اپلیکیشن موبایل (Mobile application) چیست؟

اپلیکیشن موبایل (Mobile application) چیست؟

اپلیکیشن موبایل به یک نوع نرم‌افزار کاربردی گفته می‌شود که برای اجرا کردن برنامه‌های کاربردی بر روی تلفن همراه طراحی شده است. این نرم‌افزار کاربردی در تلفن همراه کارهای زیادی را برای شما انجام می‌دهد، مثلا برای گوش کردن موسیقی یک اپلیکیشن وجود دارد که این کار را در موبایل شما انجام می‌دهد و یا برای دانلود کردن هر نوع محتوا از اینترنت یک اپلیکشن وجود دارد که به مدیرت دانلود شما می‌پردازد.

در واقع به تمامی نرم‌افزارهایی که هر روزه از آنها در تلفن همراه خودتان استفاده می‌کنیم، اپلیکیشن موبایل گفته می‌شود. اپلیکیشن‌ها با هدف اجرای برنامه‌های کاربرد و مفید در قالب سیستم‌های ios و اندروید موبایل ساخته می‌شوند و افراد با کمک آنها می‌توانند بهترین استفاده را از تلفن همراه خودشان داشته باشند.

اهمیت اپلیکیشن موبایل

در دنیای امروزی با وجود پیشرفت‌های زیادی که در تمامی زمینه‌ها با آن روبه رو هستیم، افراد می‌توانند به خوبی کارهای روزمره خود را در مدت زمان کمی همراه با کیفیت بالایی انجام دهند. در واقع تعداد زیادی از امکانات در گوشی موبایل، تبلت و کامپیوتر آنها وجود دارد که با کمک آنها می‌توانند کیفیت انجام دادن کارها را بالا برده و این ابزار کمک شایانی را در انجام دادن بسیاری از کارها به افراد می‌کنند. یکی از ابزار مفید و موثری که همیشه افراد در هر جا و مکانی امکان استفاده از آن را دارند، اپلیکیشن موبایل است.

در زمان طراحی اپلیکیشن موبایل باید به چه نکاتی توجه کرد

زمانی که قرار است اپلیکیشن موبایل توسط توسعه دهندگان و متخصصات طراحی شود، این افراد باید یک سری نکات را در نظر بگیرند تا شاهد موفقیت و رسیدن به نتیجه مناسب و مطلوبی باشند، این نکات عبازتند از:

۱_ کیفیت منابع

در حوزه‌ی نرم افزار و فن آوری زمانی افراد قادر خواهند بود تا نتیجه مورد نظر را به دست آورند که برای به دست آوردن آن هزینه را متقبل شده باشند، هزینه که در این حوزه‌ها بیشترین درصد را به خودش اختصاص می‌دهد ساختن اپلیکیشن‌های اختصاصی و یا هزینه برای پیدا کردن نیروی انسانی مطمئن و ماهر است.

افرادی که به عنوان توسعه دهنده ذبده در این حوزه فعالیت دارند دارای دستمزهای بالاتری می‌باشند، زمانی که قرار باشد تا شما برای طراحی یک اپلیکیشن کاربردی و با کیفیت هزینه‌ای را پرداخت کنید، بهتر است از افرادی استفاده کنید که توان بالایی را در طراحی و راه‌اندازی آن برنامه دارند زیرا کیفیت کار شما را بالا خواهند برد.

۲_ شناخت کافی از پروژه

یکی دیگر از موارد مهی که در ساختن اپلیکیشن نقش بسزایی دارد، شناخت کافی از پروژه پیش رو است. این کار سبب می‌شود تا سرمایه گذاران و توسعه دهندگان در ابتدای کار در جریان تمامی جزئیات کار قرار گیرند تا بتواند به درک درستی از پروژه مورد نظر برسند، نادیده گرفتن این مسائل در اغلب پروژه‌ها دیده می‌شود که این عامل در بسیاری از اوقات هزینه‌های زیادی را برای کارفرما در بر دارد.

۳_ هدف‌ها

شما برای اینکه بتوانید یک شریک مناسب را انتخاب کنید با مشخص کردن اولویت‌های کاری که دارید می‌توانید اقدام به انجام دادن این کار کنید و تصمیم درست و به جایی را اتخاذ کنید. توجه داشته باشید که برای دست‌یابی به اهداف باید تمامی جوانب کاری را به دقت آنالیز و برسی کنید بعد اقدام به شروع کار کنید.

۴_ زیر ساخت

یکی دیگر از موارد که در زمان طراحی اپلیکیشن باید توجه زیادی به آن داشت، زیر ساخت است. این عامل یکی از بزرگترین قسمت‌هایی می‌باشد که سبب خواهد شد هزینه‌ها در ساختن اپلیکیشن بالا رود. مثلا اگر کسانی که به عنوان واسط شخص ثالث برنامه‌ریزی اپلیکیشن را در دست دارند، توسع دهند نمی‌تواند کنترلی بر روی آنها داشته باشد و به واسطه این موضوع هزینه‌ها به شکل سرسام آوری بالا خواهد رفت. دقت داشته باشید که با توجه به میزان پیچیدگی که در ساخت اپلیکیشن وجود دارد میزان تراکمی که در زیر ساخت‌ها وجود دارد نیز متفاوت می‌باشد.

اپلیکیشن موبایل در سیستم عامل اندروید

سیستم عامل اندورید به سیستم عاملی گفته می‌شود که توسط 30 کمپانی معروف گوشی‌های موبایل پشتیبانی می‌شود، این سیستم عامل به شما این امکان را می‌دهد تا از اپلیکیشن‌هایی که متناسب با آن طراحی شده است در تلفن همراهتان استفاده کنید. با توجه به اوپن سورس بودن سیستم عامل اندروید، توسعه دهندگان و متخصصان وب این امکان را داند تا با استفاده از Android SDK بتوانند هر نوع اپلیکیشنی را در قالب این سیستم عامل بنویسند.

اپلیکیشن موبایل در سیستم عامل ios

یکی دیگر از سیستم عامل‌های موبایلی که توسط شرکت اپل برای دستگاه‌های موبایل و دستگاه‌های قابل حمل طراحی شده است، سیستم عامل ios است. این سیستم عامل برای طراحی کردن اپلیکشن از چهار لایه استفاده می‌کند که عبارتند از:

  • لایه هسته سیستم عامل
  • لایه رسانه سیستم عامل
  • لایه لمسی سیستم عامل
  • لایه هسته خدمات سیستم عامل

سخن پایانی

افرادی که در نقش توسعه دهندگان اپلیکیشن فعالیت دارند هدف اصلی که دنبال می‌کنند این است که بتوانند اپلیکیشن‌هایی را طراحی کنند که در تمانی سیستم عامل‌ها و دیگر دستگاا‌های دیجیتال کاربرد داشته باشد. عنوان مثال گوگل کرم اپلیکیشنی است که تمامی دستگاه‌های هوشمند دیجیتال مانند تبلت، گوشی همراه و لب تاب‌ها توانایی استفاده از این اپلیکیشن کاربردی و مفید را دارند.

با توجه به پیشرفت‌های زیادی که در حوزه فناوری رخ داده است، کاربرد اپلیکیشن‌ها نیز در زندگی افراد بسیار زیاد شده است و فقط محدود به موبایل و کامپیوتر نیست، مثلا در لوازم الکتریکی منزل، برای تنظیم کردن رفت آمد افراد در محیط کاری و اداری، برای تنظیم کردن خودکار نور منزل و گرما و سرمایش منزل از اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود این نشان دهنده ضرورت این امکانات در زندگی امروز افراد است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.