برون سپاری (outsourcing) چیست؟ معرفی 4 مدل مهم آن

برون سپاری (outsourcing) چیست؟ معرفی 4 مدل مهم آن

برون سپاری به این معنی است که شما بخشی از کارهای شرکت یا مجموعه‌ی خود را به سازمان، تیم و یا یک فرد دیگر بر اساس قرار دادی که میان طرفین بسته شده است برای انجام دادن بسپارید تا آنها کار مورد نظر را انجام دهند. در برخی اوقات یک شرکت و یا یک کسب‌کار بر اساس فقدان مسائل مالی و یا نداشتن نیروی انسانی لازم، توانایی انجام دادن کاری را نخواهد داشت، با توجه به این موضوع کار مد نظر را به یک سازمان دیگر محول می‌کنند تا آن را انجام دهد. در این مواقع عمل برون سپاری (Outsourcing) رخ داده است.

تاریخچه برون سپاری

اگر بخواهیم تاریخ دقیق پیدایش برون سپاری را برای شما بیان کنیم، باید گفت که زمان دقیق آن را تا به امروز کسی به درستی نمی‌داند. ولی با توجه به اینکه در دوران باستان برای ساختن یک سازه و بنا از پیمانکاران کمک گرفته شده است و این افراد وظیفه ساخت و ساز را بر عهد داشته‌اند، خود این کار یک نوع outsourcing تلقی می‌شود و احتمالا زمان پیدایش آن به دوران باستان بر‌ می‌گردد.

دلیل اصلی که افراد به برون سپاری روی آوردند، نداشتن توان و مهارت لازم برای انجام دادن کارهای پیش رو بوده است. با وجود سالیان زیادی که از پیدایش این روش می‌گذرد باید دلیل اصلی پیدایش آن را نداشتن مهارت لازم قلمداد کرد، دلایلی دیگری هم وجود دارد که در ادامه این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.

انواع برون سپاری

در ادامه به برسی انواع روش‌های outsourcing خواهیم پرداخت:

۱_ برون سپاری حرفه‌ای

در این روش شما برای انجام دادن کار و پروژه مد نظزتان، تمامی کارها و ظایف را به تیم مورد نظر می‌سپارید و این تیم باید داری تخصص و توان کافی برای انجام دادن این کارها باشد. این روش از outsourcing برای انجام دادن کارهایی مانند بازاریابی، انجام دادن کارهای فیزیکی و یا رسیدگی به امور مالی و غیره.. امکان پذیر خواهد بود و در واقع هیچ گونه حد و مرزی برای آن تعریف نشده است.

۲_ برون سپاری تولید و ساخت

یکی دیگر از روش‌های برون سپاری است که شما در این روش می‌توانید یک سازمان و یا یک شرکت را برای تولید کردن محصول مورد نظرتان استخدام کنید، با این کار می‌توان کالا یا محصولی را که دوست دارید تولید کنید و استفاده از این روش در خیلی از شرکت‌های بزرگ دنیا مشاهده می‌شود.

به عنوان مثال خیلی از خودروسازان بزرگ دنیا شرکت‌هایی را در کشورهایی مانند چین در اختیار گرفته و از آنها می‌خواهند که محصولات مورد نظرشان را به تولید برسانند، با توجه به هزینه پایین‌تر نیروی کار در چین به نسبت به کشورهای دیگر از نظر اقتصادی برای آن شرکت‌های خودروسازی انجام دادن این کار به صرفه خواهد بود.

۳_ برون سپاری پروژه‌ای

یکی دیگر از روش‌های outsourcing که ما به صورت روزانه با آن سرو کار داریم، برون سپاری پروژه‌ای می‌باشد. در این روش شرکت‌ها با توجه به خواسته‌ای که دارند یک پروژه‌ را برون سپاری کرده و از این طریق می‌توانند کارهای مورد نظرشان را به انجام برسانند. انجام دادن پروژه هیچ فرقی ندارد که کجا صورت گیرد چه به صورت مجازی و چه به صورت فیزیکی، استراتژی پروژه به این شکل است که شرکت نیازمند اقدام به استخدام موقت نیروی کار برای انجام دادن کار مورد نظر می‌کنند.

۴_ برون سپاری it

این نوع از برون سپاری در حوزه اینترنت و فناوری صورت می‌گیرد. در این روش شرکت‌های بزرگی که در حوزه فناوری فعالیت دارند می‌توانند پروژه‌های مورد نظرشان را outsourcing کرده و با تقسیم کردن این کارها انجام دادن هر بخشی را به افراد و شرکت‌ای دیگری واگذار خواهند کرد، این کار به واسطه این است که در فضای اینترنت خیلی از کارهای امکان پذیر خواهد بود.

در واقع این روش از outsourcing به شرکت‌ها این فرصت را می‌دهد تا با استخدام افراد، اقدام به انجام دادن کارها از هر مکانی کنند، به واسطه این قابلیت این روش یکی از پرطرفدارترین روش‌های برون سپاری محسوب می‌شود.

دلایل ضرورت برون سپاری

با توجه به اینکه روز به روز شاهد رشد و توسعه تکنولوژی در سرتاسر دنیا هستیم، در کنار آن نیز فناوری با تغییرات زیادی همراه است و افراد خواسته‌های بیشتری داشته و دوست دارند تا نیازشان به بهترین شکل ممکن انجام برطرف گردد. یک سازمان و صنعت هر چقدر از توانایی زیادی نیز برخوردار باشد، برای اینکه بتواند با فناوری همگام شود امکان پیشرفت روزانه را نخواهد داشت، ولی با استفاده از روش outsourcing این امکان مهیا خواهد شد و می‌تواند از مهارت، نیروی انسانی و منابع دیگر شرکت‌ها استفاده کرده و در قبال این کار هزینه‌ای را پرداخت کند تا در حوزه‌های رقابت حضور داشته باشد.

برون سپاری چه مزایایی دارد

  • قرار دادن تمرکز اصلی بر روی هدف‌های اصلی پیش رو
  • بالا بردن سطح دانش نیروهای کار سازمان یا شرکت
  • قابلیت انعطاف پذیری در قبال مشتری و فناوری
  • برطرف‌سازی نیازها
  • کم کردن هزینه و مدیریت کردن بودجه در شرکت و سازمان
  • امکان دسترسی داشتن به افراد ماهر و دارای تخصص
  • در زمان صرفه جویی می‌شود
  • عدم نبود مرزهای جغرافیایی در انجام دادن عمل برون سپاری
  • کارمندان و کارکنان سازمان و شرکت احساس رضایت خواهند داشت

معایب برون سپاری

  • با وجود در اختیار گذاشتن اطلاعات شرکت و یا سازمان به افرادی که قرار است برون سپاری را انجام دهند، امکان لو رفتن این اسناد و اطلاعات وجود دارد.
  • استرس در کارکنان، outsourcing باعث خواهد شد تا برخی از نیروها کار خود را از دست دهند که سبب می‌شود تا همواره کارکنان دچار استرس باشند.
  • با توجه به اینکه شما قرار است از برون سپاری در انجام کارها و پروژه‌ها استفاده کنید، تا اتمام پروژه خودتان مدیریتی در روند چگونگی انجام آن ندارید که سبب از دست دادن برنامه‌ریزی در کارها می‌شود.
  • با توجه به اینکه برای انجام برون سپاری مبلغی را برای انجام به پیمان کار می‌دهید و این مبلغ از پیش تعیین می‌شود، این امکان وجود دارد که پیمانکار برای به دست آوردن سود بیشتری کیفیت کار را پایین بیاورد.

مهم‌ترین دلایل استفاده کردن از برون سپاری

  • فناوری نوین را با هزینه کمی در اختیار گرفتن
  • بدون اینکه افراد به صورت رسمی استخدام شوند امکان استفاده از دانش و مهارت آنها وجود دارد.
  • پایین آوردن هزینه در سرمایه گذاری
  • صرفه جویی در زمان

سخن پایانی

در واقع اینکه چه کسی و چه نهادی کار مورد نظر شما را انجام می‌دهد اهمیت زیادی ندارد، همینکه این کار توسط یک سازمان و تیم انجام می‌شود و خود شما نمی‌توانید آن را انجام دهید عمل برون سپاری رخ داده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.