تقویم محتوا چیست؟ معرفی 5 ویژگی مهم آن

تقویم محتوا چیست؟ معرفی 5 ویژگی مهم آن

تصور کنید که قرار است برای انجام یک بازی استراتژیک شما را به جنگل ببرند و با برگزاری مسابقه‌ای به صورت تفریحی با یکدیگر به مبارزه بپردازید. شما با توجه به شناسایی وضعیت مورد نظر موانعی که در پیش رویتان قرار دارد را یکی یکی از میان برداشته و به نقطه پایان می‌رسید. وقتی می‌توانید این مسابقه را به پایان برسانید که بتوانید با یک برنامه مناسب و درست بهترین نقشه را برای رسیدن به نقطه پایان رسم کنید.

داشتن پلان مناسب در تمامی کارها جزء مهم‌ترین اولویت کار محسوب می‌شود. کلیه کسب و کارهایی که در کار تولید محتوا فعالیت دارند باید با توجه به اینکه یک محتوای خوب و قوی را ارائه می‌دهند، یک تقویم محتوا نیز در کنارشان داشته باشند تا کارها را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

معرفی تقویم محتوا

‌ تقویم محتوا به برنامه‌ریزی و تعیین زمان مناسب برای محتواهایی که در آینده قصد ارائه آنها را دارید گفته می‌شود. تقویم محتوا در واقع نقشه اجرایی و منظمی برای پیاده‌سازی کردن وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی شما محسوب می‌شود.

برخی از شرکت‌ها به دلیل تولید محتوا‌های دیجیتالی اعتقادی به تقویم محتوا ندارند اما باید به این نکته توجه کرد که در چنین وضعیتی اگر پست پیشنهادی این شرکت‌ها طنزآمیز و سرگرم کننده باشد نیاز دارند که از تقویم محتوا استفاده کنند، اما اگر این شرکت‌ها قصد داشته باشند برای رشد و کسب و کارشان در بازارهای داخلی و بین‌المللی برنامه‌ریزی کنند و به موفقیت زیادی در این عرصه دست یابند داشتن تقویم محتوا بسیار ضروری و حیاتی می‌باشد.

ویژگی‌های تقویم محتوا

تقویم محتوایی یک سری ویژگی‌ها دارد که عبارتند از:

۱_ چیزی از قلم نمی افتد

با توجه به حجم بالایی از کارها که به دلایل متعددی ملزوم به انجام آنها هستید ممکن است برخی از مناسبت‌ها و کارها را در موعد مورد نظر فراموش کنید و در اینجاست که به لزوم استفاده از تقویم محتوایی پی می‌برید.

۲_ افزایش کارکرد در انجام کارها

از دید قانون پارکینسون هرچقدر به هدف نزدیک‌تر می‌شویم فشار و استرس زیادی را تجربه می‌کنیم اما در این فشارها انگیزه و انرژی فوق‌العاده‌ای نهفته است که ما را با قدرت به جلو می‌برد و به سوی هدفمان سوق می‌دهد.‌ مثلاً هنگامی که دانش آموز یا دانشجو بودید و قصد داشتید در آزمونی شرکت کنید، به یادتان بیاورید که قبل از برگزاری آزمون چه حسی به شما دست می داد و چه لحظاتی را تجربه می کردید. اکنون با استفاده از این قانون داشتن یک برنامه‌‌ریزی درست و انجام کارها با استفاده از تقویم محتوایی را انجام می‌دهیم.

۳_ صرفه جویی در انرژی و منابع موجود

با توجه به این که تولید محتوا و نوشتن آن کار سخت و زمان بری است، نداشتن برنامه‌ریزی درست می‌تواند زمان و انرژی زیادی را از ما بگیرد. با داشتن یک تقویم محتوا از کل توان و انرژی خود به صورت بهینه استفاده کنید و بهترین نتیجه را رقم خواهید بزنید.

۴_ انجام کارهای گروهی با تقویم محتوا

وقتی در یک تیم یا گروه مشغول به فعالیت هستید باید هر شخصی وظیفه‌اش را در حیطه کاری که برایش گنجانده شده است به درستی انجام دهد و نظمی که در انجام کارهای کلیه پرسنل یک گروه شکل می‌گیرد، درصد موفقیت آن‌ها را چند برابر خواهد کرد.

۵_ یک تصویر واضح و روشن از شرایط زمان و آینده

هنگامی که پرندگان از بالا به یک طعمه نگاه می‌کنند تمامی ابعاد آن طعمه در زاویه‌های مختلف بررسی کرده و شرایط مختلف آن را می‌سنجند سپس می‌توانند به راحتی برای به دست آوردن طعمه مورد نظر اقدام کنند. ما نیز با استفاده از تقویم محتوا می‌توانیم شرایط حال و آینده را به گونه‌ای که دوست داریم و با در نظر گرفتن وضعیت‌های مختلف ترسیم کنیم و با برنامه‌ریزی به اهدافی که دوست داریم دست یابیم.

امکانات تقویم محتوا

  • نوع محتوا
  • شرح حال محتوای تقویم و دسته‌بندی آن
  • وضعیت مخاطبان
  • تاریخ انتشار محتوا همراه با عنوان و موضوع آن
  • اطلاعات نویسنده محتوا

یکی از دلایل مهم استفاده از تقویم محتوا این است که برای محتوای مفید و مناسب همراه با بازاریابی محتوایی به یک برنامه‌ریزی اصولی و جامع نیز نیاز می‌باشد که با استفاده از آن به نیازهای مشتری به گونه‌ای که دوست دارید پاسخ داده می‌شود و مشتری متناسب با نیاز خود خدمات مورد نظرش را دریافت می‌‌کند. در ادامه به بررسی این که چگونه می‌توانیم محتوا بسازیم اشاره خواهیم کرد و با بهره‌گیری از آن می‌توانید بهترین استراتژی را برای کسب و کارتان پیاده کنید.

Content Calendar 02232

مراحل ساخت تقویم محتوا

حالا نوبت آن رسیده تا به مراحل مهم و اساسی ساخت تقویم محتوایی بپردازیم:

۱_ تهیه‌ی لیستی برای ایده‌های مناسب

شما با توجه به شناختی که از مشتریان و مخاطبانتان دارید می‌توانید با تهیه یک لیست تمامی موضوعاتی را که در آینده قرار است به آن بپردازید را مشخص کنید. همچنین می‌توانید از هر فکر و ایده‌ی خلاقانه‌ای برای جذب مشتریان و مخاطبانتان استفاده کنید.

۲_ شناسایی کلمات کلیدی که تولید می‌کنید

یک سری از کلمات کلیدی در محتوا وجود دارد که برای برند و شرکت شما بسیار مهم است زیرا جنبه‌های مهم تجاری را به همراه خواهد داشت. اما کلمات کلیدی دیگری نیز وجود دارد که در نظر مشتریان جذاب و دوست داشتنی به حساب می‌آید که شما می‌توانید با به کارگیری درست این موارد بهترین نتیجه در محتوای تولید شده را به دست آورید.

۳_ استفاده از قیف بازاریابی

شما با استفاده از امکان قیف بازاریابی و با توجه به اصولی که در آن تعریف شده می‌توانید مشتریان را ترغیب به خرید از خودتان کنید.

۴_ مشخص کردن وظیفه تمامی پرسنل زیر نظر خودتان

با توجه به اینکه یک تیم مارکتینگ قوی و حرفه‌ای باید دارای پرسنلی با توانایی‌های استراتژی در تایپ مطالب، گرافیست، متخصص و ادمین باشد باید هماهنگی لازم را در بین آن‌ها به وجود بیاورید و حیطه وظایف هر کدام را مشخص کنید. شما برای موفقیت و توانایی گروه خودتان می‌توانید از یک تیم بازاریابی و مارکتینگ استفاده کنید.

۵_ مشخص کردن اهداف بازاریابی محتوا

مشخص کردن اهداف بازاریابی در محتوا یکی از نکات مهم می‌باشد که شامل تعامل مناسب با مشتریان، افزایش اطلاعات از برند، وفا داری مشتریان و افزایش فروش می‌شود.

۶_ به کارگیری ابزاری که با آنها کار ساخت و تنظیم محتوا را انجام می‌‌دهیم

برای ساخت تقویم محتوا چند نوع از ابزار وجود دارد که با آنها می‌توان کار ساخت تغییر محتوا را انجام دهید:

۱_ مایکروسافت اکسل

۲_ گوگل کلندر

۳_ افزونه برای وردپرس

۴_ گوگل شیت

تقویم محتوا چه مزایایی دارد

  • سهولت بازخورد مطالب منتشر شده در سایت
  • هیچ کدام از محتوای خود را فراموش نکرده و از مطالب گذشته خود درست استفاده می‌کنید.
  • با تنوعی که در ارائه محتوای خود دارید، مطالب را به خوبی ارائه می‌دهید و این امر باعث می‌شود احساس خستگی و کسالت کمتری به مخاطب القا شود.
  • با توجه به اینکه یک برنامه هوشمند در تقویم اعتباری وجود دارد در انتخاب و انتشار مطالب هوشمندانه عمل خواهد کرد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم که شما را با تقویم محتوا و چگونگی کارکرد آن آشنا سازیم و لزوم استفاده از آنها را برایتان شرح دهیم تا بتوانید با استفاده از تقویم محتوا در وب‌سایتتان شاهد عملکرد مطلوبتر و کاربرپسند‌تری از سایتتان باشید. از شما دعوت می‌کنیم تا با سپری کردن وقت ارزشمند خودتان در sitebaseo.com مقاله‌های جدیدی که در اختیارتان می ‌گذاریم مطالعه کرده تا شاهد روند بهینه‌سازی و عملکرد مطلوب وب‌سایتتان باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.