داده های ساختار یافته (Structured Data) چیست؟ 4 مدل مختلف آن

داده های ساختار یافته (Structured Data) چیست؟ 4 مدل مختلف آن

به کدهایی که داری یک فرمت مشخص هستند و روش نوشتن آنها به گونه‌ای است که به راحتی برای موتورهای جستجوی قابل درک باشند، داده های ساختار یافته (Structured Data) گفته می‌شود. در واقع موتورهای جستجو با خواندن این داده‌ها برای به نمایش درآوردن وب‌سایت‌ها در نتایج جستجو، می‌توانند از آنها استفاده کنند.

 Structured Data به موتورهای جستجو این امکان را خواهند داد تا علی‌رغم اینکه بتوانند در میان وب‌سایت ها عملیات خزش را انجام داند، بتوانند به خوبی محتوایی که در وب‌سایت ها وجود دارد را نیز درک کنند. گاهی اوقات موتوهای جستجو برای رمز گشایی کردن وب‌سایت‌ها به مشکل بر می‌خورند زیرا برخی از المان‌ها برای موتوها موتورهای جستجو معنای خاصی ندارند، با توجه به این موضوع آنها می‌توانند با استفاده از داده های ساختار یافته به راحتی محتوای هر وب‌سایتی را شناسایی کنند.

اهمیت داده های ساختار یافته

در کنار توضیحات متا هر وب‌سایتی اطلاعات افزوده‌ای قرار دارد که به این اطلاعات داده‌های افزوده گفته می‌شود. مثلا شما زمانی که در گوگل به دنبال یک هتل می‌گردید، بعد از سرچ کردن کلمه هتل لینک‌هایی به شما نمایش داده می‌شود که علی‌رغم نام هتل اطلاعاتی نظیر ساعت کاری هتل، قیمت اتاق‌های هتل، امتیازات و مجوزهای هتل و مواد دیگر که این اطلاعات در کنار نام هر کدام از این هتل‌ها قرار دارد و مشخصاتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، به این اطلاعات (Structured Data) گفته می‌شود.

انواع داده های ساختار یافته

با توجه به اینکه استاندارهایی که در داده های ساختار یافته وجود دارد، ابن اطلاعات همواره در حال به روزرسان هستند و شاهد معرفی شدن استاندارهای جدیدی از این داده‌ها نیز هستیم، اما برخی عبارت‌های مهم و کلیدی در داد های ساختار یافته وجود دارند که بارها از آنها استفاده می‌شود، ما در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

Micro formats _1

این نوع از داده های ساختار یافته یک سری کد را دراختیار ما می‌گذارد تا بتوانیم به موتورهای جستجو این کمک را کنیم تا مطالب و محتواهایی را که از پیچیدگی زیادی برخوردا هستند را به دقت مورد برسی قرار دهد. این کدها به موتورهای جستجو این امکان را می‌دهد تا بتوانند ویژگی‌های خاص محتوای یک صفحه را به خوبی درک کرده و زیر نظر بگیرند، همچنین موتورهای جستجو قادر هستند تا به کمک این کدها به درک دقیق‌تری از محتواها برسند.

RDF _۲

این زبان می‌تواند محتوایی که در صفحه وجود دارد را برای موتورهای جستجو معنا کرده و ارتباطی که در میان لغات وجود دارد را به خوبی شناسایی و مشخص کند. با استفاده از xml این امکان را دارید تا صفحات و موجودیت مختلف صفحات را تگ‌گذاری کرده ولی معنای آن‌ها را نمی‌توان بیان کرد. Rdf برگرفته از عبارت Resource Description Framework است و به معنای یک چارچوب است برای توصیف کردن منبع مورد نظر.

JSON-LD _۳

این نوع از داده های ساختار یافته یک روش است برای نوشتن کدها، باید گفت که JSON-LD یکی از کدهای schema.org است. برای اینکه از JSON-LD در وب‌سایتتان استفاده کنید، این کار را می‌توانید با استفاده از google tag manager انجام دهید.

Micro data _۴

میکرو دیتا یکی از روش‌هایی است برای لیبل گذاری صفحات وب‌سایت و نشان دهنده این است که این اطلاعات در رابطه با چه موضوعاتی هستند. مثلا زمانی قرار است یک رویداد و کنفرانس برگزار شود تمامی اطلاعاتی که در رویداد وجود دارند مانند زمان برگزاری رویداد، نام رویداد و اطلاعاتی دیگری در صفحه رویداد قرار خواهد گرفت. برای اینکه بتوانید به گوگل اطلاعاتی را درباره رویدادهای خودتان بدهید، باید یک سری کد را به گوگل داده تا امکان معرفی تمامی اطلاعات درباره آن صفحه را داشته باشید.

داده های ساختار یافته چه تاثیری بر روی سئوی وب‌سایت دارد

داده های ساختار یافته تاثیرات بسزایی را بر روی سئوی سایت شما دارد که مهم‌ترین آن عبارتند از:

 اول اینکه انواع زیادی از داده های ساختار یافته از طریق موتورهای جستجو قابل استخراج خواهند بود که در قالب یک قطعه محتوایی کوچک امکان نمایش در صفحات نتایج جستجوی شما را دارد.

دوم اینکه اطلاعاتی که از طریق داده های ساختار یافته ارائه می‌شوند توسط موتورهای جستجو به راحتی قابل درک و شناسایی هستند و موتوهای جستجو این امکان را دارند تا به درستی داده‌ها را نمایش دهند.

داده های ساختار یافته چه مزایای و معایبی دارد

در ادامه به برسی مزایا و معایب Structured Data می‌پردازیم:

مزایا

زمانی که داده‌های یک وب‌سایت در قالب html شکل می‌گیرد، موتورهای جستجو برای تفسیر آن با مشکل مواجعه خواهند شد. در واقع داده های ساختار یافته به المان‌های نشانه‌گذاری بر روی صفحات وب‌سایت گفته می‌شود که موتورهای جستجو قادر هستند تا اطلاعاتی را که در وب‌سایت شما وجود دارد را بهتر درک کنند. این اطلاعات برای این است که موتورهای جستجو از آنها برای بهبود نتایج جستجو درباره موضوع مرتبط با کسب کار شما استفاده می‌کنند.

معایب

داده های ساختار یافته با توجه به اینکه در انبار داده ذخیره می‌شوند، زمانی که شما قصد داشته باشید تا در طرح اولیه تغییرات کوچکی را اعمال کنید باید مقداری زیادی از دادا‌ها را سازماندهی کنید که این کار هزینه‌ی زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت .

برای اینکه بتوانید چگونگی داده‌ها و تحلیل چرایی را برسی کنید، استفاده کردن از داده های ساختار یافته مناسب نیست.

سخن پایانی

داده های ساختار یافته Structured Data به صورت مستقیم به صفحات h وب‌سایت اضافه می‌شوند و موتورهای جستجو با استفاده از این داده‌ها می‌توانند قطعات محتوای غنی و کوچکی را به وجود آورند. [قطعات کوچک غنی، به قطعاتی کوچک و اطلاعتی گفته می‌شود که در نتایج جستجو برای کاربران قابل مشاهده خواهد بود].

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.