لورم ایپسوم (Lorem Ipsum) چیست؟

لورم ایپسوم (Lorem Ipsum) چیست؟

لورم ایپسوم یک نام متنی است که در طراحی‌های گرافیکی از آن به عنوان نشان دهنده و نگهدارنده مورد استفاده قرار می‌گیرد، در برخی مواقع از اسم‌هایی دیگر مانند (متن احمقانه و یا پرکننده) برای آن در نظر گرفته می‌شود. Lorem Ipsum شاید بی معنی باشد اما نشان دهنده طراحی‌نهایی در زمانی است که متن مورد نظر پیاده‌سازی خواهد شدگ در واقع برای پر کردن بخشی از متن استفاده می‌شود که نیازی نیست معنی خاصی داشته باشد.

با توجه به اینکه لورم ایپسوم دارای معنی خاصی نیست، اما این عبارت شباهت‌های زیادی به متن‌های واقعی داشته و در برخی موارد اگر به صورت دقیق به آن توجه نکنید امکان دارد که آن را با یک متن داری معنی و هدف اشتباه بگیرید.

اهمیت Lorem Ipsum

اگر بخواهیم به صورت ساده‌تری به تعریف این عبارت بپردازیم، Lorem Ipsum به مانند یک متن پیش فرض ویندوز است که هدف آن نشان دادن تفاوتی است که در میان فونت‌ها وجود دارد. زمانی که از آن استفاده می‌کنیم این امکان برای ما وجود خواهد داشت که با کمک آن می‌توانیم شکل فونت، جانمایی و اندازه متن مورد نظر را به حروف‌هایی که به شکل درستی پخش شده باشند را مورد برسی قرار دهیم.

شاید بارها برای شما پیش آمده باشد که در وب‌گردی‌های زیادی که در طول روز در اینترنت انجام می‌دهید با واژه لورم ایپسوم روبه رو شده باشید، این متن از معنی خاصی برخوردار نیست و آن را در محتواهایی که به صورت طرح گرافیکی هستند مانند نمونه آماده فایل‌های چایی مشاهده کرده‌اید.

زمانی که برای اولین بار نگاهتان به این گونه از متن‌های می‌افتد، متوجه خواهید شد که معنی خاصی ندارد و در واقع بی معنی است. ولی باید توجه داشت که این عبارات امروزه بسیار مشهور هستند و تمامی افرادی که در دنیای اینترنت و شاخه‌های آن فعالیت دارند، کم و بیش آن را می‌شناسند.

لورم ایپسوم چه ویژگی‌هایی دارد

در ادامه به برسی ویژگی‌های Lorem Ipsum می‌پردازیم:

۱_ لورم ایپسوم شباهت زیادی به متون واقعی دارد

Lorem Ipsum شباهت‌ها زیادی با متن‌های واقعی دارد و با توجه به این تفاوت می‌شود به غیر واقعی بودن آن پی برد که چگونگی توصیف حروف در لورم ایپسوم هم در متن انگلیسی آن و هم در متن فارسی به صورت مناسبی صورت خواهد گرفت. زمانی که از آن استفاده می‌کنید قادر خواهید بود که یک سری ویژگی‌ها مانند جانمایی، صفحه آرایی، اندازه و فونت را به خوبی برسی کنید.

۲_ طراحی قالب وب‌سایت از لحاظ ظاهری با متن‌های غیر واقعی

از دیگر ویژگی‌هایی که در لورم ایپسوم وجود دارد این است که زمانی که یک برنامه‌نویس اقدام به راه‌اندازی و طراحی سایت می‌کند، هیچ گونه وظیفه‌ای ندارد که محتوای آن وب‌سایت را نیز تولید کند. کارهایی که طراح بر روی وب‌سایت مورد نظر انجام می‌دهد به محتوا بستگی دارد، برای اینکه این کار را بتواند به شکل درستی انجام دهد از Lorem Ipsum برای صفحه‌آرایی وب‌سایت استفاده می‌کند تا بتواند صفحه‌آرایی و طراحی وب‌سایت را با موفقیت پشت سر بگذارد.

تاریخچه (Lorem Ipsum)

لورم ایپسوم بر گرفته از کتاب De finibus bonurum et malorum که در سال 45 قبل از میلاد مسیح توسط فردی به نام سیسروس نوشته شده است، محتوای کلی این کتاب درباره اخلاقیات است. ولی باید توجه داشت که از آن زمان تا به امروز شاهد تغییرات زیادی در لورم ایپسوم بوده‌ایم به گونه‌ای که در عبارت‌ها، کلمات و حروف آن تغییرات زیادی ایجاد شده است، با توجه به ساختار امروزی Lorem Ipsum این متن تفاوت‌های زیادی با کتابی که آقای سیسروس منتشر کرده است دارد.

پزشکی به نام Richard McClintock توانست با توجه به تحقیقاتی که در راستای ریشه لاتین کلمه consectetur انجام داد واژه امروزی لورم ایپسوم را کشف کند. یک احتمال دیگر وجود دارد که حدود 1500 سال قبل نیز یک متخصص چاپ توانست تغییراتی را در عبارت Lorem Ipsum ایجاد کند.

چگونگی ساخت لورم ایپسوم

برای اینکه بتوانید لورم ایپسوم بسازید می‌توانید از ابزارهای زیادی که در این رابطه وجود دارد استفاده کنید، مانند وب‌سایت‌ها و اسکریپت‌ها و یا با سرچ کردم کلمه لورم ساز در اینترنت می‌توانید به صورت انگلیسی و فارسی اقدام به ساختن لورم ایپسوم در هر اندازه و ابعادی کنید. راه دیگری که شما می‌توانید از طریق آن اقدام به ساختن Lorem Ipsum کنید مراجعه کردن به وب‌سایت lipsum.com است، در این وب‌سایت می‌تواند لورم ایپسوم را در زبان‌های زیادی مشاهده کنید.

لورم ایپسوم دارای چه حالت‌هایی است

حالت‌های Lorem Ipsum شامل:

1- پاراگراف

پاراگراف یکی از حالت‌های لورم ایپسوم است که متن نسبتا بلندی دارد و که از چند سطح و جمله ساخته شده است، بیشترین کاربردی را که از لورم ایپسوم شاهد هستیم در قسمت پاراگراف است.

2- کلمه

این قسمت از لورم ایپسوم از یک کلمه تشکیل شده است مثلا نام یک کشور، یا از چند کلمه تشکیل شده است مانند نام کشورهای گوناگون.

3- جمله

به متن‌های کوتاهی گفته می‌شود، وقتی که تعدادی از کلمات به صورت پشت سر هم قرار می‌گیرند جمله تشکیل خواهد شد.

نمونه‌هایی از لورم ایپسوم به صورت فارس و انگلیسی

در ادامه به نمونه‌های لورم ایپسوم آماده خواهیم کرد:

لورم ایپسوم به صورت انگلیسی

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Egestas purus viverra accumsan in nisl nisi

لورم ایپسوم به صورت فارسی

لورم ایپسوم، متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی است.

سخن پایانی

ما سعی کردیم تا به خوبی شما را با واژه‌ی Lorem Ipsum آشنا کنیم تا شما درک بهتری از این عبارت داشته باشید و در هر جایی که با آن روبه رو شدید دیگر راجب آن سوالی در ذهنتان به وجود نیاید. شما می‌توانید از این متن ساختگی در جاهای زیادی مانند کارهای طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت استفاده کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.