر به دنبال داشته باشد.
  • با توجه به اینکه فضای بازاریابی امروزی از رقابت زیادی برخوردار است، استفاده کردن از استراتژی بازاریابی کشش راحت نخواهد بود.

یک نمونه معروف و شناخته شده از استفاده از استراتژی کشش و رانش را باید شرکت اپل دانست، زمانی که این شرکت به معرفی کوشی آیفون 11 پرداخت تمرکز زیادی را روی دوربین سه گانه این گوشی قرار داده بود، در واقع شرکت اپل با استفاده از استراتژی کشش و استراتژی رانش بر روی مشتریانی متمرکز شده بود که تمایل داشتند یک گوشی موبایل با دوربین قدرتمند متناسب با امکانات روز را در اختیار داشته باشند.

اهمیت استراتژی کششی و استراتژی رانش

استفاده کردن از استراتژی کشش و رانش سبب خواهد شد تا یک رابطه دوطرفه میان مشتری و فروشنده محصول ایجاد شود، در واقع شما به عنوان فروشنده محصول و خدمات اقدام به ترغیب کردن مشتریان می‌کنید تا از محصولات شما استفاده کنند و از طرفی دیگر با قرار دادن طرح‌های تخفیفی زیادی که عرضه می کنید مصرف کنندگان و عمده فروشان را ترغیب خواهید کرد تا محصولات شما را خریداری کنند. انجام دادن این کارها باعث خواهد شد تا هم مشتریان به سمت شما کشیده شوند و هم تامین کنندگان کوچک و بزرگ را به خوبی جذب کنید.

سخن پایانی

همان طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم هر کدام از این استراتژیها برای یک گروه خاص کاربرد دارد مثلا استراتژی ربایش بیشترین سعی خودش را دارد تا خرده فروشان و عمده فروشان را ترغیب به خرید کند و استراتژی کشش بر روی مشتریان تمرکز دارد.

توجه داشته باشید برای اینکه بتوانید یک نتیجه مناسب و با ارزش را به دست آورید بهتر است که به صورت همرمان از هر 2 این استراتژی ها استفاده کنید ولی قبل از اینکه بخواهید در کسب کار و تجارتتان از این 2 استراتژی بازاریابی استفاده کنید پیشنهاد ما به شما این است که مزایا و معایب هر دوی آن ها را به خوبی برسی کنید و اگر دیدید که با استفا ده از آن ها نیاز دارید می‌توانید از آن ها استفاده کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.