تجزیه و تحلیل swot چیست؟

تجزیه و تحلیل swot چیست؟

swot ابزاری است قدرتمند و کاربردی که شرکت‌ها برای تدوین کردن استراتژی از آن استفاده می‌کنند و با کمک این استراتژی این امکان را دارید تا با در نظر گرفتن مواردی مانند نقاط ضعف، نقاط قوت، فرصت‌ها و تهدیداتی که در بازار کسب کار وسرمایه گذاری با آن روبرو هستید یک برنامه قوی و محکم طراحی کنید. تجزیه و تحلیل swot یک چهارچوب است که یک شرکت و کسب کار بتواند موقعیت‌های پیش روی خودش را ارزیابی کند و با استفاده از این استراتژی می‌توان عوامل داخلی و خارجی و پناسیل‌هایی را که در آینده وجود دارد مورد برسی و ارزیابی قرار داد.

تجزیه و تحلیل swot از چه اجزایی تشکیل شده است

اجزای تشکیل دهنده‌ی آن شامل:

۱_ Weaknesses (نقاط ضعف)

یکی از اجزای تشکیل دهند swot بوده که عملکرد یک سازمان یا شرکت را در سطح مطلوبی که وجود دارد متوقف خواهد کرد. مواردی که در این عملکرد وجود دارد عبارتند از گردش مالی بالاتر از سطح متوسط، تجارت لازم، استفاده کردن از یک نام تجاری نامناسب، بالا بودن سطح بدهی و فقدان سرمایه که این موارد از نقاط ضعف آن محسوب می‌شوند.

۲_ Threats (تهدید‌ها)

از دیگر اجزای تشکیل دهند swot می‌توان به تهدیدها اشاره کرد که همان گونه که از اسم آن پیدا است به عواملی گفته می‌شود که احتمال آسیب رساندن به سازمان یا شرکت را فراهم می‌کند. مثلا به عنوان مثال کمبود آب و خشکسالی می‌تواند یک تهدید جدی باشد برای یک شرکت تولید کننده ذرت که این عامل می‌تواند عملکرد محصول را کاهش دهد و نتیجه به دست آمده را تضعیف کند. از دیگر تهدیداتی که می‌تواند نام برد باید به عرضه زیاد نیروهای کاری، افزایش بازار رقابت، و افزایش هزینه‌های اشاره کرد.

۳_ Strengths (نقاط قوت)

نقاط قوت نشان دهنده‌ی این است هرکدام از سازمان‌ها داری برتری بیشتری بوده و کدام عوامل باعث تمایز بین آنها و رقبایشان خواهد شد. از موارد مهمی که شامل نقاط قوت می‌شوند ترازنامه قوی، وفادار بودن به مشتریان، برخورداری از یک برند قوی و با ارزش و استفاده کردن از نیروی انسانی ذبده همراه با فناوری قوی و پیشرفته از مواردی هستند که می‌توان از نقاط قوت یک شرکت یا سازمان محسوب کرد.

۴_ Opportunities (فرصت‌ها)

فرصت‌ها را باید از عوامل خارجی مطلوبی دانست که قابلیت این را دارد تا به یک سازمان و شرکت یک مزیت رقابتی بدهد. مثلا اگر یک کشور تعرفه‌های خودش را کم کند کسانی که در تولیدات لوازم صنعتی مشغول به فعالیت هستند این امکان را دارند تا ابزار خودشان را به بازارهای جدید و بین‌المللی صادر کرده که باعث رونق اقتصادی و فروش بیشتر این شرکت‌ها خواهد شد.

تاریخچه تجزیه و تحلیل swot

در دهه 60 یا 70 میلادی بود که در یکی از دانشگاه معروف آمریکا به اسم استنفورد یک استاد دانشگاه به نام آقای البرت هامفر بر روی یک پروژه تحقیقاتی کار می‌کرد. این استاد دانشگاه برای اینکه بتواند به خوبی برنامه‌های کاری خودش را آنالیز و تجزیه و تحلیل کند و با ارزیابی کردن درست این برنامه‌ها بفهمد که دلیل ناکامی آنها چیست، توانست یک تکنیک را به نام soft ارائه دهد، این تکنیک این معنی را می‌داد (فرصت‌ها، رضایت بخشی، ایرادها و تهدیدها).

در این میان یک سمینار به اسم برنامه ریزی بلند مدت در سال 1964 در شهر زوریخ سوئیس برگزار شد که در این سمینار یک سخنران برای اولین بار توانست مدلی را به عنوان swot معرفی کند و به افرادی که در آن سمینار حضور داشتند اعلام کرد این مدل برگرفته از مدل آقای هامفر soft است و از آن به بعد بود که روش تجزیه و تحلیل swot در میان افراد رواج یافت.

تجزیه و تحلیل swot چه محدودیت‌هایی دارد

  • تناقص دادن در تشخیص یکی از محدودیت‌های این روش است که باعث می‌شود تهدید و یا فرصتی را برای مدیران به وجود آورد.
  • ارائه دادن استراتژی متناقص را از دیگر محدودیت‌های swot باید دانست.
  • ارزیابی ذهنی که در این روش وجود دارد از دیگر محدودیت‌هایی است که در تجزیه و تحلیل swot وجود دارد.

مزیت‌های تجزیه و تحلیل swot

  • ترسیم کردن چشم اندازی برای آینده و شناختن وضعیتی که در آن قرار دارید.
  • استفاده کردن از فرصت‌ها که سبب می‌شود تا ضعف‌ها را پوشش دهید.
  • استفاه کردن مناسب و بهینه از منابع موجود انسانی که در سازمان وجود دارد و باعث می‌شود ضعف‌ها از بین رود.
  • استفاده کردن بهینه و مناسب از فرصت‌های احتمالی به وجود آمده.
  • ایجاد کردن استراتژی و برنامه مناسب برای به دست آوردن اهداف واقع بینانه که در سازمان و شرکت وجود دارد.

سخن پایانی

با استفاده از این تجزیه و تحلیل سازمان‌ها و ارگان‌ها این امکان را دارند تا از سهل انگاری که بر پایه واقعیت بنا شده است و داده‌هایی که در این سازمان‌ها وجود دارد به خوبی استفاده کنند و با تمرکز زیادی که بر روی کارهای انجام می‌شود، عملکرد واقعی و درستی را برای انجام دادن کارها داشته باشند.

با استفاده از تجزیه و تحلیل swot می‌توان به یک سازمان یا شرکت گفت که چه پیشرفت‌هایی در زمینه‌های مختلف داشته است و این پیشرفت‌ها تا چه حد توانسته‌اند در پیشبرد اهداف این شرکت را یاری کنند. زمانی که شما از تجزیه و تحلیل swot برای مشاغل استفاده می‌کنید بستری را برای پیشرفت و موفقیت آنها فراهم ساخته‌اید و با راهنمایی‌هایی که به آنها داده می‌شود دلایل ضعف و قدرت آنها را به خوبی مشخص خواهد کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.