تجارت الکترونیک (electronic commerce) چیست؟ آشنایی با 6 مدل مهم آن🤔

تجارت الکترونیک (electronic commerce) چیست؟ آشنایی با 6 مدل مهم آن🤔

تجارت الکترونیک به تجارتی گفته می‌شود که در آن محصولات و کالاها در فضای اینترنت به خرید و فروش می‌رسند، در واقع تمامی فعالیت‌هایی که در فضای اینترنت به خرید و فروش و انتقال دادن پول می انجامد را electronic commerce می‌گویند.

امروزه استفاده کردن از تجارت الکترونیک در تمامی کارها رونق زیادی گرفته است و شما با در اختیار داشتن یک گوشی همراه یا یک کامپیوتر و اتصال به اینترنت قادر هستید تا هر کالا و محصولی را که نیاز دارید از طریق اینترنت دریافت کنید.

مثلا اگر نیاز به یک کتاب داشته باشید به وب‌سایت فروشگاهی کتاب فروشی مورد نظرتان رجوع کرده و با انتخاب کردن کتاب مد نظرتان و پرداخت کردن هزینه در کمترین زمان ممکن آن کتاب را در اختیار خواهید داشت، این کار یک نمونه بارز از تجارت الکترونیک می‌باشد.

تجارت الکترونیک چه ویژگی‌هایی دارد

در ادامه به برسی مهم‌ترین ویژگی‌های electronic commerce خواهیم پرداخت:

۱_ تجارت الکترونیک باعث تحلیل بهتر از مشتریان می‌شود

زمانی که شما در یک فروشگاه اینترنتی اقدام به فروش محصولات به صورت آنلاین به افراد می‌کنید، برای اینکه بتوانید بازخورد بهتری را به دست آورد و فروش موفق‌تری را تجربه کنید با قرار دادن کدهایی در صفحات سایت به جمع آوری اطلاعاتی از قبیل محصولات خریداری شده بیشتر، رد سنی خریداران، زمان خرید آنها و چگونگی وارد شدن مشتری به فروشگاه اینترنتی را مشخص کنید. با برسی موارد این چنینی نقاط قوت و نقات ضعف خودتان را پیدا کرده و با پوشش دادن این موارد موفقت بیشتری را با دست آورید.

۲_ تجارت الکترونیک برند شما را گسترش خواهد داد

توجه داشته باشید زمانی که شما دارای یک فروشگاه سنتی برای فروش محصولات هستید، تا حد مشخصی قادر به فروش هستید زیرا به اندازه ظرفیت و توان می‌توانید به مشتریان خدمات رسانی کنید. ولی زمانی که از تجارت الکترونیک برای فروش محصولات استفاده می‌کنید با توجه به اینکه فروشگاه اینترنتی شما در 24 ساعت شبانه روزی باز خواهد بود و در فضای اینترنت محدودیت وجود ندارد، قادر هستید تا بدون داشتن هیچ گونه محدودیتی محصولات زیادی را به مشتریان ارئه دهید.

انواع تجارت الکترونیک

برای آشنایی بیشتر با انواع مدل‌های تجارت الکترونیک با ما همراه باشید:

۱_ کسب‌و‌کار با مشتری (B2C)

کسب‌کار با مشتری به تمامی داد و ستت‌هایی که میان تجارت و مشتریان وجود دارد گفته می‌شود و خیلی از تراکنش‌هایی که در طول روز ما با آنها سروکار داریم از این نوع مدل تجارت الکترونیک می‌باشن، مثلا خرید کردن بلیط از سایت علی بابا که در این نوع داد و ستت ما نقش مشتری را داریم و شرکت علی بابا نقش کسب کار را دارد. B2C بر گرفته از عبارت Customer 2 Business است.

۲_ مشتری با مشتری (C2C)

یکی دیگر از روش‌های تجارت الکترونیک مدل مشتری به مشتری می‌باشد، در این فرآیند یک معامله بین طرفین که هر دوی آنها مشتری هشتند شکل می‌گیرد، به عنوان مثال اپلیکیشن دیوار نمونه بارز این نوع مدل تجارت الکترونیک است که نحوه داد ستت در این اپلیکیشن همان مشتری به مشتری است. C2C برگرفته از واژه‌ی Customer 2 Customer است. 

۳_ دولت با دولت (G2G)

این نوع از تجارت به نوعی از معاملات گفته می‌شود که میان دو دولت صورت می‌گیرد، مثلا صادرات نفت ایران به چین و وارد کردن محصولات از چین. G2G برگرفته از واژه‌ی Government to Government است.

۴_ کسب‌و‌کار با کسب‌و‌کار (B2B)

به نوعی از تجارت الکترونیک گفته می‌شود که تجارت و دادستت‌ها بین دو شرکت و بیزینس صورت می‌گیرد، مثلا شرکت تولید کننده لب تاب بعد از تولید این محصول آن را در اختیار نمایندگی‌های فروش قرار می‌دهد که هر 2 آنها بیزینس و کسب کار قلمداد می‌شوند. B2B برگرفته از عبارت Business to Business است.

۵_ مشتری با کسب‌و‌کار (C2B)

در این روش مشتری پروژه‌ای را در اختیار کسب کارها قرار خواهد داد، مثلا زمانی که شما قرار است کار پیمانکاری ساختمان را انجام دهید شرایط خودتان را به شرکت‌های مربوطه اعلام می‌کنید و این شرکت‌ها پیشنهادات نهایی خودتشان را به شما خواهند داد. C2B برگرفته از عبارت Customer 2 Business است.

۶_ دولت با مشتری (G2C)

یکی دیگر از روش‌های تجارت الکترونیک دولت با مشتری است که در آن یک مبادله الکترونیکی در بین دولت و مشتریان داخلی که همان مردم کشور هستند صورت می‌گیرد، به عنوام مثال داد و ستت تامین اجتماعی با مردم. G2C برگرفته از عبارت Government to Customer است.

تجارت الکترونیک چه مزایایی دارد

electronic commerce یک سری مزایای مهم برای بیزینس و کسب‌کار شما به همراه دارد که شامل:

۱_ تنوع زیاد محصولات هم برای فروشندگان، هم برای مشتری

 فروشندگان به واسطه اینترنتی بودن این روش نیاز به جای زیادی نخواهند داشت و در یک مکان مناسب می‌توانند بسیاری از محصولات را به مشتران ارائه دهند، در مقابل مشتریان نیز حق انتخاب زیادی خواهند داشت.

۲_ کم کردن هزینه‌ها

در تجارت الکترونیک با توجه به اینترنتی بودن عرضه و تقاضا، نیازی به حضور فیزیک افراد نیست، این موضوع هم از لحاظ هزینه به نفع مشتری می‌باشد و هم به نفع مصرف کنندگان.

۳_ قابل دسترس بودن تجارت الکترونیک

یکی دیگر از مزایایی که در تجارت الکترونیک مشاهده می‌شود این است که خدمات و محصولات به صورت 24 ساعته در اختیار مشتریان قرار دارد و دیگر نیازی نیست تا نگرانی بسته بودن فروشگاه و مسائل دیگر برای مشتری به وجود آید ، در مقابل فروشندگان نیز از وقت بهتر استفاده می‌کنند و قادر هستند تا محصولات و کالایشان را در تمامی ساعات شبانه روزی در اختیار مشتریان قرار دهند.

تجارت الکترونیک دارای چه معایبی می‌باشد

تجارت الکترونیک همان طور که دارای مزایای مهمی است، دارای معایبی نیز می‌باشد که در بخش بعد به برسی آنها خواهیم پرداخت:

۱_ نوع خرید

خدمات رسانی و مشاوره برای خرید محصول به صورت اینترنتی ضعف بیشتری نسبت به حضور فیزیکی دارد، شما زمانی که قرار است یک محصول را به صورت اینترنتی تهیه کنید مشخصات کمتری را از آن به دست می‌آورید. فروشگاه‌هایی مانند دیجی کالا هستند که مشخصات محصولات را به صورت کامل برای افراد در سایت قرار داده‌اند اما در کل برای دریافت مشخصات کلی خرید حضوری بهتر است.

۲_ عدم لمس کردن محصول

امکان دارد زمانی که یک محصول و کالا را به صورت اینترنتی خریداری می‌کنید، به محض اینکه به دستتان برسد ببینید با محصولی که شما در فروشگاه اینترنتی انتخاب کرد‌ه اید فرق زیاد دارد، این عامل از دیگر معایب electronic commerce محسوب می‌شود.

۳_ مدت زمان دریافت محصول

امکان دارد که بعد از انتخاب کردن اینترنتی یک محصول مدت زمان زیادی طول بکشد که آن به دست شما برسد، باید از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید تا در کمترین زمان ممکن محصول انتخابی را به دست شما برسانند. با وجود پیشرفت‌های زیادی که در زمینه پست صورت گرفته، اگر فروشگاه مورد نظر شما از پست پیشتاز استفاده کند زمان رسیدن محصول به دست شما کم خواهد شد و شما در کمترین زمان ممکن آن را در اختیار خواهید گرفت.

سخن پایانی

در دنیای امروز با توجه به پیشرفت‌های زیادی که در حوزه اینترنت صورت گرفته است برای تهیه کردن هر محصولی شما می‌توانید از هزاران فروشگاهی که در این زمینه وجود دارند اقدام به خرید و تهیه آن کالا یا محصول کنید. تمامی محصولاتی که ما به صورت روزانه نیاز داشته باشیم در فروشگاه‌ها و سایت‌های اینترنتی موجود می‌باشند، با توجه به اهمیت وب و اینترنت اگر به فروشگاه‌های سنتی دور ورتان نیز توجه کنید متوجه خواهید شد که برخی از آنها داری یک سایت می‌باشند که به نوع از فعالیت یک مدل تجارت الکترونیک گفته می‌شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.