تفاوت پروتکل https و http در چیست؟ از کدامیک باید برای امنیت وب سایت استفاده کرد🤔

تفاوت پروتکل https و http در چیست؟ از کدامیک باید برای امنیت وب سایت استفاده کرد🤔

یکی از سولات متعددی که امکان دارد برای بسیاری از کاربران اینترنتی پیش آید، تفاوت پروتکل https و http است. به راستی چه تفاوتی در میان این دو وجود دارد؟ در ادامه به برسی تفاوت‌هایی که میان این دو پروتکل وجود دارد خواهیم پرداخت، در ابتدا به یک تعریف مختصر از هر کدام از این پروتکل‌ها می‌پردازیم.

معرفی پروتکل (https)

از این پروتکل برای بالا بردن امنیت وب‌سایت‌ها اینترنتی مورد استفاده قرارمی‌گیرد. زمانی که از https استفاده می‌شود هم سیستم کاربری که از وب‌سایت مورد نظر بازدید می‌کند از امنیت بالایی برخوردار است و هم خود وب‌سایت مرجع از امنیت مناسبی برخوردار خواهد شد. این قابلیت این امکان را به کاربر و وب‌سایت خواهد داد تا اطلاعاتی را به صورت رمزگذاری شده با یکدیگر ردوبدل کنند و اطلاعات مربوطه را هیچ فرد دیگری نمی‌تواند در اختیار داشته باشد.

پروتکل https برگرفته از عبارت (Hypertext Transfer Protocol Secure) است و معنی این واژه، ایجاد کردن پروتکل امن برای وب‌سایت‌های اینترنتی است.

پروتکل https دارای چه مزایا و محدودیت‌هایی است

در ادامه به برسی مزایا و محدودیت‌های https می‌پردازیم:

مزایا

  • گواهی ssl شامل یک سری اطلاعات پر اهمیت و با ارزش در مورد شخص صاحب گواهی است، این دلیل ssl در سازمان معتبر مورد تایید قرار می‌گیرد.
  • پروتکل https از تمامی اطلاعات و داده‌های کاربران و افرادی که از آن استفاده می‌کنند محافظ خواهد کرد.

محدودیت‌ها

  • شما قادر نخواهید بود متن را در حافظه مرورگر سیستم خودتان ذخیره کنید، زیرا داده‌های https در زمان انتقال بر روی شبکه اقدام به رمزگذاری می‌کنند.
  • پروتکل https می‌تواند قدرت شبکه و قدرت محاسباتی سازمان را بالا ببرد.
  • https این قدرت را ندارد تا از سرقت اطلاعات محرمانه از صفحات ذخیره شده مرورگر جلوگیری کند.

معرفی پروتکل (http)

این پروتکل وظیفه دارد تا یک ارتباط میان کلاینت و سرور در شبکه‌های کامپیوتری به وجود آورد. وقتی که بازدید کنند اقدام به وارد شدن به یک وب‌سایت را می‌کند، اطلاعت وب‌سایت مورد نظر با استفاده از پروتکل http برای سیستم فرد بازدید کننده ارسال خواهد شد و هر زمانی که اطلاعاتی از سمت بازدید کننده به وب‌سایت برمی‌گردد مثلا (اطلاعاتی مربوط به ورود کاربر) سیستم نیز با استفاده از پروتکل http اقدام به برگرداندن اطلاعات به وب‌سایت خواهد کرد.

پروتکل http دارای چه مزایا و محدودیت‌هایی است

حالا نوبت این است که به برسی مزایا و محدودیت‌های http بپردازیم:

مزایا

  • با توجه به اینکه صفحات پروتکل http در کمترین زمان در حافظه‌ی کامپیوترهای اینترنتی ذخیره می‌شود، http به سرعت قابل دسترس است.
  • پروتکل http نیازی به پشتیبانی از Runtime ندارد.
  • http پروتکلی ارتباط گرا محسوب نمی‌شود.
  • استفاده از http سبب می‌شود تا بتوانید آن را با دیگر پروتکل‌های اینترنتی در شبکه‌ها پیاده سازی کنید.
  • پروتکل http یک بستر مستقل است که امکان حمل نقل پلتفرم را به صورت متقابل برای شما فراهم خواهد کرد.

محدودیت‌ها

  •  استفاده از پروتکل http براساس یکپارچگی داده، روش نا امنی محسوب می‌شود. این پروتکل قادر نیست تا از هیچ روش رمزگذاری برای این کار استفاده کند.
  • هر شخصی که اقدام به رهگیری درخواست کند، این امکان را دارد تا نام کاربری و رمز عبور کاربر را به دست آورد که این نشان دهنده امنیت نه چندان بالایی این پروتکل است.
  • استفاده کردن از پروتکل http در وب‌سایت‌ها سبب می‌شود تا هیچ گونه حریم خصوصی وجود نداشته باشد و هر فردی بتواند محتوای وب‌سایت را به راحتی مشاهده کند.

مهم‌ترین تفاوت پروتکل https و http

در بخش بعد برای اینکه به شکل بهتری تفاوت پروتکل https و http را بشناسید، به ۱۱ مورد از تفاوت‌های مهم این دو ssl اشاره می‌کنیم:

۱_ اولین تفاوت

پروتکل https برگرفته از عبارت hypertext transfer) protocol with secure) است در صورتی که پروتکل http مخفف (hypertext transfer protocol) است.

۲_ دومین تفاوت

یکی از دیگر از تفاوت پروتکل https و http این است که پروتکل https به صورت پیش فرض از پرت 443 استفاده می‌کند در صورتی که پروتکل http به صورت پیش فرض از پورت 80 استفاده می‌کند.

۳_ سومین تفاوت

بیشترین کاربردی که پروتکل http دارد استفاده کردن در وبلاگ‌ها است در صورتی که پروتکل https بیشتر در وب‌سایت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آنها نیاز است تا اطلاعات خصوصی مانند شماره کارت و اصلاعات عابر بانک افراد را در اختیار داشته باشد، که این نشان دهند امنیت بالای این پروتکل است. این موضوع یکی از مهم‌ترین تفاوت پروتکل https و http به شمار می‌آید.

۴_ چهارمین تفاوت

از دیگر تفاوت پروتکل https و http این است که روش عمل کردن پروتکل http در سطح tcp /ip است، در صورتی که روش عمل کردن پروتکل https با استفاده از http است. در واقع هیچ گونه پروتکل جداگانه ای در https وجود ندارد.

۵_ پنجمین تفاوت

وب‌سایت‌هایی که از پروتکل https استفاده می‌کنند رمزگذاری شده هستند، ولی وب‌سایت‌هایی که از پروتکل http استفاده می‌کنند از رمزگذاری استفاده نمی‌کنند.

۶_ ششمین تفاوت

سرعت در پروتکل‌های http زیاد است در صورتی که سرعت پروتکل https کمتر از http است، این عامل نیز از مهم‌ترین تفاوت پروتکل https و http به شمار می‌رود.

۷_ هفتمین تفاوت

https از امنیت بالایی برخوردار است، زیرا برای جلوگیری از دسترسی هکر‌ها به اطلاعات و داده‌های مهم طراحی شده است و در برابر حملات افراد نفوذگر و هکرها ایمن است. ولی پروتکل http از امنیت کمتری برخوردار است و امکان حفاظت در مقابل هکرها و مشکلات امنیتی را ندارد.

۸_ هشتمین تفاوت

یکی دیگر از تفاوت پروتکل https و http وقتی است که شما از پروتکل http در وب‌سایتتان استفاده می‌کنید، این پروتکل داده‌های منتقل شده را به رمز تبدیل نخواهد کرد و با توجه به این موضوع احتمال زیادی وجود خواهد داشت تا اطلاعات وب‌سایت شما در اختیار هکرها و افراد سودجو قرار گیرد.

پروتکل https قبل از اینکه اطلاعات را انتقال دهد داده‌ها را به رمز و حرف‌های بی‌معنی و مفهوم تبدیل خواهد کرد و سپس در انتهای گیرنده داده‌ها را با استفاده از کلید رمز گشایی خواهد کرد. این کار سبب می‌شود تا اطلاعات و داده‌هایی که کاربر انتقال می‌دهد امنیت بالایی داشته باشد و دیگر هیچ هکری امکان دسترسی به آن را نداشته باشد.

۹_ نهمین تفاوت

وب‌سایت‌هایی که از پروتکل https استفاده می‌کنند باید گواهی ssl را تهیه کنند، [ولی وب‌سایت‌هایی که از پروتکل http استفاده می‌کنند نیازی به تهیه گواهی ssl نخواهند داشت] این موضوع نیز از دیگر تفاوت پروتکل https و http است.

۱۰_ دهمین تفاوت

http به دلیل رمز‌گذاری نشدن در برابر حملات هکرها امنیت بالایی ندارد، درصورتی که https با توجه به اینکه از رمزگذاری استفاده می‌کند از امنیت بالایی در برابر همکرها برخوردار است.

۱۱_ یازدهمین تفاوت

استفاده از پروتکل https سبب خواهد شد تا در رتبه‌بندی جستجوی وب‌سایت شما بهبود حاصل شود در صورتی که استفاد کردن از پروتکل http باعث رتبه‌بندی جستجوی در وب‌سایت شما نخواهد شد. این موضوع را باید از مهم‌ترین تفاوت پروتکل https و http تلقی کرد.

سخن پایانی

تفاوت پروتکل https و http از موضوعات مهم و کاربردی محسوب می‌شود که تمامی کاربران و صاحبان وب‌سایت باید از آن اطلاع داشته باشند تا از اطلاعات و داده‌هایشان در مقابل هکرها و افراد سودجو حفاظت کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.