تفاوت دامنه (ir) و دامنه (com) در چیست؟ 5 تفاوت مهم این دو

تفاوت دامنه (ir) و دامنه (com) در چیست؟ 5 تفاوت مهم این دو

 اگر به دقت نگاه کرده باشید درآخر اسم تمامی وب‌سایت‌هایی که در اینترنت وجود دارند یک پسوند قرار دارد که شاملcom ، ir و غیره است و در اصطلاح به این پسوندها دامین یا همان دامنه گفته می‌شود. تفاوت دامنه (ir) و دامنه (com) از سوال‌های پرتعدادی است که بسیاری از مخاطبان با آن مواجعه هستند، ما قصد داریم ابهام بودن این سوال را برای همیشه در بین شما کاربران عزیز از بین ببریم.

معرفی دامنه COM و دامنه IR

دامنه com دامنه‌ای است که به صورت جهانی از آن استفاده می‌شود و در واقع یک دامنه جهانی محسوب می‌شود که طرفداران زیادی از سرتاسر دنیا دارد، باید گفت که بر حسب آمار نزدیک به 75 درصد از دامنه‌هایی که در سرتاسر دنیا وجود دارند برای پسوند دامنه خودشان از com استفاده کرداند که این نشان دهنده محبویت و کیفیت بالایی است که در این پسوند دامنه وجود داد.

دامنه com برگرفته از کلمه انگلیسی commercial است که معنی آن (تجاری) است. ابتدا از این پسوند فقط شرکت‌های تجای استفاده می‌کردند اما به مرور زمان استفاده از آن فراگیر شد و امروزه این امکان برای تمامی افراد وجود دارد که از com برای نام دامنه خودشان استفاده کنند.

 دامنه ir به همان دامنه ملی ایران گفته می‌شود، در واقع به معنی این نیست که مختص به کاربران ایرانی است و در هیچ کجای دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد و شما اگر دارای یک وب‌سایت باشید که از پسوند ir در دامنه آن استفاده شده باشد، هر کاربری در هر کجای دنیا آدرس اینترنتی شما را سرچ کند قادر خواهد بود تا وب‌سایت شما را به خوبی مشاهده کند.

دامنه ir برگرفته از واژه انگلیسی IRAN می‌باشد و در واقع تمامی کشورهای دنیا نیز از یک دامنه ملی برخوردار هستند.

برسی تفاوت دامنه (ir) و دامنه (com)

در ادامه به برسی تفاوت دامنه (ir) و دامنه (com) اشاره خواهیم کرد:

۱_ اولین تفاوت رقابت

زمانی که شما قصد دارید از دامنه کام استفاده کنید با توجه به درصد بالایی از کسانی که از این دامنه استفاده می‌کنند، شما شانس کمتری برای ثبت کردن دامنه دارید زیرا شما باید با چند میلیارد از انسان‌های دنیا به رقابت بپردازید، این موضوع در مورد دامنه IR کاملا متفاوت است و با توجه به اینکه شما برای ثبت کردن دامنه مورد نظر باید در داخل کشور با افراد به رقابت بپردازید امکان بیشتری وجود دارد تا نام دامنه مورد نظرتان را ثبت کنید.

۲_ دومین تفاوت سئو

تفاوت دامنه (ir) و دامنه (com) به قدری زیاد نیست که بتوان به آن به صورت جامعی پرداخت و تفاوت این دو دامنه در سئو و بهینه سازی کم است، اگر شما از هرکدام این پسوندها استفاده کنید و از اصول اولیه سئو سایت به خوبی استفاده کنید، با هیچ گونه مشکل و محدودیتی مواجعه نخواهید شد.

۳_ سومین تفاوت دامنه به صرفه‌تر

زمانی که کاربران اقدام به ساختن یک دامنه می‌کنند، این دامنه بر روی یک سیستم قوی و مناسب ثبت خواهد شد. وقتی که شما قصد خریدن یک دامنه IR را دارید و آن را تهیه می‌کنید، دامنه خریداری شده شما بر روی سیستمی ذخیره خواهد. با توجه به این موضوع هزینه‌ای که برای نگهداری دامنه شما صرف می‌شود کمتر از هزینه دامنه خارجی خواهد بود و برای شما به صرفه‌تر می‌باشد. در واقع با توجه به نوساناتی که دلار در داخل کشور ما دارد هزینه دامنه‌های com متغیر می‌باشد.

۴_ چهارمین تفاوت تبلیغات در گوگل

یکی از مهم‌ترین تفاوت دامنه (ir) و دامنه (com) این است که با توجه به اینکه تحریم‌هایی بر روی کشور ما اعمال شده است این مشکل باعث شده تا گوگل تبلیغاتش را با دامنه‌های ملی ir انجام ندهد. اگر شما داری یک کسب کاری هستید که نیاز دارید تا در گوگل به تبلیغات بپردازید، باید بدانید که استفاده از دامنه ir برای این روش مناسب نیست.

با توجه به اینکه در هر روز 3.5 میلیادر کاربران اینترنتی در گوگل به سرچ می‌پردازند، از میان این تعداد افراد کسانی هستند که به دنبال محصولات و خدمات شما هستند. شما برای اینکه بتوانید از این گونه تبلیغات استفاده کنید و کاربران زیادی در گوگل امکان مشاهده تبلیغات شما را داشته باشند باید از دامنه‌ها‌یی که دارای پسوند com هستند استفاده کنید.

۵_ پنجمین تفاوت اعتماد

با توجه به اینکه دامنه‌های ملی احتمال قرار دادن اطلاعات شخصی و هویتی یک کاربر و قرار دادن این اطلاعات بصورت ناخواسته به مجرمان اینترنتی وجود دارد، دامنه ملی نسبت به دامنه کام در میان مردم ایران از اعتماد بیشتری برخوردار است. در واقع باید گفت زمانی که شما قصد دارید تا یک وب‌سایت را با استفاده از پسوند ir راه‌اندازی کنید این امکان برای شما وجود دارد که سایتتان را در پایگاه داده ایرنیک به ثبت برسانید.

سازمان ایرنیک بستری را فراهم کرده تا وب سایت‌های ایرانی با ثبت نام در آن تاییدی اعتبار از این مرکز دریافت کنند. (ایرنیک زمانی که یک وب‌سایت درخواست می‌دهد با توجه به سیستمی که دارد، وب‌سایت مورد نظر را از هر نظر برسی می‌کند و در صورت مجاز بودن نوع فعالیت مجوز فعالیت آن سایت صادر می‌کند). و این موضوع از این جهت مهم است که اگر بنا به هر دلایلی سایت مرجع قصد کلاه‌برداری و سوءاستفاده از کاربران را داشته باشد ایرنیک با توجه به اطلاعات هویتی که از مدیر آن سایت دارد می‌تواند در مدت زمان کمی آن را شناسایی کند.

سخن پایانی

درک تفاوت دامنه (ir) و دامنه (com) بیشتر به این خاطر است که شما در چه رابطه می‌خواهید از این دامنه‌ها استفاده کنید و با توجه به نیاز شما تعیین می‌شود. مثلا شما اگر قصد دارید تا یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید که نیاز دارید کاربران بین‌المللی وارد آن شوند، بهترین گزینه برای شما استفاده از پسوند com است. ولی اگر قصد دارید تا فعالیت‌های را در داخل ایران داشته باشید و نیاز دارید تا کاربران شما داخلی باشند، با استفاده کردن از پسوند ir می‌توانید این کار را بدون هیچ گونه مشکلی انجام دهید.

توجه داشته باشید که اگر قصد دارید از پسوند com برای وب‌سایتتان استفاده کنید، حتما پسوند ir آن را نیز برای سایتتان خریداری کنید تا در آینده رقیبانتان از این پسوندها نتوانند استفاده کنند و از نام وب‌سایت شما سوء استفاده نکنند و همچنین در زمان خرید کردن پسوند ir حتما پسوند com آن را نیز برای جلوگیری از سوء استفاده خریداری کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.