مارکتینگ پلن (Marketing plan) چیست، طرح یا برنامه بازاریابی و 9 اصل آن

مارکتینگ پلن (Marketing plan) چیست، طرح یا برنامه بازاریابی و 9 اصل آن

مارکتینگ پلن به یک برنامه عملیاتی گفته می‌شود که تثبیت کننده برنامه‌های تبلیغاتی یک شرکت برای به دست آوردن راه‌های فروش محصولات و خدمات برای به دست آوردن بازار هدف می‌باشد. در واقع طرح یا برنامه بازاریابی یک نقشه راه است که نشان دهنده‌ی نحوه سازماندهی و اجرا کردن راهکارهای بازاریابی در کسب کار است و از راهکارهای جدا از هم برای تیم‌های مختلفی که در شرکت وجود دارند تشکیل شده است، تمامی تیم‌هایی که در شرکت فعالیت دارند یک هدف مشخص را دنبال می‌کنند.

برای طراحی کردن مارکتینگ پلن چه کارهایی را باید انجام داد

در ادامه به طراحی کردن مارکتینگ پلن خواهیم پرداخت تا شما به درک بهترین از این استراتژی دست یابید:

قدم اول: نگاه کردن به ساختار صنعت

در این مرحله شما باید تمامی آمار و معیارهایی که در کسب کارتان وجود دارد را با دیگر رقبایتان مقایسه کرده و مورد برسی قرار دهید تا بتوانید یک طرح مارکتینگ پلن اصولی را پیاده سازی کنید، برای این کار باید این موارد در نظر داشته باشد:

1- آیا صنعت شما روبه پیشرفت می‌باشد؟

2_ کسب کارهای داخلی و خارجی صنعت شما دچار ضعف و اشکال هستند؟

3- بازار هدفی که دنبال می‌کنید تا چه اندازه جای پیشرفت برای شما دارد؟

4 – صنعتی که در آن فعالیت دارید از چه وسعتی برخوردار است؟

5- بر روی شرایط صنعتی چه عواملی می‌توانند تاثیر گذار باشند؟

6- پیشگامان کسب کاری که در این حوزه فعالیت دارند کدامند؟

قدم دوم: باید به تحقیقات بازار بپردازید

شما برای انجام دادن تحقیقات مکان مناسب برای کسب کارتان، نیازهایی که مشتریانتان دارند و جمع آوری و سازماندهی اطلاعات در مورد بازار هدف را به خوبی زیر نظر داشته و مورد برسی قرار دهید. برای اینکه مشخص کنید مکان مناسب برای کسب کارتان چه جایی است باید این سوالات را در نظر داشته باشید:

1- مشتریان شما چه علاقه‌مندی‌هایی دارند؟

2- نیاز مشتریان هدف شما چیست؟

3- از چه طریق می‌توانید نیاز هدف مشترایانتان را تامین کنید؟

4- مشتریان هدف شما شامل چه افرادی می‌باشند؟

5- مشکلاتی که مشتریان شما دارند چیست؟

6- دیگر رقبای شما از چه طریق نیارهای بازار هدف را برطرف می‌سازند؟

قدم سوم: مشخص کردن مشخصات بازار هدف و مشتریان

بازار هدف به مشتریانی گفته می‌شود که شما برای بازاریابی و فروش محصولات برای آنها برنامه ریزی لازم را انجام می‌دهید، به مشتریانی که بیشترین احتمال خرید در آنها وجود دارد مخاطبان هدف گفته می‌شود، شما باید در این مرحله تمامی نیازهای هر قسمت از بازار را به خوبی مشخص کنید تا بتوانید مارکتینگ پلن موفقی را پیاده سازی کنید. مثلا آیا محصولات و خدمات جایگزینی برای تامین نیازهای مشابه وجود دارد؟ آیا نیاز به محصول و کالای شما بازهم وجود دارد؟ آیا مشتریانی که دارید تمایل دارند تا با توجه به دیگر رقبایتان از شما خرید کنند؟

قدم چهارم: اجرا کردن تحلیل (swot)

 با استفاده از این روش می‌توانید تعیین کنید که موفقیت در کسب کارتان چقدر است و چگونه کسب کارتان را تقویت کنید. نتایجی مانند نقاط قوت، نقاط ضعف، تهدیدها و فرصت‌ها را باید به خوبی برسی کنید زیرا این عومل می‌تواند تاثیرات زیادی را بر روی کسب کار شما بگذارند و مارکتینگ پلن شما را به خوبی پیش ببرد.

قدم پنجم: برسی کردن رقبا از دیگر مراحل مارکتینگ پلن

شما می‌توانید رقبایتان را به خوبی آنالیز کرده و مورد برسی قرار دهید مثلا، می‌توانید مشخص کنید که رقبای شما چه کسانی هستند، زمانی که بتوانید به خوبی آن‌ها را تحلیل کرده و مورد برسی قرار دهید، از تهدیدهای احتمالی آنها و چگونگی عملکرد آنان در مقایسه با خودتان به خوبی مطلع شوید.

قدم ششم: مشخص کردن اهداف بلند مدت و کوتاه مدت

زمانی که شما بتوانید به خوبی جایگا کسب کار و تجارتی را که دارید مشخص کنید، به راحتی قادر خواهید بود تا در مورد دستاوردهایی که دارید فکر کنید. اول باید روش فکری شما بلند مدت باشد و تمامی اهداف اصلی که در کسب کارتان وجود دارد را به خوبی مشخص کنید، مثلا وسعت کسب کار، ارقام سود و درآمد و چگونگی برنامه کاری از اهدفی هستند که می‌توانید مشخص کنید. در مرحله بعد باید مشخص کنید که چه اهداف فوری دارید مثلا عواملی که می‌تواند به کسب کارتان ثبات ببخشد.

قدم هفتم: مشخص کردن راهبردهای بازاریابی

زمانی که شما فهمیدید که به دنبال چه هستید می‌توانید اهداف کوتاه مدت را در کسب کارتان تحلیل کنید و برای به دست آوردن اهدافتان بازاریابی مناسب و هدف‌مندی را انجام دهید، زمانی که توانستید فعالیت‌های بازاریابی خودتان را مشخص کنید امکان انجام دادن فعالیت‌های مناسب با کسب کارتان را خواهید داشت، مثلا اگر شما مشتریانی دارید که علاقه‌ای به خواندن مجله ندارند تبلیغات مجله‌ای راهکار مناسبی نخواهد بود.

قدم هشتم: مشخص کردن بودجه بازاریابی

زمانی که شما بودجه بازاریابی را مشخص کنید قادر خواهید بود تا هزینه‌های کمپین تبلیغاتی را تعیین کنید و مارکتینگ پلن خود را مورد برسی قرار دهید، توجه داشته باشید که مقدار بودجه در بازاریابی و چگونگی مصرف کردن آن می‌تواند در موفقیت یک کسب کار و تجارت تاثیرات زیادی داشته باشد و انجام دادن این کار الزامی است. وقتی که بودجه بازاریابی را مشخص کردید باید بر روی امکاناتی تمرکز کنید که شما را به هدف اصلیتان نزدیک کند، باید توجه داشته باشید که تبلیغات برایتان هزینه زیادی را به همراه نداشته باشد.

قدم نهم: به روز رسانی کردن برنامه بازاریابی

برای اینکه بتوانید عوامل مهم در نتایج بازاریابی را شناسایی کنید، باید به خوبی آنها را بشناسید. شما می‌توانید برای این کار نتایج را مورد تحلیل و برسی قرار دهید و از شیوه‌ها و روش‌های جدید بازاریابی استفاده کنید تا با یک برنامه بروز به اهدافی که دارید نزدیک شوید. دقت کنید که داشتن برنامه بازاریابی به روز می‌تواند نقش اساسی را در فروش محصولات و خدمات کسب کار شما داشته باشد.

انواع طرح‌های مارکتینگ پلن

در ادامه به برسی انواع طرح‌های مارکتینگ پلن خواهیم پرداخت:

۱_ نقشه‌های بازاریابی غیر رایگان

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات همسان و تبلیغات کلیکی از بازاریابی‌های غیر رایگان محسوب می‌شوند.

۲_ نقشه‌های محصولات

از این نقشه برای طرح‌های استراتژیک و تاکتیک‌هایی استفاده می‌شود که در زمان ترفیع محصولات و خدمات جدید اجرا می‌شوند.

۳_ مارکتین پلن محتوا

استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها و نقشه‌های کمپین محتوا را مورد برسی قرار خواهد داد که در این روش از محتوا برای ترفیع کسب کار یا محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴_ نقشه‌های بازاریابی سالانه یا فصلی

این نقشه ها درطول فصل و دوره های زمانی مشخص اهداف کمپین شما را مورد توجه قرار خواهند داد و یکی از طرح‌های مهم مارکتینگ پلن به شمار می‌رود.

۵_ نقشه‌های شبکه‌های اجتماعی

در برخی کسب کارها یک سری کمپین شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که این نقشه آنها را مورد هدف قرار خواهد داد.

سخن پایانی

با استفاده از مارکتینگ پلن می‌توانید تمامی طرح‌های فروش و بازاریابی خودتان را به خوبی اجرا کنید و درآمد بیشتری از این طریق به دست آورید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.