بهینه سازی Crawl Budget چیست؟

بهینه سازی Crawl Budget چیست؟

بهینه سازی Crawl Budget به تعداد گشتی گفته میشود که خزندهای موتورهای جستجو در صفحات دامنه وب سایت شما انجام میدهند، اسپایدرها و بات ها همان خزندهای موتورهای جستجو تلقی میشوند، Crawl Budget یکی از کاربردهایی که دارد در سئو وبهینه سازی وب سایت ها میباشد و خیلی از افراد از این خصوصیت آن با خبر نیستند.

زمانی که حرف از بهینه سازی بودجه خزش به میان می آید یعنی آن دسته از کارهایی که شما انجام میدهید تا ربات های موتورهای جستجو بتوانند به خوبی صفحات وب سایت شما را برسی کنند و این کار به این منظور انجام میشود که هر چقدر تعداد بازدید صفحات یک وب سایت بالاتر رود این امکان برای شما وجود خواهد داشت تا در کمترین زمان ممکن بتوانید شاخص بروزرسانی یک صفحه را به دست آورید.

این عامل خود تاثیرات زیادی را در بهینه سازی وب سایت شما ایجاد خواهد کرد و روند بهینه سازی را کوتاهتر خواهد کرد. در ادامه مواردی را برای شما بیان میکنیم تا بتوانید با استفاده از این موارد به بهینه سازی Crawl Budget بپردازید.

راهکارهایی برای بهینه سازی Crawl Budget

کنترل کردن پیوندهای هدایتی

دقت داشته باشید که کنترل کردن پیوندهای هدایتی معمولا برای سلامت وب سایت مورد استفاده قرار میگیرد. شما باید قادر باشید که از زنجیرهای ارسال مجدد در دامنه وب سایتتان جلوگیری کنید حتی اگر تعداد این ارسال مجددها 1 عدد باشد. باید به این موضوع دقت کنید که شاید یک یا دو ارسال مجدد تاثیرات مخربی را بر روی یک وب سایت به جا نگذارد اما باید توجه زیادی به آن داشته باشید.

با وجود اینکه ریدایرکت های 301 و 302 همیشه وجود دارند سبب خواهد شد تا زمانی که این دسته از پیوندهای زنجیره تهدیدی برای میزان خزش وب سایت شما محسوب شود و این احتمال وجود خواهد داشت که موتوهای جستجو بدون اینکه شاخص گذاری را انجام دهند باعث متوقف کردن کرالینک صفحه شما شوند.

دسترسی به خطاهای HTTPS باعث خراب شدن باجت خزش شما میشود

به صورت کلی زمانی که تعداد خطاهای 404 و 410 در یک سایت تکرار میشود در این صورت امکان آسیب رسیدن به باجت خزش وب سایت وجود دارد و این عامل زمانی که برای یک کاربر تکرار شود باعث میشود تا یک تجربه بد را در سایت شما داشته باشد. اگر شما دوست دارید که اینگونه مشکلات را در وب سایتتان کم کنید میتوایند از دو ابزار SE Ranking و Screaming Frog برای تدوین و بهبود وب سایتتان استفاه کنید.

نقشه وب سایتتان را بروزرسانی کنید

شما باید به نقشه وب سایت توجه زیادی داشته باشید زیرا تاثیراث مثبتی را بر روی بهینه کردن کرال جت وب سایت شما دارد و باید آن را بروزرسانی کنید. شما باید از url استفاده کنید که با نقشه سایت شما تناسب دارد. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که بات ها به شکل بهتر و سریعتری قادر هستند تا لینک های داخلی وب سایت شما را هدایت کنند.

فراهم کردن شرایط ورود صفحات مهم درRobots.txt

وقتی که قصد دارید تا Robots.txt را مدیریت کنید این کار را میتوانید با استفاده از ابزار تدوین وب سایت انجام دهید و یا این کار به صورت دستی امکان پذیر خواهد بود. میتوانید Robots.txt را به ابزار مورد نظری که دوست دارید اضافه کنید و با استفاده از این روش شما قادر هستید که کرالینگ های هر صفحه را در کمترین زمان ممکن مثلا در چند ثانیه مسدود کنید.

 اهمیت تگ های hreflang در بهینه سازی Crawl Budget

دقت داشته باشید که شما باید اطلاع رسانی های مربوط به نسخه های متمرکز صفحات وب سایتتان را انجام دهید زیرا خزندهای موتورهای جستجو از تگ های Hreflang برای آنالیز کردن صفحات استفاده میکنند. شما برای اینکه بتوانید به نسخه ی متمرکز صفحات وب سایت اشاره کنید باید برای هر url معین از یک عنصر استفاده کنید.

مراقبت کردن از پارمترهای url

باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده کردن از url جدا باعث میشود تا خزندهای گوگل آن را به عنوان صفحات جدا محسوب کنند و این عامل سبب خواهد شد تا باج خزش ارزشمند وب سایت شما از بین رود. وقتی که شما اطلاعات درستی را از این پارامترهای url در اختیار داشته باشید این عامل سبب خواهد شد تا شما در باجت صرفه جویی کنید و نگرانی شما را در مورد محتواهای تکراری درون وب سایتتان از بین خواهد برد.

سخن پایانی

بهینه سازی Crawl Budget سبب میشود تا موتورهای جستجوی گوگل به شکل بهتری و در کمترین زمان ممکن به صفحات وب سایت شما دسترسی داشته باشند که این کار در موقعیت و رنگ وب سایت شما تاثیرات مثبتی را به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.