جی کوئری (jQuery) چیست | 4 کاربرد آن

جی کوئری (jQuery) چیست | 4 کاربرد آن

jQuery به یک کتابخانه ار نوع جاوا اسکریپت گفته می‌شود که هم سریع است و هم کوچک، این کتابخانه می‌تواند امکانات زیادی را برای کاربران وب‌سایت مهیا سازد. جی کوئری کارهای زیادی را در یک وب‌سایت اینترنتی انجام می‌دهد، کارهایی مانند استفاده از انیمیشن و آژاکس، کنترل کردن رویدادها و ویرایش کردن متن‌هایی که HTML هستند را برای ما انجام خواهد داد.

جی کوئری در را می‌توان در خیلی از مرورگرها مورد استفاده قرار داد و با استفاده از رابط کاربردی که در آن وجود دارد کار کردن با آن آسان خواهد بود. با توجه به گسترش و انعطاف پذیری بالایی که در jQuery وجود دارد روش نوشتن جاوا اسکریپت را برای میلیون‌ها مخاطب در فضای اینترنت تغییر داده که بازده خوبی را برای کاربران به همراه دارد.

باتوجه به رایگان بودن این نرم‌افزار قریب به 70 درصد از وب‌سایت‌هایی که در دنیای وب وجود دارند از جی کوئری استفاده می‌کنند، با توجه به کارایی که جی کوئری دارد به محبوبترین کتابخانه‌ی جاوا اسکریپت تبدیل شده است.

اهمیت جی کوئری در سرعت وب‌سایت

یکی از فاکتورهای مهمی که گوگل برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نظر می‌گیرد سرعت لود و بارگزاری است زیرا اگر یک وب‌سایت دیر باز شود کاربر خسته شده و اقدام به ترک کردن آن می‌کند. یکی از دلایلی که می‌تواند سرعت لود را در یک وب‌سایت بالا ببرد حجم کدهای آن است و باید میزان کدهای تا حد امکان کاهش یابد. برای کاهش دادن کدهای وب‌سایت می‌تواند ازjQuery استفاده کرد زیرا این کتابخانه یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش دادن کدها وب‌سایت‌های اینترنتی محسوب می‌شود.

مزایای jQuery

  • اجزای نوشته شده با جی کوئری در زمانی که جاوا اسکریپت غیر فعال باشد قابل مشاهده بوده و با استفاده از DOM درکدهای HTML این امکان برای شما فراهم است تا بتوانید یک سری تغییرات را در صفحه ایجاد کرده تا اگر زمانی داخل مرورگری کتابخانه جاوا اسکریپت غیر فعال بود تمامی محتوایی به خوبی برای کاربر قابل نمایش باشد.
  • زمانی که شما از جی کوئری استفاده می‌کنید با توجه به قابلیت و امکاناتی که در این کتابخانه وجود دارد صفحات وب‌سایت شما با سرعت بیشتری لود می‌شوند.
  • با توجه به قابل فهم بودن و کاربری آسانی که jQuery دارد می‌توان کارها را با استفاده از آن به صورت آسانتری انجام داد و با توجه به منبع باز بودن این زبان برنامه‌نویسی، برنامه‌نویسان این امکان را دارند تا در مدت زمان کمتری بتوانند یک وب‌سایت و اپلیکیشن را طراحی و راه‌اندازی کنند.
  • هزینه استخدام برنامه‌نویسان برای ساختن انیمیشن ارزان نیست، شما می‌توانید به صورت رایگان در جی کوئری انیمیشن و تصاویر محرکی را که دوست دارد بسازید.

JQuery چه معایبی دارد

  • برای اجرا کردن دستوراتی که در جی کوئری وجود دارد باید فایل جاوا اسکریپت را در اختیار داشته باشید و علی‌رغم کم بودن حجم این فایل امکان به وجود آوردن مشکل در سرور مشتری امکان دارد.
  • با توجه به اینکه JQuery از نظر مقدار کتابخانه گسترده بوده اما باز این امکان وجود دارد که قابلیت توابع آن دچار محدودیت باشد، زیرا این عامل برای کسانی که نیاز به انتخاب پذیری و اختیار زیاد در طراحی و راه اندازی سایت دارند می‌تواند اختلالاتی را به وجود بیاورد.

JQuery چه کاربردهایی دارد

در ادامه به کاربردهای جی کوئری اشاره خواهیم کرد:

1- پشتیبانی کردن از انیمیشن و AJAX

شما می‌توانید با استفاده کردن از تکنولوژی AJAX اقدام به ساخت وب‌سایت‌های منظم و کاربردی کنید که این افکت خود از افکت‌های انیمیشن است که در جی کوئری وجود دارد. AJAX تکنیکی است که شما می‌توانید با استفاده از آن اطلاعات مورد نیاز را استخراج کنید و نیازی به رفلش کردن صفحه نداشته باشید.

2- پلاگین ساختن

شما با استفاده کردن از ابزار jQuery این امکان را دارید تا به ساخت پلاگین بپردازید که می‌تواند ساختن افکت‌های ویژه را برای شما ساده‌تر کند، به کدهایی که در یک فایل جاوا‌‌‌ اسکریپ استاندارد نوشته شوند پلاگین گفته می‌شود.

3- تغییرات در مدل DOM

زمانی که شما از جی کوئری استفاده می‌کنید انتخاب کردن اجزای DOM و اطلاح این اجزای برای شما راحتر خواهد بود.

4- جی کوئری از چند مرورگر پشتیبانی می‌کند

یکی از مهم‌ترین کاربردهایی که جی کوئری دارد این است که قابلیت پشتیبانی کردن از تمامی مرورگرها را برای شما فراهم خواهد کرد. در واقع شما با استفاده از این نرم‌افزار کد نویسی کارهای بیشتری انجام می‌دهید در صورتی که کمتر کد‌نویسی خواهید کرد.

متدهای جی کوئری

  • RemoveData
  • Not 
  • Each
  • add
  • Data
  • Find

سخن پایانی

جی کوئری یک هدف بزرگ دارد و آن هدف این است که با ارائه راه حل آسان امکان استفاده از جاوا اسکریپت را در وب‌سایت خودتان داشته باشد و آن را کاربردی‌تر کنید. گاهی حجم کدهای جاوا‌اسکریپت کم خواهد شد و با توجه به این قابلیت اگر برای انجام دادن کاری نیاز داشته باشید تا چند خط کد‌نویسی کنید، زمانی که از جی کوئری استفاده می‌کنید می‌توانید این کار را در یک خط خلاصه کنید.

در واقع برنامه‌نویسی با استفاده از زبان جاوا اسکریپت یک سر قواعد و اصول را در اختیار شما قرار خواهد داد تا شما بتوانید با پیروی از این قواعد کدهای ساده‌ای را برای طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت خودتان استفاده کنید و بعد از به کاربردن این کدها jQuery دستورات شما را به دستورات جاوا‌ اسکریپت تبدیل خواهد کرد و تمامی آن را مو به مو برای شما عملی خواهد ساخت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.