متریال دیزاین (Material design) چیست

متریال دیزاین (Material design) چیست

Material design به نوعی سبک در طراحی گفته می‌شود که شرکت گوگل آن را در سال 2014 معرفی کرده است، انتقال و حرکت‌های انمیشن‌های زیبا به همراه سایه‌ها و زیبایی‌های خاص در این سبک طراحی اتفاق می افتد که در چند سال اخیر طراحان وب استفاده‌های زیادی از این نوع سبک طراحی داشته اند. در واقع متریال دیزاین بیانگر این موضوع است که اجسام در دنیای واقعی هم دارای طول عرض هستند و هم داری ارتفاع و با توجه به این خصوصیت در سبک طراحی متریال دیزاین نیز باید همین حس به طراح منتقل گردد.

Material design را باید یک نسخه علمی و مکتوب از سبک فلت دیزاین دانست. در زمان ابتدایی و اولیه متریال دیزاین برای اپلیکیشن‌های موبایل طراحی و ساخته شده بود ولی بعدها با پیشرفتهایی که در این نوع سبک طراحی ایجاد شد در میان طراحان اپلیکیشن و برنامه نیز مورد استفاده قرار گرفت. یکی از ویژگی های دیگری که سبب شده است متریال دیزاین در میان کاربران به محبوبیت برسد این است که Meaningful Transitions را به صورت معنی داری منتقل می‌کند.

اهمیت متریال دیزاین

طبق نظریه که گوگل اعلام کرده است باید حالت‌های بصری بین دو حالت به شکل بی دردسر و روان برقرار شود و باید برای کاربران به صورت مشخص و واضح نمایش داده شود و باعث سردرگمی و آشفتگی کاربران نشود. با توجه به اینکه عناصر انتقالی حول محور صفحه نمایش به حرکت در می‌آیند باید مسیرهایی که عناصر در طول آنها به حرکت خودشان ادامه می‌دهند منظم و جذاب باشد و به صورت یک شیوه هماهنگ و یکپارچه رفتار کنند.

برای اینکه آپ‌ها کاربران ترعیب کنند که بر روی آنها کلیک کنند و این آپ‌ها هم زیبا و هم جذاب باشند، گوگل این درخواست را از طراحان انیمیشن کرد که گام‌های بزرگتری را بردارند و فراتر از انمیشن‌های تکراری که وجود دارد استفاده کنند. با توجه به این نوع نیازها متریال دیزاین این بستر را فراهم ساخت تا این نیازها برآورده شود.

 اصل‌های مترال دیزاین

در ادامه به برسی اصل‌های Material design خواهیم پرداخت:

1- Motion

این اصل در واقع بیانگر این است که قدرت ui را بالا برده و حرکتهای، انتقال‌های و انیمیشن‌ها می‌توانند احساس بسیار خوبی را به کاربران انتقال دهد. استفاده کردن از انیمیشن‌های نرم جذابیت زیادی را برای کاربران به همراه خواهد داشت.

2- Metaphor

این تکنولوژی الهام گرفته از جوهر و کاغذ است و برای بهبود بخشیدن در نوآوری و خلاقیت از آن استفاده می‌شود که سبب تعریف بین ارتباط و فاصله در انیمیشن‌ها می‌شود. کاربر با استفاده از سطح و لبه یک نشانه بصری قادر خواهد بود تا سریعتر تکنولوژی فراتری را در دنیای فیزیکی حس کند.

3- Intentional ،Bold ،Graphic

این اصل که تشکیل شده از تصاویر، انیمیشن و حرکات فقط برای زیبایی کار مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه این ویژگی‌ها احساس خوبی را به کاربران منتقل می‌کنند تا بیشتر کاربران و مخاطبان مدت زمان زیادتری را در وب‌سایت بمانند و این به خاطر این است که احساس خوبی را از وب‌سایت شما گرفته‌اند.

متریال دیزاین چه ویژگی‌هایی دارد

با توجه به اینکه متریال دیزاین توسط کمپانی‌های معروف گوگل طراحی و معرفی شده است و ویژگی‌های منحصر به فرد زیادی که دارد، توانسته است تا در رابط کاربری و طراحی اپلیکیشن‌های موبایل حضوری موثر و مفید از دنیای وب داشته باشد. در ادامه به چند ویژگی مهم متریال دیزاین اشاره خواهیم کرد: 

۱_ کاهش بانس ریت

زمانی که شما با متریال دیزاین می‌توانید فضای وب‌سایت خودتان را جذاب و زیبا کنید هم مخاطبان خودتان را می‌توانید راضی نگه دارید که وب‌سایت شما را در مدت زمان کوتاهی ترک نکنند و هم نرخ بانس ریت وب‌سایت شما پایین خواهد آمد.

2- ریسپانسیو بودن

ریسپانسیو بودن وب‌سایت یکی از نکات مهمی است که امروزه گوگل به آن توجه ویژه‌ای دارد، طراحی متریال دیزاین علی‌رغم راضی نگه داشتن گوگل باعث خواهد شد تا کاربران با اشتیاق به دلیل اینکه وب‌سایت شما از جذابیت بالایی برخوردار است به وب‌سایت شما سر بزنند.

3- وجود انجمن بزرگ از توسعه دهندگان

با توجه به اینکه طراح و توسعه دهنده اصلی متریال دیزاین گوگل است ولی انجمن‌های زیادی نیز در دنیا وجود دارند که در حال توسعه این ابزار طراحی هستند و شما به واسطه‌ی این مزیت دیگر نگران توسعه و مشکلات احتمالی در متریال دیزاین نباشید.

4- ایجاد واقعیت در فضای مجازی

با استفاده از متریال دیزاین می‌توانید با ترکیب کردن رنگ‌ها، سایه‌ها و ترکیبی از انیمیشن لذت و جذابیت را برای وب‌سایت خودمان به وجود آوریم. با استفاده حرکات و انیمیشن و سایه در متریال دیزاین می‌توانید یک فضای سه بعدی و یک موقعیت جذاب و زیبا را در وب‌سایت برای کاربران و مخاطبان به وجود آورید و تداعی کننده یک فضای واقعی با استفاده کردن از رنگ حرکت در وب‌سایت باشید.

5- وجود قالب‌ها آماده در متریال دیزاین

متریال دیزاین با توجه به وجود قالب‌های آماده و قابل شخصی سازی این امکان را به کاربرانی که توانایی ایجاد کردن قالب را ندارند خواهد داد تا بتوانند قالب مورد نظر خودشان را انتخاب کنند.

6- متریال دیزاین با تمامی مرورگرها سازگاری دارد

با توجه به اینکه متریال دیزان طوری طراحی شده است که با تمامی مرورگرهایی همچون اپرا، گوگل کروم و فایرفاکس همخوانی دارد، تمامی وب‌سایت‌ها با استفاده از متریال دیزاین این قابلیت را دارند تا در تمامی مرورگرها به خوبی به نمایش در خواهند آمد.

بهترین فریم ورک‌های متریال دیزاین

  • Materialize
  • Material Design Lite
  • Polymer
  • Material UI
  • Material Design Lite

سخن پایانی

متریال دیزاین را یک سبک طراحی می‌گویند که به واسطه چارچوب‌هایی که در آن قرار دارد بسیاری از وب‌سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند و باعث می‌شود که کاربران در زمان ورود به وب‌سایت احساس خوبی را تجربه کنند و از جستجو احساس خستگی نکنند. ما در این مقاله شما را با Material design آشنا کردیم تا شما با این سبک طراحی بیشتر آشنا شوید و بتوانید به خوبی از آن در وب‌سایت خودتان استفاده کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.