شناسایی کردن نیاز مشتری + 6 راهکار مهم

شناسایی کردن نیاز مشتری + 6 راهکار مهم

شناسایی کردن نیاز مشتری از مهم‌ترین کارهایی است که در کسب کار و تجارت باید به آن توجه کرد و در صورت درست انجام دادن آن شما موفقیت‌های زیادی را به دست خواهید آورد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای تهیه و خرید یک محصول یا کالایی به یک سایت سر زده‌ باشید و بعد از جستجو بدون اینکه هیچ گونه فعالایت و خریدی را انجام دهید، اقدام به ترک کردن سایت مورد نظر کرده باشید.

یا اینکه در زمان ورود به سایت این موضوع برای شما روشن نشده است که ازچه قسمتی باید شروع کنید و با پشت سرگذاشتن چه پروسه‌ای امکان خرید محصولات و کالا برای شما مهیا خواهد شد و چگونه می‌توانید در آن وب‌سایت ثبت نام کنید.

این گونه از مشکلات زمانی که در یک وب‌سایت به وجود می‌آید این معنی را به دنبال دارد که سایت مورد نظر هیچ گونه توجهی به نیاز مشتریان و کاربرانش ندارد، در واقع هیچ برنامه‌ای برای ارائه خدمات و محصولات را دنبال نمی‌کند. تمام تکنیک‌های و روش‌هایی که در بازارایابی دیجیتال ارائه می‌شوند یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند و آن هم شناسایی کردن نیاز مشتریان و کاربران است.

تمامی تلاش‌هایی که در این راستا انجام می‌شود برای این است که به خوبی بتواند نیاز و درخواست مشتری را برآورد ساخته تا از این طریق به درآمد زایی بالایی دست یابند. ما در این مقاله قصد داریم تا به شناسایی کردن نیاز مشتری بپردازیم، پس تا آخر ما را همراهی کنید تا شما نیز با آداب و اصول برطرف سازی نیازهای مشتریان بیشتر آشنا کنیم.

مهم‌ترین کارها برای شناسایی کردن نیاز مشتری

در ادامه به برسی راهکارهایی خواهیم پرداخت که با کمک آن می‌توانید به شکل بهتری به شناسایی کردن نیاز مشتری بپردازید:

۱_ گرفتن بازخورد مستقیم از مشتریان

توجه داشته باشید که یکی از ساده‌ترین راهکارهایی که شما می‌توانید با استفاده از آن برای شناسایی کردن نیاز مشتریان استفاده کنید، این است که از خود او باید بپرسید و نظر او را درباره نیازها و علایقش جویا شوید. برای این کار می‌توانید یک نظر سنجی را در میان مشترایانتان ایجاد کنید و از خود آن‌ها بخواید تا نیازهای خودشان را در قالب نظر سنجی بیان کنند.

این روش به گونه‌ای کاربردی و مهم است که کمپانی‌های بزرگی مانند اپل نیز از آن برای شناسایی کردن نیازهای مشتریانشان استفاده می‌کنند. راهایی زیادی برای گرفتن بازخورد از مشتریان وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

۲_ مصاحبه رودرو و حضوری

شما می‌توانید به صورت رودرو با مشتریانتان مصاحبه‌هایی را تشکیل دهید و از آنها بخواهید تا نظراتشان را بیان کنند. مثلا با طرح سوالاتی مانند هدف شما از انتخاب ما چیست؟ به نظر شما محصولات ما چه چیزی کم دارد و چه مواردی باید به آن اضافه شود؟ و سوالات اینچنینی ایده خوبی برای سوالات است.

۳_ گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی

صاحبان کسب کار می‌توانند با فعالیت داشتن در شبکه‌های اجتماعی به حرف‌ها و انتقادات مشتریان و کاربران گوش کنند و این امکان را دارند تا با شنیدن این پیشنهادات و انتقادات نیازهای مشتریان را برطرف سازند.

۴_ تهیه کردن پرسش‌های آنلاین

شما می‌توانید با طرح کردن پرسش نامه‌ها به صورت آنلاین لینک آن را در اختیار کاربران قرار داده و از سوالات چند گزینه‌ای در این پرسش نامه‌ها استفاده کنید که این کار باعث خواهد شد تا مشتریان نیازها و خواسته‌های اساسی خودشان را بیان کنند.

۵_ استفاده از برنامه‌های رایگان

شما می‌توانید برای شناسایی کردن نیاز مشتریان از برنامه‌های رایگان برای شنیدن صدای آن‌ها استفاده کنید، این کار در فضای مجازی امکان پذیر خواهد بود و این فرصت را برای شما فراهم می‌سازد تا داده‌های به دست آمده را به خوبی تحلیل کنید.

۶_ تهیه کردن بیانیه‌ای برای نیاز مشتریان

زمانی که شما بتوانید برای برطرف سازی نیاز مشتریان بیانه‌هایی را تهیه کنید، با کمک این بیانیه‌ها می‌توانید اطمینان حاصل کنید که محصول نهایی این قابلیت را دارد تا ویژگی‌ها و مزایایی لازم را به مشتری ارائه دهد تا نیازهای آن را به خوبی برطرف سازد، برای انجام درست این کار شما می‌توانید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • انگیزه خرید مشتری را بدانید تا بتوانید تصمیمات بهتری بگیرید.
  • زمانی که شما یک پیشنهاد مالی مناسب با سطح مالی مشتریانتان را برای آنها در نظر بگیرید، می‌توانید محصولات و خدماتی را که دارید بهتر به آنها ارائه کنید.
  • باید حدس بزنید که استفاده از چه چیزی می‌تواند مشتریان را به ذوق بیاورد.
  • شما می‌توانید برای شناسایی بهتر مشتریانتان از یک سری جزئیات مانند سن، جنسیت و موارد شخصی دیگر استفاده کنید.
  • اینکه مشتریان شما از چه طریقی خرید می‌کنند مانند خرید حضوری و یا خرید آنلاین می‌تواند تاثیر بهتری را برروی تصمیم گیری شما داشته باشد.
  • با توجه به اینکه مهم‌ترین انتظاری که مشتری از شما دارند تامین نیاز و خواسته‌هایشان است، شما با برطرف‌سازی این نیازها تمایل او را برای بازگشت و خرید دوباره افزایش می‌دهید.
  • رصد کردن رقیبان از دیگر مواردی است که برای شناسایی نیازهای مشتریان می‌توانید از آن استفاده کنید. همکاران و رقیبانی که در حوزه فعالیت خودتان دارید باید به رصد کردن آنها نیز اهمیت زیادی دهید زیرا آنها می‌توانند نیازهای مشتریان شما را برآورده سازند. به این نکته توجه داشته باشید که امروزه تعداد فروشگاه‌ها و شرکت‌هایی که به صورت آنلاین به فعالیت مشغول هستند زیاد شده است و شما برای اینکه بتوانید در این بازار رقابتی بزرگ از دیگر رقبایتان جا نمانید باید به خوبی فعالیت‌های آنها را مورد برسی قرار دهید تا از روش‌ها و ایده‌های جدید نیز پیروی کنید. البته این به آن منظور نیست که شما کارهای آنها را کپی کنید چون این کاراصلا درست نیست ولی شما باید از تکنیک‌هایی که آنها برای شناسایی و جذب مشتری استفاده می‌کنند الگو برداری کنید و خودتان نیز تکنیک‌هایی را به آن اضافه کنید تا به خوبی بتوانید مشتریان را جذب کرده و نیاز آن ها را برطرف سازید.

از چه طریق می‌توان نیازهای مشتریان را برآورده ساخت

1- استفاده کردن از دستورالعمل‌های ساده و این به این معنی است که از پروسه‌ای ساده در مراحل خرید مشتری استفاده کنید تا مشتریانتان بتوانند به راحتی خریدهای خودشان را انجام دهند.

2- برای اینکه بتوانید مشتریان را مجاب کنید تا همیشه از شما خرید کنند باید بعد از خرید کردن آنها به برقرار رابطه ادامه دهید و نظرشان را راجب محصول و کالای خریداری شده جویا شوید و همواره او را همراهی کنید.

3- برای اینکه مشتریان به شکل راحتی قادر باشند تا مشکلات و نطراتشان را با شما در میان بگذارند، باید بخش‌های مختلف شرکت را با یکدیگر هماهنگ و مرتبط کنید.

4- شما باید از مشتریان درخواست داشته باشید تا بازخوردهای خود را با شما در میان بگذارند، این کار از طریق پیشنهادات و انتقادات امکان پذیر می‌باشد.

چگونه می‌توان در مشتریان احساس نیاز را ایجاد کرد

  • می‌توانید محصولات و کالایی خودتان را در مکان‌هایی که بازدید کنندگان زیادی دارد در معرض دید افراد قرار دهید.
  • به مشتریان این امکان را بدهید تا بتوانند به صورت رایگان از محصول و خدمات شما استفاده کنند، برای انجام این کار می‌توانید یک مدت زمان 20 روزه برای ارائه محصول ارائه دهید و مشتری اگر بنا به هر دلایلی محصول مورد نظر را دوست نداشت می‌تواند در این مدت آن را به شما بازگرداند.
  • قرار دادن یک بخش برای پاسخ دادن به سوالات متدوالی که مشتریان دارند، دقت کنید که یکی از نیازهای ضروری که تمامی مشتریان دارند این است که به راحتی قادر باشند به سوالات مورد نظرشان دسترسی داشته باشند و با قرار دادن این بخش شما امکان متقاعد کردن آن‌ها را خواهید داشت.
  • باید مشتریان را متقاعد کنید که نیاز و خواسته‌های آن را به خوبی می‌شناسید.
  • باید از روش‌های نوین و جدید برای ارائه محصولاتتان به مشتریان استفاده کنید، در واقع با خلاقیت به خرج دادن می‌توانید به شناسایی کردن نیاز مشتری بپردازید.

سخن پایانی

شناسایی کردن نیاز مشتری یکی از بهترین کارهایی است که در تمامی کسب کارها باید به آن توجه شود، یک کسب کار و تجارت در صورتی می‌تواند همیشه قدم‌های مثبت و روبه رشدی را بردارد که بتواند به خوبی تمامی نیازهای مشتریانش را بر طرف سازد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.